• duntäcke

14-åringen vill ha p-piller

Hej!
    Igår kom min flickväns 14-åriga dotter och ville prata med mig och min flickvän. Hon sa att hon vill ha hjälp att  skaffa p-piller, för att hon och hennes pojkvän inte ville köra med kondom. Jag blev väldigt förvånad, för när jag var 14 hade jag nog hellre dött än att fråga mina föräldrar om preventivmedel (istället hoppades jag att den jag låg med hade fixat kondomer, annars fick det bli utan).
    Vi pratade lite om det, hörde med henne och försäkrade oss om att hon var med på att ligga med honom, att hon kände sig redo helt enkelt (förhörde henne inte eller så, frågade bara lite ytligt). Killen är jättesnäll, sjukt trevlig och dom är så fina tsm. 
    Jag kommer att hjälpa henne fixa p-pillerna nu i veckan.
    Är fett stolt att hon kom till oss med detta "problemet", verkligen.
    Men det som gjorde mig (och min flickvän) var att en av hennes äldre kompisar hade fixat det själv (att fixa det själv är inget konstigt, det gör ju många unga) för att hon var rädd för att bli utslängd annars. Kanske överdriver kompisen, men fortfarande, har man inte misslyckats rätt ordentligt som förälder om ens barn tror att det ska bli utslängd om man ber om p-piller?!
    Så, nu hör jag med alla er, hur hade ni reagerat om det hade varit er dotter som bad er om hjälp att skaffa p-piller? 

• Svar på tråden 14-åringen vill ha p-piller
  • duntäcke
    EmeNo11 skrev 2012-09-24 21:28:11 följande:
    Jag tycker lite så att hellre att hon äter P-piller än att hon blir gravid för ha sex lär hon nog ha ändå även om vi skulle vägra henne P-piller.
    precis,  vill man så gör man.
  • hanna03

jag har två tonåringar o min älsta . hemma pratar vi om sex o sånt . dom kommer alltid till mej med sina tänkar o rundreingar . tycker att det är jätte bra o ha den kontakten . min älsta o jag var iväg o skffa p-piller . Tror nog att det är bäst när man kan vara öppen för sånt .

• babyblå

Föräldrarna har väl inget att göra med hur man får tag i p-piller? Det får man på
    ungdomsmottagningen som har tystnadsplikt. Även till föräldrar. Eller är det nya regler..?

• Nintendo

Vad härligt att ni har en så bra kontakt med er tonåring! Det hade jag med min mamma också som ung och det var guld värt! :)

Jag hade inte reagerat nämnvärt på om min dotter ville ha p-piller som 14åring. Bara varit glad att hon känner att hon kan prata med mig om intima saker.
    Dock hade jag så fort jag såg tecken på att den sexuella debuten närmade sig försökt att förmå henne att skaffa en p-stav och gett henne kondomer (p-piller är jag väldigt skeptisk mot) och diskuterat lite mer på djupet om sex, könssjukdomar och vikten av att bara göra det man tycker känns okej.

• Lilia

Jag hade absolut hjälpt henne, men jag hade även förklarat att det var viktigt att de båda testade sig först. Jag läste om en tjej i Fråga vad du vill forumet dom fick HIV i den åldern av sin kille. Lite extremt kanske, men värt att tänka på oavsett hur gammal man är.

• Seroster

Äntligen en förälder som har vett nog att prata med sin tonåring, och som inser att ungen kommer pippa vare sig man hjälper till med preventivmedel eller ej.

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • rosamonstermedkepsochslipsen

Jag är själv en 14årig tjej och tycket att detta var ett väldigt bra sätt av er att hantera situationen. Själv ljög jag för min morsa när jag ville ha p-piller och sa att det var för att jag hade oregelbunden mens typ. Jag hade lixom en KK som hon inte visste om så honom hade hon knappast låtit mig knulla. hon var emot det men jag skaffade ändå, sa att hon skulle vara gla över att jag berättade över huvud taget.

• dukat

självklart hade jag hjälpt henne och samtidigit passat på ge lite allmän info om sex osv

• rosamonstermedkepsochslipsen
    avocadoo skrev 2013-07-03 18:11:51 följande:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/tidig-sexdebut-vis...

Studier visar på att tidig sexdebut inte är något positivt och en fjortonåring är ändå bara fjorton år.
    Hade din dotter sagt nej till sex och hänvisat till att hon inte var redo hade du kunnat vara stolt tycker jag. En fjortonåring som inte ens anser sig "mogen" nog att skaffa p-piller själv är knappast redo att ha sex.  
    Det kan ju vara så att man inte vill dölja för sina föräldrar att man käkar piller^^
  • Annaïck

Jag skulle självklart hjälpa henne, men skulle tycka att 14 ar är väldigt ungt för att ha sex. Diskussionen skulle nog handla mer om att kunna ställa krav och att inte ga med pa nagot som man egentligen inte vill. P-piller tycker jag är den lätta delen i sammanhanget

• dukat
    GladAnnaïck skrev 2013-07-03 21:36:34 följande:
    Jag skulle självklart hjälpa henne, men skulle tycka att 14 ar är väldigt ungt för att ha sex. Diskussionen skulle nog handla mer om att kunna ställa krav och att inte ga med pa nagot som man egentligen inte vill. P-piller tycker jag är den lätta delen i sammanhanget
  • fluu

Jag hade blivit jätteglad om mina barn helt spontat kom och bad om hjälp med att skaffa preventivmedel. Att de litade på att jag faktiskt inte lägger några värderingar i det.

Ja,jag hade ändå tyckt att 14 år ungt,men jag kan inte och tänker inte förbjuda mina barn att ha sex om det inte är med någon om är mycket äldre och de är under 15 eller de befinner sig i ett skadligt förhållande.
    Jag hoppas kunna uppfostra mina barn så att de verkligen väntar tills det känns helt rätt.
    Hoppas också att de inte kommer ha samma skämmiga förhållningssätt till intimitet,förhållanden och känslor som jag hade mot mina föräldrar. Jag tror inte att de menade det,men jag fick ändå lära mig att det var något skämmigt. Inte bra. Vi har aldrig ens nämnt sex hemma. När mina föräldrar bodde ihop rörde inte ens de varandra,det var där felet låg tror jag. Jag trodde att det var så man skulle vara. Inte visa känslor eller attraktion.

Jag pratar redan om relationer och hur barn blir till med min ettåring och kommer fortsätta att prata om allt kring sex och relationer på ett självklart och avslappnat sätt  hela tiden,men såklart anpassa det efter barnets mognad.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden 14-åringen vill ha p-piller