• ingendukänner

snart 2åring, hur få dem att stanna i sängen?börja med stor säng?

När bytte ni från spjälsäng till växa/juniorsäng(och vilket är bäst?)?

vår unge är en livlig liten kille som klättrar både högt och lågt, gissa om han verkligen inte kan låta bli att klättra ur spjälsängen när han väl börjat.

när han inte kunde var det ju lugnt och när han först kom på det så ramlade han ur och fick nog lite ont för sen vågade han inte klättra ut på ett tag.

men nu har han börjat igen, och värre än någonsinn.
    hur ska man få dem att stanna i sängen?

alla rutiner vi hade när han inte klättrade över funkar inte för såfort jag lägger ner honom vänder han sig om och gnäller och ska försöka klättra över.

jag har försökt gå ut snabbt från rummet för ibland har han "hotat" med att klättra över så var det inte roligt när man igonerar men nu klättrar han endå över.
    och om jag stannar kvar så blir han samtidigt irriterad för han vill vara ifred och sova men han kan inte låta bli att klättra ut när han vet att han kan.

det är som att han blir ledsen på sig själv på samma gång för han vill ju sova men en helt ny värld har öppnat sig, isätllet för sängen är det nu 4 väggar i hans rum och när han öppnar sin dörr är det ännu mer att focusera vid och ännu svårare att tänka på att sova.

han sover middag ca 1,5-3h och innan han kom på att han kunde klättra ut sängen så var de ju som sagt inga problem han var jättetrött när han går och lägger sig efter kvällsmat vid 18 tiden.

men på en dag nu så trots att han är trött så kan han inte sluta klättra ut.

vi testade allt, la madrassen på golvet osv.
    men det är otäckt när han öppnar dörren och ska ner för trappan så vi tog bort handtaget men jag får ont i magen när det känns som att vi stänger in honom även om hanverkar acceptera det lite som han accepterade spjälsängen att han förr inte kunde klättra ut.

men känns endå fel.

sen allt han kan pilla på, klättra upp i fönstret, pilla i uttag(han drar ju bort sladdar och vi måste ju ha till baby watchen så den har vi fått hänga jättehögt och då är jag rädd att han ska hänga sig i sladden eller något, hade velat ha video så man kunde se vad han gör).

hjälp tack!

• Svar på tråden snart 2åring, hur få dem att stanna i sängen?börja med stor säng?
  • Lilla Morran

Envishet. Våra barn har fått byta till större säng runt två års ålder. De har sällan klättrat ur, men i perioder strular de ju. Man får vara fruktansvärt envis och helt enkelt bära tillbaka barnet. Igen och igen och igen. 50 gånger om det behövs. Det tar inte många kvällar innan du är nere på två gånger eller till och med ingen. Ingen idé att bli arg, tjata eller skälla. Bara lugnt, vänligt men bestämt lägga tillbaka honom. Han kommer med största sannolikhet bli arg till en början och det får man vara beredd på. Barn gillar inte förändringar men trivs med rutiner, så ska man införa en ny rutin får man ladda med tålamod.... Bestäm vad som är viktigast att förändra först - och börja där. Lycka till!

• Coyote

Men jösses, ge honom en större säng så slipper han ju klättra ur! Det kommer absolut vara skitroligt att kliva ur sängen ett tag, men ni föräldrar får helt enkelt lägga tillbaka honom. Och ni ska självklart INTE ta bort handtaget från hans dörr, han måste ju kunna komma ut! Om det är trappan ni är oroliga för så köp en grind och sätt upp, så ramlar han inte ner. Kan han inte gå i trappan själv? Sätt en ledstång på barnnivå, så är det så säkert det kan bli, om han ändå går där.

• Echo

Om barnet kan klättra ur spjälsängen så ska det inte ha spjälsäng i alla fall.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Echo

Vi bytte runt två, inte för att sonen klättrade ur utan för att det kändes som att det var dags. Anledningen till att han inte klättrade ur var nog att han fortfarande sov i sovpåse (typ grobag) då.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Emmyl

Jag s'ger so andra. Kan han klättra ut ska han inte ha spjälsäng!! Tidsfråga innan han gör illa sig igen så fall. Och ta absolut INTE bort dörrhandtaget! Är ni orolig för trappen ska ni ha grind!

Oftast är det att gå ur sängen nyhetens behag. Led bara tillbaka honom. Kanske kommer att få göras väldigt många gånger de första nätterna, men sen brukar det gå bra.  

• ingendukänner
    Emmyl skrev 2012-09-25 23:31:56 följande:
    Jag s'ger so andra. Kan han klättra ut ska han inte ha spjälsäng!! Tidsfråga innan han gör illa sig igen så fall. Och ta absolut INTE bort dörrhandtaget! Är ni orolig för trappen ska ni ha grind!

Oftast är det att gå ur sängen nyhetens behag. Led bara tillbaka honom. Kanske kommer att få göras väldigt många gånger de första nätterna, men sen brukar det gå bra.  

tack alla för tipsen, nej det med dörrhandtaget känns INTE bra.

i sommras gjorde han likadant då fick jag gå tillbaka med honom 178gånger, ja jag räknade...det var det enda sättet att inte totalt bryta ihop:( så han är nog inte bara lite envis...

jag hoppas det där antalet sjunker rätt snabbt om han fortsätter såhär.
    anledningen till att han slutade i sommras var att vi satte in sängen mer mot väggen men då har han rivit sönder hela tapeten istället hm...

men ska försöka härda ut och bara gå och lägga tillbaka honom men hinner ju inte ens lägga tillbaka honom och vända mig om innan han hoppar ur igen och med en större säng känns det som att han kommer komma ur mkt lättare och hinna utanför dörren innan mig hm..

han gillar inte att man sitter eller ligger hos honom så det funkar inte.
    men han gillade när jag bar han men det går ju inte med en 14kgs.

ju mer man försöker lägga tillbaka honom destå mer upprörd och ledsen och arg blir han och det är som att han inte kommer till ro riktigt då utan går upp i varv.

nej detta är inte lätt...suck.
    snacka om att det tär på en.
    idag grät jag fler gånger(så han inte såg men typ ikapp med honom kändes det som).
  • Coyote
    ingendukänner skrev 2012-09-25 23:39:42 följande:

tack alla för tipsen, nej det med dörrhandtaget känns INTE bra.

i sommras gjorde han likadant då fick jag gå tillbaka med honom 178gånger, ja jag räknade...det var det enda sättet att inte totalt bryta ihop:( så han är nog inte bara lite envis...

jag hoppas det där antalet sjunker rätt snabbt om han fortsätter såhär.
    anledningen till att han slutade i sommras var att vi satte in sängen mer mot väggen men då har han rivit sönder hela tapeten istället hm...

men ska försöka härda ut och bara gå och lägga tillbaka honom men hinner ju inte ens lägga tillbaka honom och vända mig om innan han hoppar ur igen och med en större säng känns det som att han kommer komma ur mkt lättare och hinna utanför dörren innan mig hm..

han gillar inte att man sitter eller ligger hos honom så det funkar inte.
    men han gillade när jag bar han men det går ju inte med en 14kgs.

ju mer man försöker lägga tillbaka honom destå mer upprörd och ledsen och arg blir han och det är som att han inte kommer till ro riktigt då utan går upp i varv.

nej detta är inte lätt...suck.
    snacka om att det tär på en.
    idag grät jag fler gånger(så han inte såg men typ ikapp med honom kändes det som).
    Kan han inte få sova inne hos er då?
  • ingendukänner
    Coyote skrev 2012-09-25 23:41:09 följande:
    Kan han inte få sova inne hos er då?

hade han velat hade han gärna fått det men han vill vara ifred och blir irriterad om man lägger honom i sängen med oss och han säger "nej" och försöker springa iväg.
    eller om man lägger sig brevid i hans rum, han vill vara ifred men blir väl störd av allt runtikring.

hans pappa var likadan, när hans mamma frågade om han ville ha dörren på glänt så sa han "nej släck och stäng dörren" med bestämd ton haha.

jag var tvärtom kan jag ju säga.
Svar på tråden snart 2åring, hur få dem att stanna i sängen?börja med stor säng?