Little Ms Chatterbox skrev 2012-09-28 14:16:32 följande:
Den tid som han är på F-klass så skulle man kunna tänka sig att skolan får redan nu tänka ut vad han kommer behöva för hjälp sen. För den problematiken som finns runt honom kommer inte som genom ett trollslag försvinna lagom till nästa sommaruppehåll. Om din son då går hemma med dig har skolan inga som helst möjligheter att pejla in honom att se vad han kommer behöva sen vid skolstart.
Att de inte redan har sett behovet och skaffat en assistent är ju ingen ursäkt, de måste omgående sätta in åtgärder för att er son ska må bra i skolan.
Att han skulle stanna hemma med dig lite längre är nog bra för stunden men att bara skjuta på problemet hjälper inte honom.
Om man gör det bästa nu, förberedelser, mjuk inskolning och uppmärksammar problemet så kommer han kanske få det bästa när han sen börjar 1:a klass, då vet alla redan vad man har att vänta sig och man har hunnit plocka bort onödiga fällor som stökiga grupper och jobbiga lokaler.
Har ni funderat på att låta honom börjar redan nu i 1:an? Så han får 2 år där istället för först F-klass och sen 1:an. Om det finns en klass med inriktning och lösningar som han skulle behöva, varför vänta till nästa år att ge honom det?
Oj, jag skrev nog helt galet :/ ska försöka förtydliga!
Han går alltså varje dag i f-klass och där ska han självklart fortsätta, det är fritids när jag jobbar som är det verkliga problemet. Han har en assistent som följt honom sen dagis och vi har minst 1 möte i månaden med skola/kuratorer/psykologer osv för att kunna hjälpa honom på rätt sätt. Den gruppen jag skrev om är för "speciella barn" men där kan man inte börja före år 1, dessutom är de osäkra på om den verkligen skulle hjälpa honom då alla barnen där är utåtagerande vilket troligtvis skulle ge honom ännumer aggressionsproblem.
Det jag eftersöker är alltså något som ger mig pengar så att jag kan vara hemma med min son från 11 på dagarna. Har sökt vårdbidrag men inte fått svar än och har även förstått att det är väldigt svårt att få med "bara" adhd...