Vid vilken ålder kan man börja lämna barn ensamma 10-15 minuter?
Hej, vid vilken ålder är de flesta barn mogna att lämnas ensamma hemma 10-15 minuter? Jag har tvillingpojkar på 6 år (väldigt omogna för sin ålder) och min sambo tycker att dessa kan vänta hemma medan han lämnar lillebror på dagis om mornarna. Dagis ligger på samma gata som vi bor, ett par minuters promenadväg från oss. Själv tycker jag att tvillingarna är på tok för omogna och små att lämnas hemma själva. Tänk om det skulle börja brinna, tänk om någon skulle sätta i halsen etc? Jag får alltid hör att jag är överbeskyddande utom av mina kollegor (de flesta är barnläkare) som resonerar på samma sätt som jag. Jag är lite nyfiken på hur ni andra föräldrar tänker kring detta? Här på gården (bor i lägenhetshus med en gemensam, men öppen innegård) släpper man tex iväg 5-6 åringar att leka i lekparken själva. Parken ligger ett stenkast från vårt hus och barnen måste gå över en gata för att komma dit (som har 30 km/timme som högsta tillåtna hastighet vilket sällan följs tyvärr). Jag låter våra sexåringar vara ute själva på gården men då har jag dörren öppen till vår uteplats och barnen leker precis utanför. Men lekparken får de inte gå till utan vuxet sälskap.Är jag överbeskyddande anser ni?