• cruz

Vid vilken ålder kan man börja lämna barn ensamma 10-15 minuter?

Hej, vid vilken ålder är de flesta barn mogna att lämnas ensamma hemma 10-15 minuter? Jag har tvillingpojkar på 6 år (väldigt omogna för sin ålder) och min sambo tycker att dessa kan vänta hemma medan han lämnar lillebror på dagis om mornarna. Dagis ligger på samma gata som vi bor, ett par minuters promenadväg från oss. Själv tycker jag att tvillingarna är på tok för omogna och små att lämnas hemma själva. Tänk om det skulle börja brinna, tänk om någon skulle sätta i halsen etc? Jag får alltid hör att jag är överbeskyddande utom av mina kollegor (de flesta är barnläkare) som resonerar på samma sätt som jag. Jag är lite nyfiken på hur ni andra föräldrar tänker kring detta? Här på gården (bor i lägenhetshus med en gemensam, men öppen innegård) släpper man tex  iväg 5-6 åringar att leka i lekparken själva. Parken ligger ett stenkast från vårt hus och barnen måste gå över en gata för att komma dit (som har 30 km/timme som högsta tillåtna hastighet vilket sällan följs tyvärr). Jag låter våra sexåringar vara ute själva på gården men då har jag dörren öppen till vår uteplats och barnen leker precis utanför. Men lekparken får de inte gå till utan vuxet sälskap.Är jag överbeskyddande anser ni?

• Svar på tråden Vid vilken ålder kan man börja lämna barn ensamma 10-15 minuter?
  • Lilia

Jag tycker det är okej om barnet är YNGRE än 6 månader, eller sex år eller äldre. Men det är klart att det beror på barnet också.

• mammis76

Tycker du Lilia att det är ok att lämna ett barn under 6 mån själv ??

• fortsätt paddla

Säg att jag har en 3 mån som sover gott. Det uppstår en kris. Då lämnar jag hellre bebisen helt själv än lägger över ansvaret på mitt äldre barn. Tänk om något skulle hända. Att då låta det äldre barnet försöka ( och misslyckas) lösa situationen är helt förkastligt.

• cruz

Jag skulle våga lämna ett sovandes spädbarn ensam i fyra, fem minuter men inte längre än så (har gjort det när jag sprungit ner till tvättstugan lite snabbt). Men absolut inte spädbarn och fyraåring (mina barn var livsfarliga för bebisar  i den åldern.) Kanske spädbarn och klok sexåring men fortfarande bara i max fem minuter. Alla tänker olika i sådana här frågor. Vad är rätt och vad är fel? Risken att något farligt skulle hända är ju minimal. Det är farligare att sätta barnen i bilen och köra iväg. Men OM något skulle hända så skulle man ju aldrig förlåta sig själv.

• cruz

Skulle ni släppa ut er treåring att leka tillsammans med sexårigt storasyskon på öppen innergård (med gräsmatta, sandlåda, parkering etc) utan vuxen tillsyn annat från ett fönster då och då? Jag har svårt för det, men grannen gör det. Kankse är jag lite överbeskyddande än då ...

• Mercurialis

Min 5,5-åring får vara hemma själv kortare stunder, om han vill. Det kan röra sig om att jag går och hämtar lillebror på förskolan, som ligger några 100 m bort, eller att resten av familjen går en promenad i grannskapet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Paisley

cruz skrev 2012-09-28 13:53:19 följande:
    Tack för era synpunkter . Ena tvillingen har högfungerande autism så han får definitivt inte vara utan uppsikt utomhus. Inte på många år....Däremot tror jag det skulle gå bra att lämna honom framför datorn här hemma i tio minuter utan att han hittar på något bus. Man får alltid slita honom från datorn och det ska mycket till innan han lämnar den frivilligt. Men jag vågar ändå inte fall det typ skulle börja brinna eller något (fast jag vet att den risken är nästan obetydlig, men ändå). Den andra tvillingen är normal, men ja, ganska omogen. Han skulle också fixa att vara hemma själv i tio minuter så länge ingenting oförutsett händer. Men om nu något skulle hända. Kan man lita på att en normalstörd sexåring vet vad man bör göra i alla lägen då? Lekparken vågar jag inte heller släppa honom till. Han vet hur man ska göra när man går över gatan och är klok på många sätt men ibland så styr impulserna och tappar han tex. ut en boll på gatan så springer han och hämtar den utan att tänka sig för. Exakt samma sak gjorde granntjejen på 6 år häromdagen, fast hon är betydligt förståndigare och mognare än sonen (hon får gå till lekparken själv just eftersom hon anses som mogen för sin ålder).  Just trafiken är de ju inte riktigt mogna för. Sedan så tycker jag att det också är viktigt att låta barnen få ta ansvar och att verkligen tro på att de kan. Men det är inte helt lätt. Grejen är att jag börjar snart ett nytt jobb så sambon kommer att vara ensam med barnen om mornarna. Barnen ska dessutom till tre olika ställen, men autismsonen får skolskjuts i alla fall. Minstingen lämnas på dagis till halvåtta. Klockan kvart i åtta kommer skolskjutsen och hämtar sonen med autism och strax efter åtta lämnas andra tvillingen till fritids. Det enklaste för sambon skulle vara att snabbt gå över och lämna minsta till dagiset medan de andra två sitter framför TVn respektive datorn här hemma. Sedan skulle han hjälpa autismsonen på med kläderna lagom till skoltaxin och därefter ta med sig tvillingbrodern på vägen till jobbet. Att få med sig alla tre till dagis halvåtta och dessutom vara hemma till skoltaxin kommer kvart i åtta skulle vara betydligt svårare. Men jag tycker att det är just så han ska göra och han tycker att jag är löjlig...

När jag var sju år gick jag och min kompis till skolan helt själva. Vi gick genom ett lugn villakvarter och en skog. Avståndet var ca 1 km. Det var aldrig några problem. Det är OK att låta en sjuåring gå till skolan själv så länge det inte finns trafik runtomkring tycker jag. Däremot så  lämnades min syster ensam när hon var fyra år tio minuter varje morgon tillsammans med min nyfödda lillasyster medan min mamma gick med mig till skolbussen när jag skulle till lekis!!! Det var andra tider då. Jag  tror inte några föräldrar skulle lämna en fyraåring tillsammans med en nyfödd under några omständigheter idag. Tur är väl det också.
    Men hursomhelst så måste ju alla kläs på. Det är väl bättre att klä på alla och ha dem färdiga innan dagiset för den minsta. Sen förstår jag inte varför den minsta måste lämnas tidigare. Kan inte mannen lämna 2 åringen när han ska iväg till jobbet? 
    Detaljerna är helheten
  • cruz

Paisley: Ena tvillingens fritids ligger på vägen till jobbet så det har varit lättare att lämna honom sist. Det är såklart taskigt att lämna den lilla först, men eftersom vi har så tight om tiden på morgonen så har vi valt att göra så. Hur man än vrider och vänder på det så har sambon tre ungar att klä på, det kommer han inte ifrån och det tar sin tid ovsett hur man lägger upp det. Men att gå tvåhundrameter med ett barn och lämna det på dagis, vinka hejdå och gå hem igen tar tio minuter men att gå med alla tre och lämna på dagis, vinka hejdå och gå hem igen tar det dubbla i bästa fall men antagligen ännu längre då autismsonen fastnar i sina hangups ett antal gånger under den promenaden. Framförallt har han svårt att lämna dagisgården då han har fläktar som specialintressse och hela dagisbyggnaden har ett antal stora fläktar fastmonterade på vägggens utsidor. Själv brukar jag fixa sådana situationer efter en tids träning med socialaberättelser och mutor men sambon är värdelös på sånt. Han får inte till det och det är stora konflikter så fort han ska få autismsonen från ett ställe till ett annat. Ju mindre övergångar sonen har på morgonen desto bättre. Han är totalt oflexibel och har jättesvårt att byta spår. Övergångar är ett bekymmer hela dagen, men allra värst på morgonen. Det skulle vara så mycket enklare att lämna honom hemma under dagislämningen. Det andra alternativet är att begära skolskjuts och fritids för autismsonen tidigare på morgonen, innan vi lämnar minsta på dagis. Jag tror att vi kommer att få lösa det på det sättet. Men nackdelen med det är ju att autismsonen får ännnu längre dagar på skola/fritids och han blir ännu tröttare av långa dagar än vad treåringen blir, då hans förmåga att sålla intryck är ungefär som ett spädbarns.

• cosinus

Prova lämna dem själva 10 minuter och se hur det går. Lär tvillingarna ringa om det är något och kan de bara svara i telefonen så är det ju bara att ringa hem och kolla hur det går. Första gången ni provar lämna dem kan ni ju gå ut och säga till killarna att ni går iväg 10 min för att handla något, eller hämta något eller vad som helst. Då kan du ju stanna hemma nedanför fönstret för då hör du ju om det blir ett djäkla liv i lägenheten.

Jag hade nog lätt velat göra som din sambo vill i er situation. Det är lättare att göra barnen klara lite i omgångar och inte dra med de äldsta och lämna. Drilla den normalstörda sonen att springa ut och be om hjälp om något hemskt skulle hända.

Oftast är det läskigast för föräldrarna och när man märker att det går bra brukar det inte kännas så läskigt efter ett tag.

• Paisley
    cruz skrev 2012-09-28 16:12:50 följande:
    Paisley: Ena tvillingens fritids ligger på vägen till jobbet så det har varit lättare att lämna honom sist. Det är såklart taskigt att lämna den lilla först, men eftersom vi har så tight om tiden på morgonen så har vi valt att göra så. Hur man än vrider och vänder på det så har sambon tre ungar att klä på, det kommer han inte ifrån och det tar sin tid ovsett hur man lägger upp det. Men att gå tvåhundrameter med ett barn och lämna det på dagis, vinka hejdå och gå hem igen tar tio minuter men att gå med alla tre och lämna på dagis, vinka hejdå och gå hem igen tar det dubbla i bästa fall men antagligen ännu längre då autismsonen fastnar i sina hangups ett antal gånger under den promenaden. Framförallt har han svårt att lämna dagisgården då han har fläktar som specialintressse och hela dagisbyggnaden har ett antal stora fläktar fastmonterade på vägggens utsidor. Själv brukar jag fixa sådana situationer efter en tids träning med socialaberättelser och mutor men sambon är värdelös på sånt. Han får inte till det och det är stora konflikter så fort han ska få autismsonen från ett ställe till ett annat. Ju mindre övergångar sonen har på morgonen desto bättre. Han är totalt oflexibel och har jättesvårt att byta spår. Övergångar är ett bekymmer hela dagen, men allra värst på morgonen. Det skulle vara så mycket enklare att lämna honom hemma under dagislämningen. Det andra alternativet är att begära skolskjuts och fritids för autismsonen tidigare på morgonen, innan vi lämnar minsta på dagis. Jag tror att vi kommer att få lösa det på det sättet. Men nackdelen med det är ju att autismsonen får ännnu längre dagar på skola/fritids och han blir ännu tröttare av långa dagar än vad treåringen blir, då hans förmåga att sålla intryck är ungefär som ett spädbarns.
    Men jag menade ju att han tar bilen med tvillingen och den lilla, efter att skolskjutsen hämtat andra tvillingen. Sen lämnar han lillan på dagis och fortsätter till nästa dagis som är på vägen till jobbet. Varför skulle inte det funka? Jag förstår inte varför den minsta måste lämnas innan de andra kläs på och går ut?
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Vid vilken ålder kan man börja lämna barn ensamma 10-15 minuter?