• Anonym (:-/)

Frågor vid tvist?

Vilka frågor brukar ställas till dagispersonal vid en vårdnadstvist?

Är det vanligt att kalla dagispersonal till en förhandling? :-O

Exet har kallat dagis fröken till rätten. Men hon har varken bu eller bä att säga om saken...

Har någon annan varit med om detta??

• Svar på tråden Frågor vid tvist?
  • Anonym

Man frågar inte dem och har han nu kallat dem som vittne så är det väl för tror att personen har nåt att säga som är negativt för dig men positivt för han. Så du får helt enkelt vänta till förhandling och se vad de ställer för frågor till personen, men kom ihåg att innan får du inte diskutera detta med vittnet dvs dagispersonalen utan får bara fråga hur ungen haft idag på dagis

Anonym skrev 2012-09-28 10:23:22 följande:
    Man frågar inte dem och har han nu kallat dem som vittne så är det väl för tror att personen har nåt att säga som är negativt för dig men positivt för han. Så du får helt enkelt vänta till förhandling och se vad de ställer för frågor till personen, men kom ihåg att innan får du inte diskutera detta med vittnet dvs dagispersonalen utan får bara fråga hur ungen haft idag på dagis
    Nä jag blev bara paff av att hon ens är kallad?..  Jag hade ingen aning om det om inte hon själv hade berättat det idag?... Hon tänkte t.o.m ringa mig om jag inte hade dykt upp idag på dagiset.  Hon var så nervös och visste inte vem som hade kallat henne först.
    Hon sa: "Jag vill inte stå på någons sida. Men jag vill bara tala om att jag blivit kallad och jag får inte tacka nej. Vill att du vet om det. Du kanske behöver förbereda dig? Ja jag vet inte om man kan det. Men det kanske är bra att veta att jag kommer dyka upp och att du vet att jag inte står på någons sida. Jag står på barnets. Jag kommer bara säga som det är. Det jag alltid sagt på utvecklingssamtalen." 

Jag blev bara helt ställd. Trodde inte ens att man kunde kalla någon som vittne om inte denne själv ville vittna vid en VÅRDNADSTVIST…  Men man lär så länge man tvistar, eller något... 

Njae något negativt för mig vet jag inte om hon har att säga faktiskt. Men att barnet mår bra på dagis är väl positivt för honom då han beter sig som en idiot på hemmaplan... :-/ 
  • Anonym

Blir man kallad får man inte säga nej men även du och ditt ombud får ställa frågor till vittnet så förbered det

• Kjell2

Ibland driver en part att den andra aldrig tar hand om barnet, missköter hygien, tvätt och informationsinhämtning mm.

Då kan dagis eller skolpersonl t ex vittna om att båda föräldrarna hämtar och lämna varanna vecka, att barnet alltid är rent och helt och att båda föräldrarna deltar på möten om barnet.

Kjell2 skrev 2012-09-28 12:19:24 följande:
    Ibland driver en part att den andra aldrig tar hand om barnet, missköter hygien, tvätt och informationsinhämtning mm.

Då kan dagis eller skolpersonl t ex vittna om att båda föräldrarna hämtar och lämna varanna vecka, att barnet alltid är rent och helt och att båda föräldrarna deltar på möten om barnet.
    ok. Men inget av det där är tvisten om... Utan vi har samarbetsproblem. Och DET kan dagis mycket väl vittna om..  Men det dagis är inget jag eller min advokat tänkt på eftersom de redan yttrat sig i familjerättsutredningen...

Sen när det gäller informationsmöte har jag varit den enda som närvarit på föräldramöten.. Däremot har vi fått separata utvecklingssamtal för barnet..
    Det jag inte förstår är varför HAN kallar henne som vittne?... Det är inte riktigt till någon nytta för hans del?... Det ger inte honom något ur mina ögon?... Jag vet inte om ni förstår vad jag menar?...  
  • Anonym

Vad är du orolig/rädd för?

• Kjell2

Nej - förstår inte riktigt vad du menar. och eftrssom jag inte är inläst på hela tvisten kan jga bars pekulera och ge exemple. För att få svar måste du vänta till förhandlingen.

Om dagis har lämnat underlag till utredningen kanske de vill komma med frågor för att få förtydlignaden och klargörande då din motpart inte tycker att rätt saker framkommit.

• Anonym
    Anonym (:-/) skrev 2012-09-28 13:03:09 följande:
    Men det dagis är inget jag eller min advokat tänkt på eftersom de redan yttrat sig i familjerättsutredningen...

Och kanske är det vad de sagt i utredningen som de vill fråga om/få förtydligat.
  • Nalliwer

Är ju såklart omöjligt att veta vad din motpart vill försöka få ut av att kalla dagisfröken.
    Kallade själv in min yngsta sons fröken när vi hade huvudförhandling. Handlade i första hand om att jag ville pressa henne på en del saker som kommit fram när hon hördes i familjerättens utredning. Eftersom såväl min andra sons lärare och fritidspersonalen gav en likartad bild av barnens situation medans hon i princip sa sig vara både blind och döv så var det viktigt att tydliggöra för rätten att hennes brist på observationen snarare handlade om att hon inte ville se än att problemsymtomen inte framkom när just hon var i närheten.
    Mailade själv henne i samband med att jag kallade henne och klargjorde att det var jag som kallat henne och att det uteslutande handlade om att vidareutveckla en del av det som han bidragit med i utredningen.

Svar på tråden Frågor vid tvist?