• bruuden

är hon sen med att tappa tänder?

min tjej är 6,5år och bara tappat en tand medans grannpojken som är lika gammal har tappat 7st
    är min tjejj sen att tappa el är det inviduellt?

har en tjejj på snart 10 som endast tappat 6-8st tro jag det är. är inte det lite?

hur gammal är man då man tappat alla mjölktänder?     

• Svar på tråden är hon sen med att tappa tänder?
  • Kjellgren

Det är så olika. Din dotter är inom normalspannet och det finns ingen anledning att oroa sig. En del tappar tänder i jämn fart och andra tappar flera stycken under en kort period och gör sedan paus. Allt är normalt.

Om något så är det bra att nöta på mjölktänderna så länge det går! 

Även om det skulle vara så att det finns en anledning till att dottern inte tappar sina tänder så är det för tidigt att leta efter den nu, nästan alltid är det för att motsvarande permanent tand saknas och det kan man ändå inte påverka.

Kjellgren, leg tandläkare 

• Butterflie

Ja det e olika, min 7,5åring fick sina tänder tidigt men tappade sin första förra året..
    Vi var hos tandläkaren för 3årsedan å då sa dom att hon hade sex lösa tänder men ändå så tog de 2år innan första ploppade ut pga den nya tanden som växte upp..
    Min andra flicka fick sina tänder runt året men har fortfarande inte tappat sin första tand och hon är 6år..

Men min syster som också fick sina tänder runt 1år hon tappa sin första som 5åring sen var det bara tand efter tand, men hon ville så gärna tappa sina så när hon kände att någon var lös så satt hon och vickade på dem tills de trillade loss, kanske grannpojken gjorde lika dant?

• Busbellan

Min äldsta dotter var 7,5 år när hon tappade sin första tand, nu är hon 13 år och har inte tapat alla än.
    Sonen på 9 år har tappat 8 tänder, han tappade första vid 6,5 år 

Mamma till Nora, August och Ella
  • 010306

6 åringen har tappat sin första nyss här. Mellantjejen var 6 1/2 år vid sin första och har nu tappat 8 st vid nyss fyllda 9 år.
    11 åringen har tappat 11 tänder & fått 2 utdragna då de växte snett bakom annars , första  tanden kom strax innan 6 år.

Själv minns jag att jag fick mina sista 2 utdragna vid 12 år när jag skulle få tandställning.

• viseversa

Min dotter är 5 och har tappat en och har två som är väldigt lösa! Dock är det väldigt olika och det finns inget normalt onormalt när det gäller att tappa tänder! Det är ju olika när man får tänder som liten också!!

• Chridhe

Min dotter tappade sin första tand strax efter sexårsdagen, sen dröjde det ett par veckor innan tand nr två lossnade. Sen tog det nog nästan ett år innan nr tre blev lös. Själv tappade jag mina tänder ganska sent..

• cosinus

Min son är 6.5 om någon månad och har bara tappat en tand nere.

Dottern är 8.5 och har tappat 6 tänder. 2 uppe och 4 nere och några fler lösa är inte i sikte.

Alla mjölktänderna dröjer väl rätt länge, kindtänderna blir ju lösa rätt sent vill jag minnas.

Tycker det är bra att barnen mina är rätt sena. Bättre nöta på mölktänderna så länge som möjligt och vänta några år med att rskera hål i de permanenta. :)

• cosinus
    Kjellgren skrev 2012-09-28 13:42:27 följande:
    Det är så olika. Din dotter är inom normalspannet och det finns ingen anledning att oroa sig. En del tappar tänder i jämn fart och andra tappar flera stycken under en kort period och gör sedan paus. Allt är normalt.

Även om det skulle vara så att det finns en anledning till att dottern inte tappar sina tänder så är det för tidigt att leta efter den nu, nästan alltid är det för att motsvarande permanent tand saknas och det kan man ändå inte påverka.

Får jag kapa tråden och ställa en fråga. Jag saknar själv en hög tänder. Alla 5or och visdomständerna nere har jag helt enkelt inte tandanlag för. När börjar man röntga barnens tänder och kan man reda då se om de har full uppsättning permanenta tänder. Hur ärftligt är det att sakna tandanlag?
  • Kjellgren
    cosinus skrev 2012-09-28 23:39:27 följande:
    Får jag kapa tråden och ställa en fråga. Jag saknar själv en hög tänder. Alla 5or och visdomständerna nere har jag helt enkelt inte tandanlag för. När börjar man röntga barnens tänder och kan man reda då se om de har full uppsättning permanenta tänder. Hur ärftligt är det att sakna tandanlag?
    När man tar röntgen första gången varierar. Barn som har synlig karies och tätt mellan tänderna röntgas tidigare än barn som är skinande rena, inte har någon synlig karies och har glest mellan tänderna till exempel. Någon gång mellan 5 och 7 år brukar man ta första röntgenbilderna för att leta karies.

Först vid ungefär 10-årsåldern (beroende på individuella tandutvecklingen) brukar man kunna säkert säga om några tänder saknas och inte bara är sena, senast då ska man kunna ge besked för att planera eventuell framtida behandling. Behandlingen är ofta tandställning och då en "räls" när alla permanenta tänder kommit fram. Pga köer bla blir det i praktiken i 15-årsåldern i mitt landsting.

Om jag inte minns fel är det ca 7 % som saknar ett eller flera tandanlag (borträknat visdomständer, det är det ännu fler som saknar) och det finns en ärftlig komponent men jag har inga siffror på det. 
  • cosinus
    Kjellgren skrev 2012-09-29 13:33:12 följande:
    När man tar röntgen första gången varierar. Barn som har synlig karies och tätt mellan tänderna röntgas tidigare än barn som är skinande rena, inte har någon synlig karies och har glest mellan tänderna till exempel. Någon gång mellan 5 och 7 år brukar man ta första röntgenbilderna för att leta karies.

Först vid ungefär 10-årsåldern (beroende på individuella tandutvecklingen) brukar man kunna säkert säga om några tänder saknas och inte bara är sena, senast då ska man kunna ge besked för att planera eventuell framtida behandling. Behandlingen är ofta tandställning och då en "räls" när alla permanenta tänder kommit fram. Pga köer bla blir det i praktiken i 15-årsåldern i mitt landsting.

Om jag inte minns fel är det ca 7 % som saknar ett eller flera tandanlag (borträknat visdomständer, det är det ännu fler som saknar) och det finns en ärftlig komponent men jag har inga siffror på det. 
    Tack för ditt svar! Jo jag vet ju ungefär gången då jag har gjort det själv men var mest nyfiken på hur tidigt man kan veta. Det är ju inte hela världen på något sätt men lite meckigt.

Men då är det ingen brådska iaf, barnen är med marginal under 10 så då hinner jag fråga äldstas tandläkare nästa gång hon kallas och så hoppas jag att de har alla tänder, ja utom visdomständerna då, de är ju ingen störe förlust att sakna faktiskt :)
  • nicke nyfiken76

När förskoleklassen som jag jobbade i började 1:an så var det en som hade tappat 12 tänder och som inte ens hade någon lös tand. Så det är nog väldigt olika...

• strojes

Min äldsta tjej fyller 8 i februari nästa år. Hon tappade första tanden när hon var 6,5 år och gick i förskoleklass. Nu har hon tappat 5 tänder och har en lös.
    Hon fick sina första tänder när hon var 8 månader.

• Ruggugglan

Det är väldigt olika. Min dotter var jätte sur för att hon inte tappade några tänder. Men sedan i somras, när hon var 6,5 år gammal, så tappade hon första tanden Nu har hon tappat tre framtänder och den fjärde är lös.

• Lovali

det där är så olika men mina barn är , precis som jag var, rätt sena...

min nyss fylla 7 åring har tappat 2 stycken

min 10 1/2 åring har tappat 8 (vilket definitivt är rätt lite)

mina mjölktänder fick de till slut dra ut för att jag skulle kunna få tandställning...de stora tänderna hade då fortfarande otroliga rötter så det var som att dra ut ett antal visdomstäner (gjorde det när jag var ca 13 år9).

• Indianica
    Kjellgren skrev 2012-09-28 13:42:27 följande:

Jag håller med om att det säkert inte är ett bekymmer i TS fall, men vänder mig lite emot påståendet "bra att nöta på mjölktänderna länge". Mina barn har då fått dra ut flera mjölktänder eftersom det tagit för lång tid för dem att lossna och det har tydligen varit förenat med risken för att tänderna blir sneda. Min dotter hade tappat typ 4 tänder då hon fyllt 9 och har fått dra ut flera stycken.
  • Indianica
    Kjellgren skrev 2012-09-29 13:33:12 följande:

Ok, glöm min tidigare fråga. De har väl sett på röntgen att tänderna som är på väg riskerar att bli sneda om inte mjölktänderna lämnar plats åt dem kanske...alltså säkert inget särskilt vanligt att man "tvingas" dra ut mjölktänder som vägrar lossna.
Svar på tråden är hon sen med att tappa tänder?