Kjellgren skrev 2012-09-29 13:33:12 följande:
När man tar röntgen första gången varierar. Barn som har synlig karies och tätt mellan tänderna röntgas tidigare än barn som är skinande rena, inte har någon synlig karies och har glest mellan tänderna till exempel. Någon gång mellan 5 och 7 år brukar man ta första röntgenbilderna för att leta karies.
Först vid ungefär 10-årsåldern (beroende på individuella tandutvecklingen) brukar man kunna säkert säga om några tänder saknas och inte bara är sena, senast då ska man kunna ge besked för att planera eventuell framtida behandling. Behandlingen är ofta tandställning och då en "räls" när alla permanenta tänder kommit fram. Pga köer bla blir det i praktiken i 15-årsåldern i mitt landsting.
Om jag inte minns fel är det ca 7 % som saknar ett eller flera tandanlag (borträknat visdomständer, det är det ännu fler som saknar) och det finns en ärftlig komponent men jag har inga siffror på det.
Tack för ditt svar! Jo jag vet ju ungefär gången då jag har gjort det själv men var mest nyfiken på hur tidigt man kan veta. Det är ju inte hela världen på något sätt men lite meckigt.
Men då är det ingen brådska iaf, barnen är med marginal under 10 så då hinner jag fråga äldstas tandläkare nästa gång hon kallas och så hoppas jag att de har alla tänder, ja utom visdomständerna då, de är ju ingen störe förlust att sakna faktiskt :)