• emma ns

Vaccination

Skulle uppskatta lite råd! Hur ställer ni er till vaccination? Har en dotter som är 1 år snart och ser lite tecken som jag är rädd för att det skulle kunna vara autism. Hon har fått 2 vaccinationer tidigare och snart är det dax för den tredje vid 1 års kontrollen. Hur har ni gjort? Har ni vaccinerat era barn? Märkte ni någon skillnad? Har ni väntat till de var lite äldre? Tror ni där är något samband mellan vaccination och autism? Är det denna vid 1 år som är omdiskuterad eller är det bara mpr vid 1 1/2 års ålder? Tacksan för råd!

• Svar på tråden Vaccination
  • Dr to be

Hej!Har ingen länk just nu men för ett tag sedan erkände forskaren som publicerat kopplingen mellan vaccination och autism att han hade förfalskat sina resultat- SÅ NEJ det finns ingen koppling mellan autism och vaccinationer. Vad för tecken är det du ser? Har du tagit upp detta med din bvc-sköterska? Om jag var du så skulle jag vaccinera barnet. Lycka till!

• skogsvitter

Men det existerar ju inget samband mellan vaccin och autism så du kan lugnt fortsätta det allmänna vaccinationsprogrammet!

Om din dotter mot förmodan har autism (vilket är så gott som omöjligt att säga redan så här tidigt eftersom de främsta tecknen på autism handlar om utveckling som sker hos barn först senare) så har det inte ett dyft med vaccineringarna att göra!

Vad för tecken tycker du dig se som skulle tyda på autism hos en bebis som inte ens är 1 år ännu?

• Dr to be
    Dr to be skrev 2012-09-30 13:18:53 följande:
    Hej!Har ingen länk just nu men för ett tag sedan erkände forskaren som publicerat kopplingen mellan vaccination och autism att han hade förfalskat sina resultat- SÅ NEJ det finns ingen koppling mellan autism och vaccinationer. Vad för tecken är det du ser? Har du tagit upp detta med din bvc-sköterska? Om jag var du så skulle jag vaccinera barnet. Lycka till!

Som skogsvitter säger så är det (i princip) omöjligt att se tecken på autism hos så små barn. Det kan ev urskiljas i 2-årsåldern om jag inte missminner mig men även det är mycket tidigt.
  • cruz

Finns inget samband mellan autism och vaccin . Man kan hos vissa barn se tecken på autism redan i spädbarnsåldern men med dagens tester kan man inte ställa diagnos förrän tidigast två år. Dock pågår forskning på spädbarsnlabbet i Uppsala där man testar syskon till barn med autism varannan månad från och med 6 månadesr ålder och uppåt  två år. Jag ställde diagnos på min son då han var i 10 månaders åldern. Psykologen ställde samma diagnos på honom vid två år. Det är små subtila saker man ser runt 8-10 månaders ålder som bristande ögonkontakt, frånvaro av delad uppmärksamhet och det allra tydligaste tecknet: brist på flexibilitet. Barn med autism tenderar fastna vid vissa leksaker ett visst sätt att leka och framförallt visuella stimuli som tex. rinnande vatten, öppnande och stängande av dörrar, snurrande saker. Visst kan normalstörda barn fascineras av detta men inte i samma utsträckning som barn inom asd. Jag tror att inom några år så kommer det finns tester även för spädbarn. Vad är det för tecken som du har sett hos din dotter som oroar dig? Oavsett autism eller inte så kan du iaf lugnt vaccinera .

• emma ns

Framför allt är det hennes ögonkontakt. Hon har väl bra på håll men nära tittar hon på munnen. Det känns inte bra. Och hennes svarsleende. De kommer inte ofta. Hon ler aldrig mot andra mot oss händer det ibland. Vi har nu varit inne i Malmö hos BNT (motsvarighet till BNK i Göteborg). Vi hade ett bedömningssamtal med dem. En läkare som ska vara extremt duktig. Han forskar kring autism och små barn 3 ggr i veckan samt arbetar inne i Malmö 2 ggr i veckan. Han är dessutom snart docent. Samt en kvinnlig psykolog. De paret brukar utreda just gällande autism. De sa att de såg inga tecken alls på min dotter att hon skulle vara autistisk. De kollade om hon kunde följa min pekning, vart jag tittade, om hon själv pekade, gjorde gester, hämrade, hade join attention, jollrade, stämde av med oss föräldrar och även till dem. Hur mycket hon försod av vad vi sa till henne. Om hon visade leksaker för oss. Hur hon lekte tex om hon tog en sak mot örat och låtsade prata i tel. (Hon gjorde det på min begäran). Om hon börjat att gå, vilket hon har. Och en del annat. Vi var där under 1 och 1/2 timme. Och hon gjorde allt det där. Men jag får en klump i magen varje gång jag ser att hon tittar på munnen och inte i ögonen och det är så ofta. Samt att hon är så alvarlig. Flexibilitet tror jag inte är något problem. Vi kan ändra och göra olika saker men då hänger hon bara på.Rinnande vatten har hon nog inte reagerat på direkt. Runda saker gillar hon som bollar. Hon kan titta på fläktar i taken på varuhus men har  aldrig fastnat i det. Hon förstår amssor av vad man säger. Lär sig fort tycker jag. Jag vet inte, men det känns inte helt ok. Hon har mycket som är bra som kanske inte tyder på autism men hon har en del (enligt mig) som inte är så bra som tyder på det.

• Natali84

Efter vacc fick min dotter hjärn infektion och blev handikappad för livet. Började med feber samma dag dagen efter kräkningar 3 dagen stor kramp. Sonen fick allergisk chook och de fick inte fort ge han vacc. De själva ville inte Barn 3 vacc jag inte . Vågar inte.

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • emma ns

Natali84. Vilken spruta gjorde att din dotter fick hjärn infektion? Mpr vid 1 1/2 års ålder eller var det någon annan? Jättetråkigt och hemskt! Fick du en förklaring på varför det kunde bli få? Vilken vaccination var det med din son?

• Natali84

De var 2 a sprutan vid 5 mån ca på båda konstigt nog..

• Alvi

Mitt första barn har kromosomfel men så tidigt som 1 år visste vi inte det än, bara att det var "något" fel. Jag sköt upp MPR till 3 år, eftersom jag inte ville ha sprutan att "skylla på" om det visade sig bli autism, även om jag vet att ryktena är felaktiga.

Gör det som du tror dig kunna leva med sedan.

• mammatill6

att en ettåring tittar på munnen när du pratasr är ju helt normalt, det är ju därifrån ljuden kommer.....

• emma ns

Alvin. Lämnade du ändå på dagis fastän ditt barn inte fått mpr? Vågar man det? Vågar man tex åka på semester inom Europa utan den vaccinationen. Jag vill egentligen vänta men vågar man. Min dotter ska börja dagis vid 1 1/2 års ålder.

• cruz

Emma ns (ska svara dig mer utförligt i inbox men svarar lite snabbt nu).  Om du inte bor i Järna så kan du lugnt placera lilla dottern på dagis utan mpr-sprutan.  Mässlingen och röda hund finns i Järna pga att antroposoferna där inte vaccinerar sina barn, men i resten av Sverige så vaccinerar majoriteten, vilket gör att mässlingen inte kan spridas. Ett barn av tusen får hjärnskador som komplikation av mässsling. Jag kan inte siffran men en liknade komlikation av mpr vaccinet sker kanske en gång på miljonen eller ännu mer sällan.Men åk absolut inte utomlands utan mpr!!! Inte ens till Europeiska länder.

Jag är själv biolog och disputerad forskare. Jag träffar barnläkare dagligen på jobbet och varje vecka träffar jag Sveriges bästa forskare inom autism/adhd och kognition. Tro mig när jag säger att det INTE finns ett samband mellan mpr och autism. Min syster har dock inte vaccinerat sina barn och dessa har gått på dagis utan att få mässling, röda hund eller påssjuka, De är nu 12 och 9 år gamla. Självklart respekterar jag min systers val, men just nu känner jag mig också djupt oroad över hennes barn. De börjar närma sig puberteten nu och barnsjukdomarna är oftast ännu tuffare för vuxna. Påssjuka kan ge infertilitet hos män, röda hund kan ge fosterskador hos ovaccinerade gravida kvinnor och mässling kan ge värre hjärnskador än autism... Tack och lov har min syster familj inte haft råd att resa så mycket, men nu börjar pojkarna bli så stora att de spar pengar och vill följa med kompisar som ska utomlands. Dessutom är de livrädda för sprutor eftersom de bara har fått höra negativt om vaccinationer. Inte bra alls .

• emma ns

Det var någon som sa att om ett barn har autism kanske mpr sprutan kan förvärra autismen eftersom deras immunförsvar reagerar annorlunda än andras. Cruz: märkte du någon skillnad på dina pojkar?

• cruz

Nej, mpr sprutan kan inte förvärra autismen! Det finns absolut inga vetenskapliga bevis för det. Men visst finns det barn som reagerar starkare på vaccinationer än andra barn. Jag tror dock att du hade märkt det vid tidigare vaccinationer i så fall. Sedan finns det barn som man inte får vaccinera med mpr. Det är barn med immunbristsjukdomar eller barn som genomgår eller har genomgått behandling mot cancer. Men barn med autism kan man och bör man vaccinera. Jag såg ingen skillnad när det gäller mina tvillingar. De reagerade på sprutan på ungefär samma sätt (lite lätt feber har jag för mig) .

Det finns två orsaker till att folk förknippar mässlingvaccinet med autism. Det ena är Wakefields studie som publicerades i Lancet fast den inte ens höll tillräcklig vetenskaplig standard. Dessutom åkte ju Wakefield dit för forskningsfusk och forskningsartikeln drogs tillbaka. Den andra orsaken är att sprutan ges vid 18 månaders ålder och detta är en ålder då autism brukar börja upptäckas även för ett otränat öga. Det autistiska barnet börjar komma efter de andra barnen utvecklingsmässigt och skillnaderna  blir uppenbara just vid 1,5-2 årsåldern då barn brukar börja prata och leka låtsaslek.

• cruz

Jag tror däremot inte att det är farligt att vänta med mpr till kanske treårsåldern så länge man inte åker utomlands och endast ett fåtal föräldrar i Sverige skjuter upp vaccinering. Men att vänta så länge som min syster har gjort är inte så bra. När det gäller din dotter så måste du göra det som känns mest rätt. Hon har ju inte heller autism enligt den bedömningen som gjordes så jag tror att du kanske oroar dig lite för mycket . Men om du nu är jätteorolig så skjut upp vaccination ett tag och läs på och prata med barnläkare och bvc, tills du känner dig tryggare med att vaccinera henne.

• emma ns

Cruz: Tror du också då att om barnet har autism att mpr sprutan kan förvärra situationen?

• Natali84

Alla som.tror att Vacc är ok måste läsa det !!!

• Little Ms Chatterbox
    Natali84 skrev 2012-11-22 19:19:32 följande:
    Läs vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid...
    Jag har bara skummat igenom den texten. Men jag hittar inga siffror på hur många det var som ingick i undersökningen, vad var det totala antalet vaccinerade barn?

OK, varje liv och allvarlig biverkning är ett misslyckande över att vaccination är till för att skydda, inte skada. Men är det i Sverige, USA, hela världen?  Är det samma vaccin som vi använder här i Sverige nu för tiden? Är det samma konserveringsämne och andra ämnen i själva vätskan som man använder sig av här i Sverige nu för tiden?

Urdraget är från 1998, Finns det nyare siffror?

Ser att du har av registrerat dig Cruz, synd. Det hade varit bra att ha dina kunskaper i de här frågorna. 

Själv är jag inte rädd för att vaccinera mina barn, tyvärr blev min mamma skrämd när min bror fick en spruta i högstadiet, kommer inte ihåg vilken men iaf så fick  jag inte ta den. Brorsan fick mycket hög feber och hallucinationer, vi bodde långt ut på landet och mamma var ensamstående med oss så förstår att hon blev rädd. När det blev min tur så fick jag istället bara mot röda hund, påssjuka hade jag redan haft. 
    Jag skulle ha valt samma beslut igen även om jag har ett barn med Atypisk Autism. 
    Det finns så många fällor en förälder kan trilla i och som kommer gnaga deras samvete för att man tror att man har gjort fel på något sätt. Man gör så gott man kan som förälder med de verktyg man har fått. Mer kan man inte göra. 

Natali84, jag beklagar verkligen din dotters situation, det är hemskt att behöva drabbas av det som ni har gjort. Men du eller någon annan kunde ju inte ha vetat att det skulle hända om hon var frisk för övrigt. Om alla för övrigt friska skulle drabbas av det efter vaccination är det fel att vaccinera men man kan aldrig rå på vad slumpen väljer att göra på några få. 

Även om min sons diagnoser på både ADHD eller Atypisk Autism skulle kunna beror på något som jag gjorde under graviditeten, rökade i början, att jag fick HF (vet man inte varför jag fick) och snittades i v.30 och han hamnade i kuvös och de komplikationerna efter det så har det ju gott bra med honom, han har sina utbrott, han har svårt för att fixa vissa skoluppgifter och gillar inte sina syskon speciellt mycket när de är vakna. Men han har massa andra bra sidor som jag uppskattar mer, han har nästan en vuxen intelligens, otrolig humor och väldigt verbal, "språkgeni" på både svenska och engelska.
    Jag anklagar ingen för hans diagnoser, jag försöker göra hans vardag så bra det går och hoppas att samhället kommer se honom som den härliga person han är. Tänk om läkarna hade varit mer uppmärksamma så han inte hade fått den stora blödningen i lungan, hade de kramper han fick då, var det det som ligger till grunden för hans NPF? Är det läkarnas fel? BM för att hon inte uppmärksammade mina tecken på HF redan första gången mitt bltr var högt och jag hade äggvita i urinet? Om man hade beslutat sig för att plocka ut honom då, redan i v.25-26, hade han ens överlevt då? Hur svår hade hans NPF varit då, om det har något samband?

Man kan fundera sig tokig som förälder över allt, vems fel, varför är jag drabbad, varför mitt barn...? Men lägg energin istället på att göra det bästa med det du har framför dig nu.
    Och glöm inte att andas. 
Svar på tråden Vaccination