• Kvitter

Apotekets billiga bröstpump eller en dyrare? Vilken rekommenderar ni?

Förra gången jag ammade hade jag den billigaste bröstmjölkspumpen som dom har på Apoteket. Det funkade väl men jag tyckte att det gjorde lite ont och det var lite bökig att få rätt grepp om vårtan liksom. Nu är det snart amningsdax igen och jag funderar på att köpa nån lite med avancerad/dyrare. Men ändå en manuell pump tror jag. Någon som har lite tips och idéer? Är det stor skillnad på den billiga varianten och dom dyrare?

Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Svar på tråden Apotekets billiga bröstpump eller en dyrare? Vilken rekommenderar ni?
  • amiofo

Jag körde med avent(tror jag den heter) funkade jättebra. Apotekets kanske kan funka om den används någon enstaka gång men jag tyckte den gjorde ont och tog väldigt lång tid att fylla en liten flaska.

• emmisss

Jag köpte Apotekets egna tutt-torterade som jag kallade den för! Köpte sedan avent hand pump! Det var som natt och dag!

• EeMe

Jag använde den billiga men så pumpade jag också bara enstaka ggr. Ska man använda den regelbundet skulle jag rekommendera en ordentlig typ Philips eller medela...

• Kvitter

Tack för ers åsikter! Jag pumpade ganska mycket sist för jag hade så mycket mjölk. Så jag ska nog satsa på en lite bättre då. Kan hålla med om att det tog ganska lång tid att fylla en liten flaska med Apotekets. Går det snabbare och smidigare med en annan modell så kan det vara värt pengarna!

Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Konvaljen

Jag har aldrig testat Apotekets men har svägerskans ärvda Avent som nu används till femte barnet. Dottern är sex veckor och det tar mig några minuter att pumpa ur en flaska (125 ml). Skulle inte vilja ha någon sämre, just snabbheten är så viktig. Inte gör den ont heller. Har också massa mjölk och pumpar en hel del för att lätta på trycket

• Donum

Jag använde MAMs bröstpump. Är väldigt nöjd med den så den lär vi använda till nästa barn också. 

• Natulcien

Jag hade en Medela Swing, och den var jag jättenöjd med. Handpump var inte alls min melodi.

• cosinus

Har kompisar som älskat apotekets pump för att den är så enkel. De har båda pumpat mycket (den ena började jobba när bebisen var 3 månader men pumpade både de dagar hon jobbade och hemma för att pappan skulle ha att ge) och just för att de pumpat så mycket har de velat ha så få delar som möjligt att rengöra. Båda har haft extremt enkelt för att pumpa och bara behövt dra några ggr och så har röret varit fullt.

Jag är en sån som i princip inte släpper någon mjölk alls till pump, mina bröst är kräsna och göra sig icke besvär om inte en bebis suger. Så för mig har inte apotekets funkat alls, inte en droppe. De dyrare har funkat bättre men jag har ändå behövt pumpa kanske 3-4 ggr för att få ihop en dl mjölk. Även de elekriska har mina bröst svårt för även om det väl kommer något mer men det är marginellt.

Så smaken är väl som baken helt enkelt, en del gillar apotekets pump och andra inte.

• Sereena

Jag har använt båda.
    Avent manuell samt apotekets billiga.

Avent använde jag hemma, apotekets när jag var iväg någonstans.

Tyckte båda funkade bra. 

• Bina86
    emmisss skrev 2012-09-30 15:37:58 följande:
    Jag köpte Apotekets egna tutt-torterade som jag kallade den för! Köpte sedan avent hand pump! Det var som natt och dag!
    Haha, bra skrivet tycker precis samma sak. AVENT (manuell) är kanon sen är flaskorna och de andra tillbehören jättebra också.
  • marla333
    Natulcien skrev 2012-09-30 19:51:26 följande:
    Jag hade en Medela Swing, och den var jag jättenöjd med. Handpump var inte alls min melodi.
    körde oxå på medela swing. pumpade mer än jag ammade. den var super! hade nog alla tillbehör oxå...
    den går på både el och batterier, så smidig att ha med! 
Svar på tråden Apotekets billiga bröstpump eller en dyrare? Vilken rekommenderar ni?