• Coriander

Tankar kring blöjor och dax för pottan?

Vår tjej fyller imorgon 6 månader. Jag har använt på henne tygblöjor sedan födsel. När vi gått ut har hon fått ha på sig en vanlig blöja. För några veckor sedan började jag använda vanliga blöjor på nattetid, då hon kissade så mycket, att jag var tvungen att byta alla sängkläder varjemorgon. Och så förra veckan fick jag nog av tygblöjor helt och hållet. Jag vet inte om dottern kissar mer nu än tidigare (skulle ju tippa på det, då hon äter mer), men tygblöja efter tygblöja håller inte kisset längre. Varje gång hon kissade var jag tvungen att byta alla kläder på henne, blöjan släppte igenom så mycket vätska. Så nu har jag använt engångsblöjor i några dagar. Visst, det kostar mer... men jag slipper byta om samtliga kläder på henne varje gång hon kissar. 

Nu har hon även börjat göra en annan grej på dagarna. Hon kissar nödvändigtvis inte alls i blöjan. Men så fort jag tar av henne blöjan kissar hon. Är det tecken på att man kanske borde ta och börja potträna henne? Hon lärde sig sitta upprätt utan stöd för en månad sedan redan. Vi kommer inte köra med någon potta, utan har inhandlat istället en sittdel som man har direkt på vanliga toasitsen. För tidigt att sätta henne där och låta göra sina behov? Kommer hon förstå ens vad man vill att hon ska göra där?

Jag vill ju helst av allt att vi skulle kunna lägga bakom oss blöjperioden så fort som möjligt. Men självklart vill jag att barnet är redo för det själv. Barnet måste ju få vara den som bestämmer takten.  

• Svar på tråden Tankar kring blöjor och dax för pottan?
  • SockerStinn

Låter som en bra idé att introducera toan. Och självklart fortsätta med blöja däremellan. 

Kan blöjorna ha blivit tilltäppta? Använder ni sköljmedel till andra tvättar kan det finnas rester kvar som täpper till. Även mineralolja som finns i barnoljor och många krämer kan täppa till. Eller så är det så enkelt att det behövs en större blöja/en booster i tygblöjan. Jag har använt tyg till två barn (inte hela perioden) och trots stor-kiss aldrig haft problem med läckande blöjor mer än undantagsfall.  

• Coriander

Jag använder en speciell sköljmedel som det står på ska vara bra för tygblöjor också. Annars hade jag ju också misstänkt, att tyget blivit tilltäppt. Tygblöjorna har för övrigt varje gång varit rejält tunga av kiss, så något måste den ju ha fångat upp så att säga. Det kan inte vara som så, att yttertyget på tygblöjorna kan slitas ner på ett halvår (tvättar blöjorna varje kväll, så att varje blöja tvättas varannan dag) och därför släpper igenom så mycket? 

Jag ska plocka toasitsdelen in till toa ikväll, så kan vi använda den redan imorgon.

Är det någon som har bra förslag på hur man börjar toaträning med en såhär liten? Räcker det att man först låter henne bara sitta där lite för att bekanta sig med sitsen? När ska man börja sitta där tills hon kissat eller bajsat? Tips tas emot tacksamt!

• SockerStinn
    Coriander skrev 2012-09-30 21:57:30 följande:
    Jag använder en speciell sköljmedel som det står på ska vara bra för tygblöjor också. Annars hade jag ju också misstänkt, att tyget blivit tilltäppt. Tygblöjorna har för övrigt varje gång varit rejält tunga av kiss, så något måste den ju ha fångat upp så att säga. Det kan inte vara som så, att yttertyget på tygblöjorna kan slitas ner på ett halvår (tvättar blöjorna varje kväll, så att varje blöja tvättas varannan dag) och därför släpper igenom så mycket? 

Jag ska plocka toasitsdelen in till toa ikväll, så kan vi använda den redan imorgon.

Är det någon som har bra förslag på hur man börjar toaträning med en såhär liten? Räcker det att man först låter henne bara sitta där lite för att bekanta sig med sitsen? När ska man börja sitta där tills hon kissat eller bajsat? Tips tas emot tacksamt!

Jag bara satt ungen där direkt blöjan togs av så kom ju kisset där. Efter ett par gånger satt det så de visst vad toan var till för och kunde sen kissa närhelst de kom på toa. Sen att lära sig hålla sig däremellan tog ju ett bra tag...

Om den är helt full så lägg i en booster.
    Byxan kan gott ha blivit sliten. Om den inte ser sliten ut brukar det funka att tumla den en eller ett par gånger efter tvätt (jag utgår från att det är PUL). 
  • johanna 77

Hej

Tycker du skall läsa lite om blöjfira barn/EC  finns forum här på fl pluss att du kan googla det.   Handlar om att erbjuda barnet "pottan/toan" i stället för blöja. Endel får sina barn blöjfria vid ett par månaders ålder..  våran dotter gjorde nr 2 på toa fom 5 månaders ålder... Det är ju bara vi i västvärlden som använder blöja på våra barn....

lycka till   

Svar på tråden Tankar kring blöjor och dax för pottan?