• 1979sandy

samsovning med 6 veckors, hur gör ni?

Min lilla 6 veckors kille sover i sitt babynest i en liten säng brevid min sambo, alltså en sån liten säng som står kant i kant utan spjälor mot honom (sambon) Ni andra som säger att ni samsover, har ni bebisen i sängen? I så fall bredvid er och med samma täcke eller? Ibland låter jag han somna brevid mig efter liggande amning, men blir så nervös att jag ska lägga mitt stora täcke på honom i sömnen
    Problemet är att han oftast tycker att babynestet är nåt som kommer emellen, även fast det bara är en liten kant på det..
    Hur gör ni? *nyfkiken*   

• Svar på tråden samsovning med 6 veckors, hur gör ni?
  • vinterbebis12

Vi hade ett babynest mellan oss med en babyfilt. Ingen kudde. Vid amning låg hon nära mig. Jag löste det så att jag sov i nattskjorta med mitt täcke från höfterna och ner. På så sätt riskerade vi inte att få täcket över bebisen då jag somnade nära efter nattamningen.

• mikaela75
    Nyfiken2012 skrev 2012-10-02 22:51:41 följande:
    Måste bara tillägga att jag tror att man blir väldigt medveten om att man har en bebis i sängen, även när man sover.
    Det tror jag ocksà. Jag vaknar àtminstone för minsta lilla. Annars väcker ingenting mig...
  • Minion
    Måste bara tillägga att jag tror att man blir väldigt medveten om att man har en bebis i sängen, även när man sover.
    Ja, det sätter sig i det undermedvetna Glad
  • Höghus

Bebisen sover hos mig utan en massa anordningar runt. Vi somnar ofta under amning och ligger typ "mage mot mage". Bebisen brukar rulla över på rygg när han somnar/släpper tutten. Han har ingen kudde och en tunn bomullsfilt. Mitt täcke går inte högre upp än till höften/hans fötter för säkerhets skull.

• Aaglars
    Natulcien skrev 2012-10-02 22:11:26 följande:
    Beror ju på hur bebisen sover. Nu rekommenderas ju ryggläge och då är det bra med kudde för att inte bebisens bakhuvud ska bli platt. Vår son sov på sidan, och då rekommenderas inte kudde. Och han sov ju på olika sida varje natt, så han har alltid haft jättefin huvudform. Glad
    Samma här. Alltid sidoläge - vilket byts många ggr under natten pga ammandeKyss
  • Aaglars
    Absolut!
  • Natulcien
    Ja, visst är det så! Jag har aldrig sovit så lätt som då. Vaknade av minsta pip/rörelse.
  • 1979sandy

Det är det värsta, varje pip och jag är klarvaken...
    Åh jag är så avundsjuk på er som får sova mkt på nätterna. Förstår inte att han har så svårt att komma til ro!;-(
    Tex inatt. Han somnade 22-23 på pappas mage, vaknade och ville äta när han bars in. Sov sen 00-2;15, amma en timme inkl blöjbyte. Sov 3;30-5:30 , gnydde och somnade om till 6:30. Amma till 7;15. Efte det är han typ pigg och händer och fötter far omkring som virrvarr... Lyckas sen få han att somna 8-9 på mitt bröst. Sen vaknar han och trycker... Det är inte många Tim sömn för varken han elr mig...
    Sen på dan har han svårt att få ro, speciellt med mig av nån anledning,.. Måste ut o gå elr köra bil för att söva honom. På eftermiddag somnar han äntligen vid tutten..
    Hur får ni era att somna om på natten samt dag ?!...

• Aaglars
    1979sandy skrev 2012-10-03 09:32:35 följande:
    Åh jag är så avundsjuk på er som får sova mkt på nätterna. Förstår inte att han har så svårt att komma til ro!;-(
    Tex inatt. Han somnade 22-23 på pappas mage, vaknade och ville äta när han bars in. Sov sen 00-2;15, amma en timme inkl blöjbyte. Sov 3;30-5:30 , gnydde och somnade om till 6:30. Amma till 7;15. Efte det är han typ pigg och händer och fötter far omkring som virrvarr... Lyckas sen få han att somna 8-9 på mitt bröst. Sen vaknar han och trycker... Det är inte många Tim sömn för varken han elr mig...
    Sen på dan har han svårt att få ro, speciellt med mig av nån anledning,.. Måste ut o gå elr köra bil för att söva honom. På eftermiddag somnar han äntligen vid tutten..
    Min lille vaknar varje timme på natten och vill ha bröstet...Han är 5mån och har gjort så hela tiden...
  • 1979sandy

Då är man inte ensam då.. Hur får du nån sömn? Svårt att ta igen det på dagarna.. Är det lika på dagarna?

• Aaglars
    1979sandy skrev 2012-10-03 12:13:36 följande:
    Då är man inte ensam då.. Hur får du nån sömn? Svårt att ta igen det på dagarna.. Är det lika på dagarna?
    JA det är mkt svårt att ta igen med tanke på att jag har en 2,5åring och en 4åring också...
    Tyvärr går jag med konstant sömnbrist.Rynkar på näsan. Tänker att detta är en kort period i mitt liv. Snart är barnen stora och f ö r självständigaSkrattande. Då 'är det ingen som vill ligga och suga på mina tuttar längreFlört - så DÅ får jag sova.
  • porslinsgaffel

Min dotter är 5 veckor snart och hon har sovit bredvid mig sen vi kom hem. Hon har en egen kudde och ett eget täcke.

• gusta
    1979sandy skrev 2012-10-03 09:32:35 följande:

Jag har också ett sånt pyre här, snart 8 veckor. Och en 3 åring som håller en vaken på dagen. Det går åt en del kaffe och concealer Skrattandeoch så hoppas jag han sover längre snart. Han brukar ha en sovstund på dagen då han sover några timmar i sträck, oftast efter en tur i vagnen.
Svar på tråden samsovning med 6 veckors, hur gör ni?