• finskorpan

Ekonomi och föräldraledighet

Är det någon här som räknat lite på ekonomin? På pappret får jag precis ihop det om jag tar 7 dagar i veckan. FAst jag skulle ju gärna dra ut det lite eftersom jag är ensam. 

Har en till fråga också - det här med att börja jobba igen - hur har ni som jobbar obekväm arbetstid gjort? Jag har ingen möjlighet att få hjälp av föräldrar och här finns inget nattis eller ens kvällsöppet dagis. Jobbar mycket helg (kvällar är det mindre av).

• Svar på tråden Ekonomi och föräldraledighet
  • finskorpan

tack för tipsen. Jag ska nog göra som du, har räknat en del och tänkte börja ta 5 dagar i veckan bara (kommer hinna spara en hel del) och sen får jag se, kanske kan ta färre.

Jag har mailat min kommun och frågat hur det fungerar. Det står ju på hemsidan att man ska lämna in sitt schema och får förskola efter det, sen finns det några föräldracooperativ här som jag inte vet så mycket om men det kanske är något som funkar bra... Jag känner mig i så stort behov av att planera.

Håller också på att plugga igen för att förhoppningsvis kunna börja som lärare om ett par år.  

• Blivande mamma 74

Jag började ta först 5 dagar i veckan. Det blir inte mycket för jag köper allt nytt för henne. Nu, den här månaden tar jag 4 dagar i veckan och det räcker precis till mina räkningar och inget mer. Har lite sparade pengar så jag tar från de istället. Kommer inte ta mer än 4 dagar i veckan. Hellre tar jag från mina sparade pengar.

• Alexi
    finskorpan skrev 2012-10-03 19:23:13 följande:
    tack för tipsen. Jag ska nog göra som du, har räknat en del och tänkte börja ta 5 dagar i veckan bara (kommer hinna spara en hel del) och sen får jag se, kanske kan ta färre.

Jag har mailat min kommun och frågat hur det fungerar. Det står ju på hemsidan att man ska lämna in sitt schema och får förskola efter det, sen finns det några föräldracooperativ här som jag inte vet så mycket om men det kanske är något som funkar bra... Jag känner mig i så stort behov av att planera.

Håller också på att plugga igen för att förhoppningsvis kunna börja som lärare om ett par år.  
    Tänk på att föräldrakooperativ ofta har speciella regler, typ kanske kortare öppet dagtid, helt stängt x antal veckor på sommaren utan att erbjuda alternativ, kräver större föräldrainsatser under terminen osv. Så du är medveten om sådana skillnader när du väljer förskola.
Svar på tråden Ekonomi och föräldraledighet