• Dohgon

Övergång från spjäl till barnsäng, hjälp

Vi har två små underbara killar som börjar växa ifrån oss. De fyller två i januari. 
    Än så länge sover de bra i sina spjälsängar, men kommer på fredag köpa barnsängar istället då jag vet det när som helst kan ändras och de börjar klättra ur.

Vilken ålder bytte ni till barnsäng? Bytte ni redan innan barnet klättrade ur själv eller väntade ni tills de klarade det själva? Har ni några bra tips för övergångsperioden?

Jag funderade på att ställa in sängarna ganska snart så de får bekanta sig med dem men avvakta med att de skall få sova i dem. 

• Svar på tråden Övergång från spjäl till barnsäng, hjälp
  • Frontline

Grabben bytte vi säng till när han var ca 1½ år för då klättrade han ur spjälsängen.
    Men vi köpte en vanlig säng på Ikea mest för att kunna ha nytta av den i många år.
    Vi bara la han i sängen första natten och han sov som en stock.
    Vi köpte denna säng men vände den så att kanten vart utåt och hade det så ett tag tills han vande sig vid den.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00161823/

Dottern är snart 2 år men det är inte dags för henne än att få ta över den utan hon får ligga i spjälsängen ett tag till...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Emmeliina

Många sängar kan man ta av ena långsidan på också, det tänkte jag göra på min dotters säng när det behövs till att börja med. Hon blir 2 i mars men har inte klättrat över än.
    Men så är det den vanliga sängen fast utan klättringsmöjligheten menar jag. Så får hon tid att vänja sig vid det fastän det är samma säng.

Nicole 110322 <3
  • Denssan

Vår lilla tös på snart 18 månader sover i en växa säng i sitt eget rum Hon klättrar upp och ner själv och jag tycker det är en höjdare!

• katalysator

Ett annat tips är att lirka loss några av spjälorna i fotändan (antingen på kortsidan eller längst ner på långsidan) så att barnet får ett hål att krypa ut genom. Perfekt för barn som vränger runt mycket och riskerar att trilla ur sängen, men som är stora nog för att det ska vara okej att de tar sig upp själva i vaket tillstånd.

• YokohamaNr2

Min första älskade sin spjälsäng och han verkade inte alls intresserad av att klättra ur så honom skaffade vi inte säng till förrns lillebror var i antågande och vi behövde sängen till bebis. Han var då 2.5 år gammal. Det gick bra att sova i ny säng, vi köpte en vanlig stor säng på IKEA, den var rätt hög iom att den hade lådor under. I början la vi massa kuddar bredvid om han skulle ramla ur men det gjorde han aldrig och det var aldrig några problem.

Lillebror var helt tvärtom, han gillade aldrig spjälsägen och sov med oss tills han var 15 månader, han har egen säng men kommer fortfarande ner till oss vid 11-12 snåret. Han är nu 3.5 och vet inte när han tänkt sluta med det

Tror du är inne på rätt grej att ställa in sängarna innan ni tar bort spjälsängarna, kanske svårt för er med två i samma ålder men jag tycker just barnsäng verkar lite onödigt. För oss var det bättre att köpa riktiga sängar som de kan ha länge. Hoppas det går bra, de kanske vill sova tillsammans i samma säng

• Frontline
    YokohamaNr2 skrev 2012-10-03 12:24:51 följande:
    För oss var det bättre att köpa riktiga sängar som de kan ha länge. Hoppas det går bra, de kanske vill sova tillsammans i samma säng
    Jo vi resonera så med, bättre att köpa en vanlig vuxensäng för ibland blir det ju att barnen vill man ska ligga tillsammans och läsa nått eller bara för att mysa.
    Sen är det ju bra ifall man får gäster då kan ju dom ta den sängen och barnet sover med oss...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • YokohamaNr2
    Frontline skrev 2012-10-03 12:43:18 följande:
    Jo vi resonera så med, bättre att köpa en vanlig vuxensäng för ibland blir det ju att barnen vill man ska ligga tillsammans och läsa nått eller bara för att mysa.
    Sen är det ju bra ifall man får gäster då kan ju dom ta den sängen och barnet sover med oss...
    Precis så tänkte vi också och det har visat sig väldigt behövligt
  • Dohgon

sant som ni säger att det kanske är bättre med "vuxensängar" men jag är frälst i Mammut serien från Ikea så det får bli den i hela barnrummet och hämtar lasset på fredag.
    Fick inte chansen att göra i ordning ett ordentligt barnrum när de föddes pga komplikationer i graviditet och sen ingen ork. nu bor vi i hus så nu skall det banne mej göras i ordning riktigt mysigt och fint och det kliar i fingrarna på mig =)

Men tack för alla tips. tänkte även att när de väl sover i de riktiga sängarna ändå ha var spjälsängarna ett tag så de se ratt de finns kvar =)

• DexX

Vi Tog bort några spjälor, så vår dotter kan krypa i och ur själv! Men ändå inte riskera att ramla ur sängen. De räcker fortfarande gott och väl, hon är nyfyllda 2 år

• Alfonsina

Vi bytte till juniorsäng när sonen var två år. Vi gjorde i ordning hans nya rum och ställde dit sängen mitt på dagen. När han sen skulle vila efter lunchen tokvägrade han spjälsängen, skulle absolut sova i nya. Tittade aldrig mer åt spjälsängen. Så kan det gå!

Svar på tråden Övergång från spjäl till barnsäng, hjälp