• NovaStar84

Ska bli bonusförälder, får ej träffa bonusbarn, tips?

Jag (28) och min pojkvän (23) började träffas i oktober förra året. När man var som mest kär och svävade på rosa moln i januari månad hörde hans förra KK av sig till han och sa att hon var gravid och tänkte föda barnet. 

När min pojkvän fick reda på detta och sen berättade det för mig var hans första tanke att inte ha nått med barnet att göra och att det i framtiden fick kontakta han. Han ansåg sig inte vara mogen eller redo för att kunna vara en bra förälder. 

Det var alltså för bra för att vara sant. Jag som äntligen fastnat för någon, någon som jag såg en framtid ihop med. Hela min värld rasade. Men jag hade redan då så starka känslor för han att jag valde att va kvar i vårt förhållande. 

Jag och pojkvännen har i dagsläget ett bra förhållande och känner starkt för varandra, att det är vi två som gäller och har numera planer på att köpa hus inom en snar framtid så vi kan börja leva ett riktigt liv ihop. 

Nu några månader senare, efter att flickan fötts under maj månad, så har pojkvännen efter många om och men bestämt sig för att vilja finnas i dotterns liv för att hon ska kunna ha en pappa att räkna med, eftersom han under sin uppväxt inte kunnat räkna med sina föräldrar. 
    Han har börjat smått att träffa sin dotter och tanken är att hon ska kunna bo hos han/oss varannan helg i framtiden. 

Tanken var att vi båda två skulle kunna börja träffa hans dotter, att kunna göra det ihop. Så det blir en del av både min och killens vardag och för att lättare kunna acceptera och hantera situationen.

Men mamman till dottern har sagt att min pojkvän måste träffa dottern själv nu i början och att jag inte får vara med.  
    Jag känner att ju mer de träffas utan att man får vara med, ju större glapp blir det mellan mig och killen. Han får in dottern i sin vardag medan jag hålls utanför. Ska vårat förhållande kunna fungera där ett barn ska komma in i framtiden känner jag att jag behöver få vara med ifrån början också. 

Hur lång tid ska det behöva gå utan att jag får komma in i bilden? 

Situationen, att min pojkvän fått barn med en annan än mig, har vart väldigt psykiskt påfrestande för mig. Det är en sak att träffa en kille som man vet har barn sen innan. Då ger man sig in i förhållandet frivilligt och man vet att det kan bli tufft. 
    Men detta är ju något varken jag eller han kunnat styra över då han inte fick reda på det förrän så sent, då vi redan var ett par. 

Eftersom jag älskar han över allt annat är jag kvar i vårt förhållande. Försöker tänka att vi ska göra det bästa av situationen. Men det är väldigt svårt just nu när man hålls utanför och han får gemenskap med dottern som jag aldrig varken sett eller träffat. Jag vill ju bry mig och tycker det är viktigt att jag också får kontakt med dottern i så tidigt skede som möjligt, men hur ska jag göra när jag inte får? 

Jag har haft mycket tankar och funderingar kring framtiden.
    Jag har inga planer på att ha någon mammaroll. Min tanke är att i framtiden kunna vara en person hans dotter ska kunna räkna med, mer som en vuxen vän. Och jag kommer aldrig försöka mig tvinga på henne utan tanken är att hon ska få komma till mig om det är något. 

Vad vill jag ha sagt med detta egentligen... 
    Finns det någon som vart i samma situation som jag är i?
    Hur länge kan mamman neka att jag inte får vara med i umgänget? 
    Förstår att det tar lång tid innan dottern kan börja sova hos oss men vi borde väl kunna passa henne framöver några timmar i taget så hon får vara hos oss utan att mamman ska va med? (kan tillägga att mamman ammar inte dottern så den biten behöver man inte tänka på). 

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få! 

• Svar på tråden Ska bli bonusförälder, får ej träffa bonusbarn, tips?
  • KaIi

Vad då för bra för att vara sant? Det är bara skitdåligt att han resonerade som han gjorde angående att ignorera barnet. Låt din sambo skapa en vettig kontakt med barnet först och främst. Det är något positivt att han vill ta sitt ansvar. Låt det ta lite tid utan så blir det nog bra.

Älskade döttrar Ophelia 20081025 Livia 20100516. Bf 20130105.
  • Tow2Mater
    NovaStar84 skrev 2012-10-03 17:04:30 följande:

Men mamman till dottern har sagt att min pojkvän måste träffa dottern själv nu i början och att jag inte får vara med.  
    Jag känner att ju mer de träffas utan att man får vara med, ju större glapp blir det mellan mig och killen. Han får in dottern i sin vardag medan jag hålls utanför. Ska vårat förhållande kunna fungera där ett barn ska komma in i framtiden känner jag att jag behöver få vara med ifrån början också. 

Hur lång tid ska det behöva gå utan att jag får komma in i bilden? 

Situationen, att min pojkvän fått barn med en annan än mig, har vart väldigt psykiskt påfrestande för mig. Det är en sak att träffa en kille som man vet har barn sen innan. Då ger man sig in i förhållandet frivilligt och man vet att det kan bli tufft. 
    Men detta är ju något varken jag eller han kunnat styra över då han inte fick reda på det förrän så sent, då vi redan var ett par. 

Eftersom jag älskar han över allt annat är jag kvar i vårt förhållande. Försöker tänka att vi ska göra det bästa av situationen. Men det är väldigt svårt just nu när man hålls utanför och han får gemenskap med dottern som jag aldrig varken sett eller träffat. Jag vill ju bry mig och tycker det är viktigt att jag också får kontakt med dottern i så tidigt skede som möjligt, men hur ska jag göra när jag inte får? 
    ...
    Hur länge kan mamman neka att jag inte får vara med i umgänget? 
    Förstår att det tar lång tid innan dottern kan börja sova hos oss men vi borde väl kunna passa henne framöver några timmar i taget så hon får vara hos oss utan att mamman ska va med? (kan tillägga att mamman ammar inte dottern så den biten behöver man inte tänka på). 
    Antar din pojkvän träffar barnet i mammans sällskap just nu. När han sen borjar ha barnet ensam, utanfor mammans hus, kan han ju välja att inkludera dig. En del mammor släpper barnet ensam med pappan tidigare än andra, han får forsoka vara lite drivande i det, men jag skulle råda er att inte gora mamman arg, så hon borjar forsvåra allt for er.

Låt det inte påverka er relation, det sista du vill är att ge mamman makt att kunna påverka er negativt, rätt vad det är kanske hon vill utnyttja det till sin formån. Ge det lite tid, är hon en vettig person kommer du så småningom att kunna skapa en relation med barnet också. Ar hon det inte, vill du inte ge henne något hon kan utnyttja i maktsyfte over er.

• Litet My

Låter vettigt att pappan är det som träffar barnet först och knyter an, det är ju en 5 månaders bebis vi pratar om.
    Din tid kommer, om inte annat när pappan kan börja ha barnet på egen hand.

• Dragonball
    KaIi skrev 2012-10-03 17:19:18 följande:
    Vad då för bra för att vara sant? Det är bara skitdåligt att han resonerade som han gjorde angående att ignorera barnet. Låt din sambo skapa en vettig kontakt med barnet först och främst. Det är något positivt att han vill ta sitt ansvar. Låt det ta lite tid utan så blir det nog bra.
    Eller hur? De flesta skulle nog ha stuckit på två röda där.

Men hursomhelst, TS, ja, din tid kommer. Det är en bebis som bara varit med sin mamma. Att knyta an till sin pappa är viktigt men du kan komma in i bilden på riktigt först senare. Du är tyvärr inte viktig i sammanhanget riktigt än.

Och vet att orden låter elaka, men är själv styvmamma. Och det är barnets rätt till sina föräldrar som kommer först. OM det fungerar att knyta an till pappan så kan du komma in i bilden när barnet kanske om några år kan börja bo växelvist utan att ha sin mamma med sig. 
  • Dragonball

Och om mitt inlägg lät elakt eller så. Förlåt mig, men sammanfattningen är att det ordnar sig nog, men just nu är det viktiga att pappan börjar träffa sitt barn lite åt gången tillsammans med mamman. Det ska nog gå bra, ska du se att du kommer in sakta men säkert. Låter sunt att du inte tänker försöka ta en mammaroll.

• NovaStar84
    Dragonball skrev 2012-10-11 04:07:42 följande:
    Eller hur? De flesta skulle nog ha stuckit på två röda där.

Men hursomhelst, TS, ja, din tid kommer. Det är en bebis som bara varit med sin mamma. Att knyta an till sin pappa är viktigt men du kan komma in i bilden på riktigt först senare. Du är tyvärr inte viktig i sammanhanget riktigt än.

Och vet att orden låter elaka, men är själv styvmamma. Och det är barnets rätt till sina föräldrar som kommer först. OM det fungerar att knyta an till pappan så kan du komma in i bilden när barnet kanske om några år kan börja bo växelvist utan att ha sin mamma med sig. 
    Om några ÅR?
    Det funkar inte för min del. Jag måste få träffa barnet med om det ska kunna bli verklighet och en del av ens vardag.

Jag är sist i mitt kompisgäng med att skaffa barn och har vart med den ena kompisens dottern sen hon var 3 dagar gammal och henne skulle jag utan problem kunna ta hand om ifall nått skulle hända hennes föräldrar. 

Jag förstår inte vad det svåra är med att jag ska få kunna följa med ibland och hälsa på som man gjort med kompisars barn.  
    Jag tror mammans enda anledning till att jag inte får följa med är för att jävlas.
    Jag gillar inte barn i allmänhet men tycker om mina kompisars barn som man känner, men antar att det beror på att vi umgås och för att jag ha fått vara med ifrån när de var små.

Hur ska man kunna ta sig till ett barn man inte känner om nått/några år när man vet om att det existerar NU och det hade vart så mycket enklare om man fått träffats nu för jag vet inte ens om vårt förhållande kommer  kunna funka med ett barn som inte är mitt. Ska jag behöva gå och vänta i "ett par år"? 
    Och hur ska man kunna ta sig till ett barn som man sett på bilder som man inte ens tycker är ett dugg söt?

Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta och det går ut över våran relation. Jag älskar min pojkvän över allt annat och vill i framtiden ha en egen familj med han. 
    Hur och vilken inställning ska man ställa in sig på att ha för att detta ska kunna fungera i framtiden?

• MajaVira
    NovaStar84 skrev 2012-10-13 16:36:36 följande:
    Och hur ska man kunna ta sig till ett barn som man sett på bilder som man inte ens tycker är ett dugg söt?

Så ett av dina problem är alltså att barnet inte är "tillräckligt sött"?
  • Litet My
    NovaStar84 skrev 2012-10-13 16:36:36 följande:
    Om några ÅR?
    Det funkar inte för min del. Jag måste få träffa barnet med om det ska kunna bli verklighet och en del av ens vardag.

Jag är sist i mitt kompisgäng med att skaffa barn och har vart med den ena kompisens dottern sen hon var 3 dagar gammal och henne skulle jag utan problem kunna ta hand om ifall nått skulle hända hennes föräldrar. 

Jag förstår inte vad det svåra är med att jag ska få kunna följa med ibland och hälsa på som man gjort med kompisars barn.  
    Jag tror mammans enda anledning till att jag inte får följa med är för att jävlas.
    Jag gillar inte barn i allmänhet men tycker om mina kompisars barn som man känner, men antar att det beror på att vi umgås och för att jag ha fått vara med ifrån när de var små.

Hur ska man kunna ta sig till ett barn man inte känner om nått/några år när man vet om att det existerar NU och det hade vart så mycket enklare om man fått träffats nu för jag vet inte ens om vårt förhållande kommer  kunna funka med ett barn som inte är mitt. Ska jag behöva gå och vänta i "ett par år"? 

Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta och det går ut över våran relation. Jag älskar min pojkvän över allt annat och vill i framtiden ha en egen familj med han. 
    Hur och vilken inställning ska man ställa in sig på att ha för att detta ska kunna fungera i framtiden?

Fast nu handlar det ju i första hand om att barnet och pappan skall få knyta an till varandra och lära känna varandra, inte om dig, förmodligen är det det mamman tänker på, inte för att jävlas med dig. Som sagt i nuläget är barnet och pappans relation det viktigaste.Det är också det som är skillnaden i att du träffar dina vänners barn-just för att de är just vänner.

Sedan undrar jag vad barnets utseende spelar för roll?  

Tänker också ang att "ta till sig" det där är ju väldigt olika hur man som "bonusmamma"  väljer att göra, en del vill gärna vara en extraförälder, en del tycker det räcker bra att vara en extravuxen och en del tycker det räcker att bara repektera att barnet finns.
  • cockoa

Hej TS!

Jag förstår dig till viss del i det du skriver då jag varit i liknande situation om du vill ha någon att prata med kan du skicka ett pm. 

• Lilith Dark

För mig är det självklart att det är pappan och barnet som ska lära känna varandra. Ja, ni är ett par i ett seriöst förhållande men för den lilla flickan är du ingen och du får helt enkelt stå tillbaka och vänta på din tur. Just nu är det flickans behov enbart och sanningen är att hon har inget behov av att lära känna dig än, hon har behov av att lära känna sin pappa.

Du ska helt enkelt ställa in dig på att när det är dags så kommer du att få träffa flickan och ni kommer att få lära känna varandra. 

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
Svar på tråden Ska bli bonusförälder, får ej träffa bonusbarn, tips?