• Anonym (ensamstående)

Att va överens...

Är ensam med gemensamvårdnad barn 12 år+ ett barn sen tidigare.
    Idag går bb direkt till mej som mamma och pappan vill naturligvis ha halva bb. Hans förslag är att vi ska sätta in bb på ett konto varje månad och att kostnader för inköp ska göras därifrån. Men hur i hela världen ska man komma överens om den ena tycker att en pryl kan få kosta ex 800:- och den andra kan tycka att det ska räcka med vill säga 500   Jag är av den åsikten att så länge inte barnet går naken och inte lider nöd över att få det dyraste så får man nöja sig med mindre. Barnet måste också börja lära sig att man inte kan få allt som man vill och också förstå att ekonomin inte är som den va när man va två. Men hur i friden ska jag få den andra parten att förstå att jag inte kan betala mer än jag har pengar till. När jag har dragit in på allt jag kan för att få det att gå ihop och kan tycka att barnen kan få ha varisitt rum. Vissa av kostnader man har kan man tyvärr inte göra nåt åt. Har man dragit på sig lån sen tidigare och inte har att sälja bort för att minska den utgiften så vet jag inte hur jag ska lösa det.
    Jag har idag inte kunnat bidra med nåt utöver mat och husrum för barnet då ekonomin varit och är jävligt tajt trots att jag har hela bb.

Då han tjänar minst 8000:- mer än mej imånaden så tycker jag att nånstans kan jag få betala den % skillnaden mindre i de utgifter som man dock måste ha med barn. Å att man heller inte kan låta barn måsta få va i alla aktiviterer som barnet önskar.

Jag blir kansig i bollen av hur vi ska lösa disskutionen   varje gång det ska göras inköp. Vem ska bestämma hur mycket var och en ska betala? Ska jag måsta sätta mej i en 2:a för att kunna bistå med pengar i den utsträckning som han tycker att barnet minsann ska ha!
    Naturligvis vill jag göra rätt för mej men jag kan inte sträcka mej hur långt som helst!!! 

• Svar på tråden Att va överens...
  • Anonym (ensamstående)
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-04 11:37:48 följande:
    Jag fattar inte riktigt, ni är separerade men han vill att ni ska ha ett gemensamt konto?
    Vart är barnet skrivet hos dig eller pappan?
    Varannan vecka eller varannan helg?
    Barnbidraget går ju till den förälder där barnet är folkbokfört och det kan bara vara hos en av er.
    Den som har barnbidraget kan ju stå för inköp i den mån det räcker, jacka skor mm, mm, spara kvitton om det nu ska vara så viktigt. Ett barnbidrag täcker långt ifrån allt barnet behöver resterande lullull är föräldrarnas försörjningsskyldighet. Om pappan vill unna sonen extra saker så kan han göra det eftersom han tjänar så mycket mer. Om din ekonomi inte tillåter extra dyrare saker så behöver du inte heller stå för det, men om han krånglar så är det ju bara att spara alla kvitton.
    Något gemensamt konto tror jag inte på, ni lever ju inte ihop. 

Barnet är skrivit hos pappan, det va vi överens om för barnets skull. Vi har varannan vecka.  Barnbidraget går alltid först till mamman om ingen ändring görs och är inte beroende på vart barnet är skrivet.
    Nä nåt gemensamt konto tror jag absolut inte heller på.
    Hade ett förslag tidigare att barnet hade en garderob hos mej och en hos pappan men det tycket inte barnet själv va bra då det kunde bli att han hade favvokläder på fel ställe och det förstår jag och tog hänsyn till det.  
  • Iam
    Anonym (ensamstående) skrev 2012-10-12 10:26:28 följande:

Barnet är skrivit hos pappan, det va vi överens om för barnets skull. Vi har varannan vecka.  Barnbidraget går alltid först till mamman om ingen ändring görs och är inte beroende på vart barnet är skrivet.
    Nä nåt gemensamt konto tror jag absolut inte heller på.
    Hade ett förslag tidigare att barnet hade en garderob hos mej och en hos pappan men det tycket inte barnet själv va bra då det kunde bli att han hade favvokläder på fel ställe och det förstår jag och tog hänsyn till det.  
    Fast är det bättre att barnet har ett set kläder som barnet packar ner i sin lilla väska varje bytesdag? 
    Är det inte bättre att pappa har en uppsättning kläder, leksaker och whatever.. och du har en uppsättning.. Sen kan ju barnet ta med sig favvokläder mellan hemmen om det funkar.
    Men på så sätt skulle ju du och ditt ex slippa försöka komma överens om vad saker får kosta.
    Han köper vad han tycker och du köper vad du tycker.. Då behöver ni bara komma överens om större inköp som vinterkläder.. och då är det väl enkelt att göra som jag skrev ovan.

Sen att du går in på vad varje liten post får kosta... Det spelar väl ingen roll om barnet bor halva tiden?
    Som sagt.. Pappan sköter sin ekonomi med barnet och du sköter din. Varför göra det svårare än vad det är?  
  • Anonym (ensamstående)
    Iam skrev 2012-10-12 10:23:56 följande:
    Men det är väl enkelt.. Exempelvis ska ni köpa overall till barnet. Du tittar runt och hittar en bra som kostar 500 kr. Det är vad du är villig att ge hälften på, dvs 250 kr. Så du informerar helt enkelt pappan om att det finns en overall för den summan och han har nu två val. Antingen sätter han in 250 kronor till dig så köper du overallen, eller så sätter du in 250 kronor till honom och sen får han köpa vilken dyr overall han vill. Han kan ju aldrig tvinga dig att betala för saker du inte anser att barnen behöver eller ska ha. Vill han att barnen ska ha lite mer lyx i tillvaron får ju han stå för det. 

Jo det kan tyckas enkelt om man är av samma uppfattning men nu är inte läget sådant!!
  • BioBonus
    Anonym (ensamstående) skrev 2012-10-12 10:58:21 följande:

Jo det kan tyckas enkelt om man är av samma uppfattning men nu är inte läget sådant!!
    Men om ni inte kan komma överens, så var överens om att ni inte är överens, och separera era ekonomier runt barnet helt och hållet.

Var och en köper det de anser att barnet behöver. Barnet får ha olika favvokläder hos mamma och pappa, det är inte hela världen. Köp ytterkläder till barnet, och vill pappan att barnet ska ha andra kläder när det är hos honom, så får han fixa det. Efter ett tag så kommer det att bli ett flyt i det hela. 

Om du vet att ni inte kan komma överens i frågan, så lägg ner den. Välj dina krig. Ta eget ekonomiskt ansvar för den tid barnet är hos dig. Är det lönt att bråka om 2-300 kronor i månaden? 
  • Iam
    Anonym (ensamstående) skrev 2012-10-12 10:58:21 följande:

Men det är ju JUST FÖR ATT NI INTE ÄR AV SAMMA UPPFATTING som ni måste göra det enkelt. 
    Hade ni varit av samma uppfattning hade ju mina råd varit helt oviktiga och icke applicerbara...

Det känns lite som att du gärna vill ha kvar det här problemet så länge det inte löses på ditt sätt, för då kan du känna dig som ett offer eller som en vinnare.

• Anonym (konto)
    Anonym skrev 2012-10-06 13:52:44 följande:
    hade föreslagit olika alternativ istället. verkar helt galet att ha ett gemensamt konto när ni är separerade.

1. om ni har varannan vecka hade jag delat bb i hälften. Om du får det på ditt konto så skulle jag varje månad satt över hälften till hans.

2. har du/han barnet mest så hade jag behållt pengarna och sagt att den personen köper det som barnet behöver, tycker den andra att något fattas får den antingen köpa det själv eller samtala med den andra om det är något den kan tänka sig inhandla.    

Det är så smidigt med gemensamt konto! Vi gjorde som så när vi skildes att vi behöll kontot dit barnbidraget alltid har kommit till. Det var ett gemensamt konto. Så varje månad kommer bb in pluss at vi sätter in 650 kr till var på detta gemensamma konto.
    Eftersom vi vet att barn kostar mer än BB.
    Så då spelar det ingen roll om det är jag eller Exet som köper något till barnen. Vi behöver inte hålla på och dividera om att nu vill jag ha 150 kr för jag köpte byxor till dottern för 300 kr... Eller det råkar bli så att sonen blir bjuden på kalas som hamnar på mina veckor vilket skulle kunna resultera i att jag skulle behöva be om pengar för nu har jag köpt presenter för si o så. Det kan handla om att barnen oftast ringer mig och ber om att få kontantkortet påfyllt. Då skulle jag behöva be om hälften av det.

Så vi har ett gemensamt konto men inget kort till konto. Så vem som än betalar går sen in på kontot och för över det man betalat och skriver en kommentar. Det har funkat så bra och detta är "barnens" konto. Jag kan tilläga att vi har bestämt/diskuterat när kontot ska användas till och vi är överens. Tex så använder jag inte dem pengarna för mat, eller biobesök eller hygienartiklar. Utan i det stora hela så är det kläder, mobil kontankkort, kalaspresenter och fritidsaktiviteters teminsavgifter.  Hittills har det funkat så bra att jag skulle inte kunna tänka mig något annat. Jag förstår inte att fler gör så här. Men det gäller att ha kommit överens om vad pengarna ska användas till. Jag kan verkligen rekommendera detta.

Vår bankman blev helt paff när vi ville behålla detta konto när vi skildes??      
  • Anonym (ensamstående)
    Iam skrev 2012-10-12 10:33:53 följande:
    Fast är det bättre att barnet har ett set kläder som barnet packar ner i sin lilla väska varje bytesdag? 
    Är det inte bättre att pappa har en uppsättning kläder, leksaker och whatever.. och du har en uppsättning.. Sen kan ju barnet ta med sig favvokläder mellan hemmen om det funkar.
    Men på så sätt skulle ju du och ditt ex slippa försöka komma överens om vad saker får kosta.
    Han köper vad han tycker och du köper vad du tycker.. Då behöver ni bara komma överens om större inköp som vinterkläder.. och då är det väl enkelt att göra som jag skrev ovan.

Sen att du går in på vad varje liten post får kosta... Det spelar väl ingen roll om barnet bor halva tiden?
    Som sagt.. Pappan sköter sin ekonomi med barnet och du sköter din. Varför göra det svårare än vad det är?  

Detta hade jag tyckt va en bra idé med en garderob på var ställe, men barnet tyckte inte att det va bra. Just nu tar han hellre kläder med sig emellan. Barnet är 12 år så man får försöka lyssna till vad barnet vill.

• Iam
    Anonym (ensamstående) skrev 2012-10-12 13:52:33 följande:

Detta hade jag tyckt va en bra idé med en garderob på var ställe, men barnet tyckte inte att det va bra. Just nu tar han hellre kläder med sig emellan. Barnet är 12 år så man får försöka lyssna till vad barnet vill.

Barn är barn. Dom tycker inte alltid att vuxnas ideer är bra, men så vet dom inte allt heller. 
    Det är ju din uppgift som förälder att, utan att smutskasta någon, förklara att det inte funkar att ha det som barnet vill, men att man kanske kan komma fram till en kompromiss. Dvs barnet får ta med sig sina favoritkläder mellan, men annars är det uppdelat.  
  • BioBonus

Visst är en tolvåring så pass gammal att man kan/ska lyssna på vad det vill, men det är också tillräckligt stort för att förstå att man måste kompromissa ibland. "Du får ha varsin garderob för det är enklast för mig och pappa, och du får själv ta ansvar för att du har dina favvokläder med dig."

• Iam
    BioBonus skrev 2012-10-12 13:58:56 följande:
    Visst är en tolvåring så pass gammal att man kan/ska lyssna på vad det vill, men det är också tillräckligt stort för att förstå att man måste kompromissa ibland. "Du får ha varsin garderob för det är enklast för mig och pappa, och du får själv ta ansvar för att du har dina favvokläder med dig."
  • Anonym (ensamstående)
    BioBonus skrev 2012-10-12 13:58:56 följande:

Jo det har du helt rätt i.
Svar på tråden Att va överens...