• tilde72

Vägrar sova på dagis och helvete hemma sedan

Tösen startat upp på dagis för ett tag sedan. Allt frid men dock tyvärr inte sömnen på dagiset.
    Vi några tillfällen har jag varit med och i rummet de ska sova är det så lyhört så de andra barnen hörs som är vakna och tjoar och går på. De andra barnen somnade faktiskt förutom dottern. Hon är 2.5 år och när jag är hemma med henne så får jag gå och lägga mig bredvid henne för att hon ska få ro och somna ammades.
     Nu när inte mamma finns till så ser det ut att inte funka. Blir så trött!!!!
      När vi då kommer hem från dagis så är hon helt ur spel och som ett exempel idag. Somnar i bilen 17.00 och om vi väcker henne så blir det ett helvete för det och hon skriker sig fördärvad och vi får inte stopp på henne. Så lika bra att hon får sova tills hon vaknar. Hon vaknar upp 1.5 timma senare och skriker även då. Slutar med att hon är vaken till 23-24 tiden på kvällarna. Sedan får vi väcka liv i henne på morgonen 08.00 och samma visa då med skrik och gråt först vid vaknande. Aldrig någon morgon som går smärtfritt pga att vi ska väcka henne.
    Är det inte dagisfröknarnas ansvar att försökt se till så det sover. Ska ta ett prat med dem känner jag.
    Ge mig råd. Är rätt rejält förtvivlad.

• Svar på tråden Vägrar sova på dagis och helvete hemma sedan
  • cosinus

En 2.5-åring som inte vill sova är ju inte plättlätt att söva. Många barn slutar sova på dagen i den åldern.

Visst kan man tycka att det är dagisfröknarnas ansvar att söva barnet men går det inte så går det inte, de kan ju inte direkt klubba barnet i huvudet med en stekpanna.

Så vad för alternativ finns. Somnar hon lättare i vagn, isf kanske hon kan få sova ute? Är hon trött kl 14 isf kanske hon kan få lägga sig då, bättre hon sover lite senare om hon kan somna på dagis än att hon somnar 17 i bilen. Har hon så långa dagar alltid eller varierar tiden för hämtas hon tidigt ibland kanske hon kan få ett lite längre pass hemma de dagarna och klarar de långa dagarna bättre.

Annars skulle jag nog försöka ta bort dagsömnen helt, inte låta henne sova hemma heller (om hon ändå aldrig sover på dagis) och så försöka få nätterna längre. Hon kanske behöver gå och sova redan 18-18:30 en period när dagsömnen är borta. Annars kan det ge sig efter ett tag på dagis att de faktiskt börjar somna men så pass stora barn som inte vill är inte helt lätta att rå på.

Som sista alternativ skulle jag låta henne få 10 min i bilen, väcka henne och ta det illvrålet för att få en vettig natts sömn.

• mariaheterjag

Det kan ju vara det att hon är van vid att somna ammandes tror jag. Om hon dricker välling kanske ni kan ta med det som lite substitut? Somnar hon i vagn? Kan också vara ett alternativ. Jag tror du får försöka lösa det tillsammans med förskolan. Du får försöka ge dem tips! Har ni pratat något om att hon inte sover? Tror ej att anledningen är att de andra barnen stör, så är det liksom på förskolan inte så mkt att göra åt.

• vilket

Köp en dvd-spelare att ha i bilen, så håller hon sig vaken där, bilen söver ju lätt annars. Vid sju kan hon ju sova för natten.

• IsDimma

Många barn slutar sova i den åldern. Vi försöker såklart få barnen att sova men efter 50-60 minuter och barnet ändå inte sover så är det inte längre möjligt för oss att sitta kvar (på mitt jobb). I våras när vi hade lite större barn (dom flesta 2.5-3 år) så var det mer en regel än ett undantag att vi satt så länge. Nu när vi har 1-1.5åringar igen så är vi ute från vilan på max 15 minuter.
    Vad tycker du personalen ska göra? Vi kan få barnet att ligga ner, tyst och stilla. Men vi kan inte tvinga barnet att sova! Det går inte.
    Och tiden mellan dagssömn tills barnet ställt om till att bara sova på natten är pest. Men den brukar gå fort över sluta sova hemma ist.

• Kaffegalningen

Allvarligt ts: hade du inte någon plan för att fasa ut amningssövandet inför förskolan? Jag har inget emot långtidsamning, men om det är enda sättet ditt barn kan sova så borde du försökt hitta alternativ till det redan innan problemet uppstod. Det är ju jättesvårt för personalen att bryta vanan du grundlagt! Som ovan skrev så finns ju vagn, annars kanske du ska introducera napp eller snutte eller bäst: välj henne vid att somna utan amning hemma.

• tilde72
    cosinus skrev 2012-10-03 21:11:16 följande:
    En 2.5-åring som inte vill sova är ju inte plättlätt att söva. Många barn slutar sova på dagen i den åldern.

Visst kan man tycka att det är dagisfröknarnas ansvar att söva barnet men går det inte så går det inte, de kan ju inte direkt klubba barnet i huvudet med en stekpanna.

Så vad för alternativ finns. Somnar hon lättare i vagn, isf kanske hon kan få sova ute? Är hon trött kl 14 isf kanske hon kan få lägga sig då, bättre hon sover lite senare om hon kan somna på dagis än att hon somnar 17 i bilen. Har hon så långa dagar alltid eller varierar tiden för hämtas hon tidigt ibland kanske hon kan få ett lite längre pass hemma de dagarna och klarar de långa dagarna bättre.

Annars skulle jag nog försöka ta bort dagsömnen helt, inte låta henne sova hemma heller (om hon ändå aldrig sover på dagis) och så försöka få nätterna längre. Hon kanske behöver gå och sova redan 18-18:30 en period när dagsömnen är borta. Annars kan det ge sig efter ett tag på dagis att de faktiskt börjar somna men så pass stora barn som inte vill är inte helt lätta att rå på.

Som sista alternativ skulle jag låta henne få 10 min i bilen, väcka henne och ta det illvrålet för att få en vettig natts sömn.
    cosinus skrev 2012-10-03 21:11:16 följande:

Försökt med att hon somnar tidigt, allt från 18.30 för att hon är så trött och hon är helt slutkörd. Då har vi inte ens hunnit ge henne mat och hon vill inget ha heller för tröttheten har satt in. Vid varje timme har hon vaknat så vid 23-24 tiden har jag försökt natta om henne som jag då gjort 3 4 ggr. Hon vaknar upp och är till slut pigg.
    Så ser det inte som ett alternativ att ta bort hennes sömn på dagen för då blir det så här som jag beskriver ovan istället.

• cosinus
    tilde72 skrev 2012-10-03 23:23:05 följande:
    Försökt med att hon somnar tidigt, allt från 18.30 för att hon är så trött och hon är helt slutkörd. Då har vi inte ens hunnit ge henne mat och hon vill inget ha heller för tröttheten har satt in. Vid varje timme har hon vaknat så vid 23-24 tiden har jag försökt natta om henne som jag då gjort 3 4 ggr. Hon vaknar upp och är till slut pigg.
    Så ser det inte som ett alternativ att ta bort hennes sömn på dagen för då blir det så här som jag beskriver ovan istället.

Det går ju givetvis inte från en dag till en annan men ger man det några dagar kan det funka. Vi ägnade hela jullovet för 2 år sen till att snurra om vår då drygt 2.5-åring att inte sova på dagen eftersom vi också hade en ohållbar situation.

Det tog 1.5 vecka innan han började kompensera genom att sova längre nattpass men sen var det klart och problemet löst och han sov 19-07:30 under en period innan han hade vant sig och det blivit ljusare och då gick han över till att sova 19.30 till 07 vilket han fortfarande gör nu 4.5 år gammal.

Det var inga roliga dagar, han var trött och vi kunde inte åka bil någonstans för somnade han till på dagen så kom han inte isäng på natten, fick ett jättekort nattpass och var ännu tröttare dagen efter. Behövde vi åka bil någonstans så mutade vi med russin för att han skulle hålla sig vaken.

Min nu 2-åring sov inte på dagen på hela sommaren och då hon började vara vaken hela dagen var hon inte ens fyllda två. Hon sov då 19:30 - 09 hela sommaren men när dagis började, det blev mörkare och det inte funkade med så långa sovmornar så började hon sova på dagen igen. Men hade hon inte fungerat att få isäng i vettig tid och gjort som storebror och kapat nattsömnen mer än vad hon tjänat på dagsömnen då hade hon fått sova 18 på kvällarna för att gå runt. Nu sover hon på dagis men inte hemma på helger och lediga dagar.
Svar på tråden Vägrar sova på dagis och helvete hemma sedan