• Sigrid77

Sluta känna sig avundsjuk... Hur gör man!?

Jag känner mig ofta avundsjuk på andra. Mitt liv just nu är visserligen besvärligt på många sätt (dålig relation, strul på jobbet, svag hälsa, bor tillfälligt i 2:a hand etc) så visst finns det på sätt och vis en GRUND för att jag känner som jag gör. Men samtidigt så vill jag ju inte vara en sådan trist typ som går runt och är avundsjuk. Dessutom så tror jag att negativa tankar föder ytterligare negativa tankar och man hamnar i en ond spiral.

jag märker att jag mer och mer isolerar mig från mina nära och kära och vänner, eftersom jag bara mår dåligt av att ser hur bra de har det och hur bra det går från dem. Jag tackar nej till att ses, slutar kolla Facebook och vill inte HÖRA om hur mycket BRA som händer dem.

Det känns som att ALLA bara rasar i vikt, får nya jobb med suveräna villkor (jobba lite, tjäna mycket, ha kul under tiden), har fantastiska män, allt flyter på med barnen, hittar nya lägenheter och så vidare.

Det känns som mitt liv bara är fullt av oflyt och jag pallar inte sitta hemma en helg och tycka livet är skit och allt bara går emot mig och så ser jag på Facebook hur folk har blivit gravida, är ute på skogspicknickar med hela familjen, köper möbler till den fantastiska lägenheten eller lagar en mustig höstgryta som de äter tillsammans med de perfekta vännerna i det perfekta hemmet med de perfekta barnen.

Jo, jag tycker synd om mig själv. Men det är ju del av avundsjukan.

Hur kommer man ur detta? Jag vill hitta flytet. Vara glad för andra. Men hur är man glad för andra om man känner att livet ler åt dem, men pissar på mig?

Kram

• Svar på tråden Sluta känna sig avundsjuk... Hur gör man!?
  • Sigrid77

@Spacefrog:
    Jo, men bra kille och bra jobb, är ju inte bara yta. Jag längtar efter kärlek och ha en man som stöttar mig och säger snälla saker, så man får kraft och energi av att vara hemma (nu vill jag typ inte åka hem på dagarna för det är bara pest hemma). Och bra jobb är ju lite samma (ett ställe där man trivs att vara och mår bra).

Så det tycker jag snarare är grundläggande behov för att må bra!
    Däremot håller jag med om att yta = att bli avis på någons snygga hus eller dyra vagn, är något man skulle kunna hantera genom att jobba med sina värderingar och tankar. 

• pallazathena

Det går alltid att hitta någon som har bättre jobb, någon annan som har bättre lägenhet, en tredje som har snyggare karl osv. Men försök komma ihåg att ingen har allt. Och i slutändan är ju den största tillgången man har sig själv, och att hitta ett förhållningssätt till det i ens omgivning som fungerar för en själv. Om man jämför "uppåt" och hittar andra som har det bättre, så blir man lätt nedstämd. Det finns ett annat alternativ också, att jämföra "nedåt" och se vad du har som andra saknar.
    Sedan kan det vara bra att komma ihåg att man inte har alla fakta till andras liv och de flesta annonserar inte ut sina problem och det som fattas i deras liv, men det går bra att berätta om det som lyckats.
    Men det bästa vore kanske att försöka jobba på själva jämförandet i sig, att sträva efter att inte jämföra med andra. Sysselsätta tiden med andra aktiviteter, förslagsvis sådana som får en att må bättre...  

• vivianne

Jag läste något i en banal tidning för ett tag sen som gav mig en tankeställare. I princip gick det ut på att vi jämför oss med ett kollektiv och inte en individ och därför alltid känner oss misslyckade. I facebook:s tidevarv blir det ännu mer påtagligt eftersom vi har ännu fler att jämföra oss med.

Alltså: Om du sitter runt fikabordet på jobbet och småsnackar med 10-15 personer. En ska åka på en weekend till Paris, en har en man som alltid har maten stående på bordet när hon kommer hem, en har köpt nya skor och en var på teater igår. Då jämför man sig med alla de upplevelserna och det känns som om man själv måste BÅDE resa, shoppa, vara kulturellt aktiv OCH ha en fantastiskt jämställd man för att vara på samma nivå. Alla som inte har något särskilt att berätta "glömmer man bort".

Till det kommer att vi kanske inte direkt skyltar med vårt livs tillkortakommanden men glatt berättar om det positiva vilket i sig ger en snedvriden bild.

• The Riddler

Ingen idé att vara avundsjuk. Pengar och materiella saker mättar inte dig.

Everything I tell you is a lie, including this.
  • akvarella
    Spacefrog skrev 2012-10-04 10:26:39 följande:
    En del av problemet handlar nog om dina egna värderingar. Varför är det så förbannat viktigt med all denna yta? Perfekt kille, perfekt lägenhet, perfekt liv. Finns det verkligen inga som helst andra värden som kan vara intressanta?

Jag blir inte avundsjuk på folk som har allt det där - jag blir direkt ledsen för att de tycker att allt det där är viktigare än att faktiskt se sig om och fundera över hur världen ser ut, varför vi torterar minkar i industriell skala, varför vi förnekar vissa människor deras grundläggande rättigheter och så vidare.

Min poäng är att en del av ditt problem med svartsjukan handlar om dina värderingar. Finns det verkligen inte andra saker i livet som är viktigare?
    Om värderingar och om självkänsla tror jag. 
  • akvarella
    Sigrid77 skrev 2012-10-04 10:33:33 följande:
    Jag har också "Vägen till kraft"! BRA TIPS; ska hitta den! :)
    Loreena skrev 2012-10-04 10:17:56 följande:
    Jag har en bok hemma som heter Vägen till kraft - Snabbmat för själen av Barbara Berger. Den brukar jag bläddra i när jag behöver peppa upp mig lite. Jag kan varmt rekommendera den.
    Vad handlar den om eller på vilket sätt är den bra? :)
  • akvarella
    vivianne skrev 2012-10-19 16:48:12 följande:
    Jag läste något i en banal tidning för ett tag sen som gav mig en tankeställare. I princip gick det ut på att vi jämför oss med ett kollektiv och inte en individ och därför alltid känner oss misslyckade. I facebook:s tidevarv blir det ännu mer påtagligt eftersom vi har ännu fler att jämföra oss med.

Alltså: Om du sitter runt fikabordet på jobbet och småsnackar med 10-15 personer. En ska åka på en weekend till Paris, en har en man som alltid har maten stående på bordet när hon kommer hem, en har köpt nya skor och en var på teater igår. Då jämför man sig med alla de upplevelserna och det känns som om man själv måste BÅDE resa, shoppa, vara kulturellt aktiv OCH ha en fantastiskt jämställd man för att vara på samma nivå. Alla som inte har något särskilt att berätta "glömmer man bort".

Till det kommer att vi kanske inte direkt skyltar med vårt livs tillkortakommanden men glatt berättar om det positiva vilket i sig ger en snedvriden bild.
    Vad intressant så där tror jag precis att det är och har tänkt på det det själv. 
  • mmmm01

det enda utvägen är att du ska veta att du är lika mkt värd oavsett vad och och jobba med att få bättre självförtroende..
    sen är avund en del av livet, alla har det mer eller mindre..
    personligt var jag samma förut, nu mera skiter jag i andra..
    kolla vilka som du umgås med oxå, om dom är såna som vill jämt visa vad har har och kan..
    att umgås med mer ödmjuka människor ger lugn inombords...

• mmmm01
    mmmm01 skrev 2012-12-02 16:22:45 följande:
    det enda utvägen är att du ska veta att du är lika mkt värd oavsett vad och och jobba med att få bättre självförtroende..
    kolla vilka som du umgås med oxå, om dom är såna som vill jämt visa vad har har och kan..
    oj mkt fel där,, sorry : ) 
  • easemymind
    mmmm01 skrev 2012-12-02 16:22:45 följande:
    Vissa personer är ju negativa och väldigt ytliga och de drivs av att visa upp någon fasad, och dessa människor har en förmåga att dra ner andra.

I grund och botten tror jag det viktigaste är (såg nu denna är en gammal tråd men skriver ändå) att helt enkelt fokusera på dig. Du blir avundsjuk men egentligen handlar det om ett inre missnöje över ditt eget liv. Just nu kanske du inte har jobb du trivs med eller liknande, och då får man acceptera situationen istället för att tycka synd om sig och se åt alla andra som har det "bättre".  
  • Jamilia

I

akvarella skrev 2012-11-11 14:57:20 följande:
    Vad intressant så där tror jag precis att det är och har tänkt på det det själv. 

Så är det nog ja!
  • Ängla09

TS - vad värderar DU i livet? Vad är tecken på ett lyckligt liv för Dig?

Att vänner har jobb, lön, låg vikt betyder inte att de är lyckliga...

Acceptera att ditt liv ser ut som det gör just nu. Det är tillfälligt och gör du motstånd mot det som är, så mår du (som du märker) bara dåligt.
    Tacka för det du har och se det positiva som faktiskt finns i ditt liv.

De flesta människor jag känner (inklusive mig själv) har växt genom att någon gång i livet upplevt jobbiga situationer. Allt har sin egen mening.

Din situation är så som du väljer att uppfatta den.

Jag arbetar själv mycket med "The Work" i mitt liv. 

• Sigrid77

@Änga90: Jag tror du har helt rätt i dina tankar. Jag tror att jag har svårt att se att folk kanske har problem fast de på ytan verkar ha "allt". Plus att jag kanske tycker deras problem är "små" i jämförelse med mina.  Och att som du skriver, många har haft det tufft "någon gång" och jag känner att jag haft detta "någon gång" typ väldigt ofta! 

Men absolut, jag tror också att nyckeln till att må bättre är att vara tacksam för det man har och sluta bry sig så mycket.

Och så läser jag väl för mycket Facebook, bloggar och sånt där man vara för allt lycka rakt i ansiktet. Och mina vänner är också väldigt bra på att berätta hur bra de har det och inte det som också är jobbigt. Men det är väl naturligt. 

• Ängla09

I min umgängeskrets så är det många människor som har tex varit utbrända, haft depressioner, panikångest, självmordstankar  och så vidare som har lyckats vända på det och istället funnit en otrolig kraft inom sig själva.

Även jag har gått igenom sådana saker. Jag är idag oerhört tacksam över det som hänt i mitt liv, som då var oerhört jobbigt...som att precis ha näsan ovanför vattenytan och vara på väg att bara ge upp för jag orkade inte längre... 
    Men jag hade inte varit där jag är idag om det inte varit för dessa situationer i mitt liv!

Att ha problem som att inte hitta rätt färg på kudden som matchar inredningen i vardagsrummet kan tyckas något helt annat än att inte veta vad man ska bo nästa vecka...men alla utvecklas på sitt sätt och i sin egen takt.

• Ängla09

* 10 sätt att leva ett lyckligt liv *

1. ACCEPTERA DET SOM ÄR

Den första orsaken till att vi är olyckliga är att vi vill att livet ska vara något det inte är. 

2. ÖNSKA DIG DET DU HAR

Den andra orsaken till att vi är olyckliga är att vi önskar sådant som vi inte har

3. VAR ÄRLIG MOT DIG SJÄLV 
    Den tredje orsaken till att vi är olyckliga är att vi inte kommunicerar ärligt med oss själva.

4. GRANSKA DINA BERÄTTELSER

Den fjärde orsaken till att vi är olyckliga är de skrämmande berättelser om livet och världen vi berättar för oss själva.

5. TA HAND OM DITT

Den femte orsaken till att vi är olyckliga är att vi blandar oss i andra människors liv.

6. FÖLJ DIN DRÖM OCH ACCEPTERA KONSEKVENSERNA 

Den sjätte orsaken till att vi är olyckliga är att vi inte gör det vi vill för att vi tror att andra skulle ogilla det.   

7. GÖR DET SOM ÄR RÄTT OCH ACCEPTERA KONSEKVENSERNA

Den sjunde orsaken till att vi är olyckliga är att vi inte gör det som är rätt för att vi är rädda för konsekvenserna. 

8. FÖRHÅLL DIG TILL DET DU HAR FRAMFÖR ÖGONEN OCH GLÖM RESTEN

Den åttonde orsaken till att vi är olyckliga är att vi skuggboxas med illusioner istället för att förhålla oss till den verklighet vi har framför ögonen.

9. LÄR DIG VAD SOM ÄR VAD

Den nionde orsaken till att vi är olyckliga är att vi söker absolut tillfredsställelse i relativa upplevelser. 

10. LÄR DIG ATT SE BORTOM DET OBESTÄNDIGA

Den tionde orsaken till att vi är olyckliga är att vi tror att vi blir till ingenting.

/Barbara Berger

• Sigrid77

Vad bra! Ska jag printa och ha typ på kylskåpet. 

MEN jag håller fast vid att livet ändå är orättvist. Men såklart man inte ska gräva ned sig i det. Men varför så har vissa problem som soffkuddarna och andra boende nästa vecka! 

• Ängla09

Ha, ha, jag har den själv uppsatt på väggen här hemma! Flört

Jag tyckte också att livet var orättvist när jag mådde som sämst! 
    Min syn på det idag är att jag grävde ner mig i en offer roll där jag hävdade att jag inte kunde göra något åt min situation. Men jag har makten att göra vad jag vill i mitt liv, att må hur jag vill - det är inget utanför mig som har den makten!

För mig handlar det om inre utveckling. Att tex gå från hemlös, utan pengar, utan "yttre trygghet" kan göra att man inte tar saker för givet, att man hittar en tacksamhet för "småsaker" att man ifrågasätter vad som verkligen är viktigt i livet (är det verkligen att ha den nyaste bil modellen?). 
    Antingen gräver man ner sig eller så tar man tag i det.  Mår bra oavsett omständigheter. Det kan vara svårt i början men det släpper mer och mer.

Och en person som har haft en sådan bakgrund men valt att strunta i ytliga värderingar får något som inte kan köpas för pengar - en otrolig kraft, kärlek och stabilitet inombords!  

Svar på tråden Sluta känna sig avundsjuk... Hur gör man!?