• Minimys

Vaknar efter 30min och skriker resten av kvällen

Hej! Min yngste som som precis fyllt 1år är helt hopplös på kvällarna och håller på att knäcka oss helt. Allt är frid och fröjd och klockan närmar sig 18.30-19. Vi har ätit middag vid 17 och hm är badad och pyjamasen är på. Man ser att han börjar bli trött och gnuggar sig i ögonen. Blandat till välling och går upp till sängen och sätter oss och myser med flaskan. Efter det är det dags för sängen och vi lägger ner honom och ligger jämte och sjunger en stund. Han skriker några minuter sen somnar han som en stock. Allt frid och fröjd kan man tro men INTE. Det tar mellan 30min till max 1 tim. Sen vaknar han och gallskriker. Går in och försöker natta om honom men det är fullständigt omöjligt. Han skriker sig blå och vi har försökt med ALLT! Vagga , sjunga, ligga jämte, inte ligga jämte, buffa i rumpan, masers magen, ge vatten, tänt ljuset, ljuset släckt osv men det är ingenting som funkar. Någon enstaka gång kan man lyckas få honom att somna om och då sommar han stenhårt och sover sen bra under natten. Vi har även provat att ta upp honom, funkar inte heller. Har provat att ligga jämte honom från att han somnar till att han vaknar flr att se om han somnar om lättare om jag ligger jämte när han vaknar, alltså att han kanske är rädd eller nåt, men det har inte funkat heller. Han gallskriker och vägrar somna om. Ofta så härjar han till typ 22-23 på kvällen då han somnar av ren utmattning! Snälla, är det någon som känner igen sig eller har några råd. Detta håller på att ta knäcken på oss. Som det är nu så har jag inte 1 vaken min under dygnet då jag är fri från barn. Och stackars lille plutten!! Vad är det som stör honom? Tacksam för svar!

Trött men glad morsa
  • Svar på tråden Vaknar efter 30min och skriker resten av kvällen
  • Antilopen
    tundra skrev 2012-10-04 21:06:16 följande:
    PS om han skriker hela kvällen varför skulle det vara "farligare" att han skrek 5 min själv efter en tillsägelse. Ofta är de inte helt vakna men behöver bara höra att man finns kvar i närheten ( utan att stövla in och väcka upp).

Förstår du inte skillnaden mellan att vara ledsen i förälderns famn och att vara ledsen helt ensam i ett mörkt rum, utan att någon kommer in?
  • skogsvitter
    tundra skrev 2012-10-04 21:06:16 följande:
    PS om han skriker hela kvällen varför skulle det vara "farligare" att han skrek 5 min själv efter en tillsägelse. Ofta är de inte helt vakna men behöver bara höra att man finns kvar i närheten ( utan att stövla in och väcka upp).
    Du behöver verkligen ta och läsa på.
    Dina inlägg blir bara löjliga annars.

Givetvis är det en gigantisk skillnad mellan att låta barnet (bebisen) skrika helt övergivet och att faktiskt trösta det skrikande barnet genom fysisk närhet. Då sker ingen skadlig reaktion i hjärnan, vilket däremot sker om barnet överges ensam skrikandes. Stressnivåerna blir ju då skyhöga!!
  • Antilopen

TS, jag känner igen mig väldigt väl. Min 12-månaders har en sömnskarv där vid 30 min och behöver sövas om. Är man inte tillräckligt snabb med att söva om när han börjar gny så blir han helt hysterisk. Det är som att han är upprörd över att han vaknat, för han är ju jättetrött och vill sova, samtidigt som han knappt är vaken. Han skriker med stängda ögon. Jättekonstigt. Det som brukar hjälpa är att tända lampan och så får hans pappa avleda honom genom att t.ex. gå med honom i famnen och titta ut genom fönstret eller hämta ett glas vatten. När han väl lugnat sig brukar han ta bröstet och somna om direkt. Tänker också på det där med överstimulering som Skogsvitter skriver om... Hur är sömnvanorna annars, hur ser dagarna ut?

• msKitten

Jag tror att ni ska försöka lägga barnet lite senare på kvällen. 18:30 låter väldigt tidigt.

Mina barn har aldrig lagt sig så tidigt.

• tvåbarnsmor89

Mina båda barn ( idag 5 1/2år och 17mån) somnade vid 12mån ålder runt 18 och detta inte för vi sa dem skulle sova uta pga trötthet. Vår 17mån "bebis" idag somnar runt 18-19 än idag men nu har vi dragit ner på en middagsvila. Sen iof går de upp allt mellan 05,30-07,30 beroende på dagistider
    Så att 18 skulle vara tidigt tycker ja inte. Men kolla över hans vilostunder på dagen också hur många ggr per dag sover han och när vaknar han på sista vilan. (Vår 17mån "bebis" kan inte vakna senare än 15 då blir han inte nog trött till kvällen och då kan han leva rövare än idag)

• Minimys

Tack snälla alla ni för era svar! Jag ser att det är mycket funderingar och tips ang när han ska lägga sig, hur mycket han sover osv. Sonen sover oftast 2 ggr per dag men är strulig och lättvikt även där. Han vaknar på morgonen mella 6-7 så då har han ju fått mellan 11-12 Tim om han somnar för natten vid kl19 vilket han som sagt oftast inte gör. Utan det blir snarare runt 23-23 när han har härjat klart. Sen sover han ca 1 Tim mellan 10-11 på fm. Då är det sällan problem med sömnen ska jag säga . Då är han riktigt trött och somnar gott i vagnen. Däremot så brukar han XA hälften av alla dagar vakna även där efter 30 min och absolut inte vara färdigsövd utan man får köra vagnen tills han somnar om. Sen brukar han bli trött framåt 14.30 igen och ta en lur på ca 30-45 min. Och sen är det sim sagt nattning ca 18.30-19. Vi har provat att både lägga honom tidigare och senare med samma resultat. Har privat med mindre sömn på dagen också men då blir det fullständigt kaos och han blir övertrött! Som du skriver Antilopen, att om man lyckas ta honom direkt när han vaknar till och söva om honom så haran större chans att lyckas. Precis som du säger så skriker han med stängda ögon. Tyvärr så blir det nog svårt flr mig att testa tipsen om att låta honom skrika lite men ändå visa att jag är där men utan att ta upp osv. Han fullständigt gallskriker och är nästan blå i ansiktet och tårarna sprutar. Så vi plockar upp honom eller lägger oss hos honom så klart. Jag en annan liten teori, får se vad ni tror om den. Jo följande: Pratade med en kompis vara svägerska haft extremt mycket sömnproblem med sin dotter. Efter ett tag kom de i alla fall på att när flickan somnade så rycket man ju ofta till ni vet i kroppen innan hamnar i den riktigt djupa sömnen. De trodde att hon väckte sig själv när hon ryckte till och blev rädd och började skrika och sen va spiralen igång. Vad tror ni?

• skogsvitter

Ryckningar kommer ju precis när man somnar, när den allra första sömnfasen börjar som är mycket ytlig. De kommer alltså inte när djupsömnen ska ta vid. Så det låter ju alltså inte alls troligt i mina öron. Då skulle han vakna omgående, redan när du fortfarande ligger där, innan han ens somnat alls.

Däremot är det vanligt att bebisar och små barn vaknar till mellan sömncyklerna (alltså efter att alla de fyra sömnfaserna har varit och en ny cykel med fyra faser måste påbörjas) eftersom alla vaknar till någon mikrosekund innan nästa cykel börjar. Barn kan då vakna för att de saknar trygghet, närhet eller bara känner sig allmänt oroliga eller känner obehag, smärta etc.

Något som man måste tänka på som jag inte sett om du skrivit något om, är att det är skillnad på om detta är ett beteende som börjat nyligen, eller om det mer eller mindre alltid har varit problematiskt med sömnen. Som sagt så finns det en uppsjö av olika anledningar till att de vaknar snart efter att de somnat, och obehag/smärta är en  anledning som då alltså har fysiska bakomliggande orsaker. Det är inte ovanligt att tex allergier orsakar exakt sådana här sömnstörningar.

• En blå giraff

TS jag känner igen det jobbiga beteendet. Tyvärr har båda mina pojkar kunnat göra så som du beskriver. Vi har en del jobbiga kvällar med yngsts som är 15 mån. Jag tolkar det som någon typ av nattskräcksattacker eftersom jag inte får riktig kontakt med honom och kan inte få honom lugn hur jag än gör. Vi ligger bredvid tills han somnar om. Tar vi upp honom blir det ännu värre. Det är verkligen jobbigt men det växer bort. Det blir värre om han är sjuk eller har sovit för lite. Min son får absolut inte begränsas med dagsömnen för då blir det en lnd dpiral. Samma med hans storebror i samma ålder. Vi försökte minska dagsömnen med äldsta sonen med resultat jättemycket skrik på kvällarna innan vi kom på att det var mer dagsömn som behövdes.

• I969

Låter som nattskräck, just när man vaknar kort efter läggning otröstbar. Jag har läst två inlägg tidigare där folk lyckats hitta sätt. En (Lövet med många barn) satte sitt barn i fullt belyst rum mitt bland leksakerna och började leka istället för att söva/trösta. En annan gick in till barnet strax innan (de visste inom vilket intervall barnet brukade vakna) och bara vände barnet och bäddade om det typ. Annars brukar de säga att inget man gör hjälper, att det bästa är att inte störa alls, men det känns ju avigt.

• Minimys

Känns som ett nästan olösbart problem och det är det som gör det så frustrerande! Som du skriver" skogsvitter" så stämmer ju inte riktigt min teori om sömnen. Fast kanske som du skrev så kanske han vaknar i övergången mellan olika faser. "1969" det kan nog stämma det du säger. Ofta brukar det ju sluta i att vi tar upp honom och går ner och sätter oss i soffan. Då brukar han lugna sug lite om vi inte försöker söva om honom i knät förstås, Det luriga med detta är dock att det här är inget som har kommit nu så jag tror tyvärr inte att det är en åldersfas. Han har varit bökig med sömnen sen han va liten. Det kanske också skulle tala emot teorin om nattskräck. Usch vad svårt det är att va förälder i bland. Man vänder it och in på sig flr att göra det bästa flr sina barn men ändå haran ingen aning om man lyckas. Svårt när de är små och inte kan prata och berätta vad som är fel. Man får väl helt enkelt bara fortsätta gissa och göra vad msn tror är bäst! Tack alla flr era svar!

• skogsvitter

Ni kanske faktiskt skulle ta och utreda honom för allergier, främst mjölkproteinallergi? Testa att helt utesluta mjölkprotein ur hans kost under några veckor och se om det blir någon skillnad. Det skadar inte att testa, men då märker ni väldigt snabbt om det är orsaken. Det är vanligt att enda symptomet för allergi är dålig/orolig sömn på olika sätt, jag har läst om de som haft exakt som du beskriver och där barnet plötsligt slutar med dessa uppvak när man infört mjölkfri kost!

• Milletti

Vår dotter var likadan, hon klarade inte av att sova vidare mellan "skarvarna" som någon skrev. Vi började skriva ner när hon vaknade och gick in och väckte innan hon själv hann vakna. Men den stora förändringen kom när vi började ge omega-3, så otroligt mycket bätrre sömn och inget skrik! Hon dricker drt fortfarande och glömmer vi ge ett par veckor så vaknar hon på nätterna igen. Värt att testa kanske?

• Nyfiken2012

Tänker också att det kan bero på något han äter, vällingen tex?

Svar på tråden Vaknar efter 30min och skriker resten av kvällen