• Minimys

Vaknar efter 30min och skriker resten av kvällen

Hej! Min yngste som som precis fyllt 1år är helt hopplös på kvällarna och håller på att knäcka oss helt. Allt är frid och fröjd och klockan närmar sig 18.30-19. Vi har ätit middag vid 17 och hm är badad och pyjamasen är på. Man ser att han börjar bli trött och gnuggar sig i ögonen. Blandat till välling och går upp till sängen och sätter oss och myser med flaskan. Efter det är det dags för sängen och vi lägger ner honom och ligger jämte och sjunger en stund. Han skriker några minuter sen somnar han som en stock. Allt frid och fröjd kan man tro men INTE. Det tar mellan 30min till max 1 tim. Sen vaknar han och gallskriker. Går in och försöker natta om honom men det är fullständigt omöjligt. Han skriker sig blå och vi har försökt med ALLT! Vagga , sjunga, ligga jämte, inte ligga jämte, buffa i rumpan, masers magen, ge vatten, tänt ljuset, ljuset släckt osv men det är ingenting som funkar. Någon enstaka gång kan man lyckas få honom att somna om och då sommar han stenhårt och sover sen bra under natten. Vi har även provat att ta upp honom, funkar inte heller. Har provat att ligga jämte honom från att han somnar till att han vaknar flr att se om han somnar om lättare om jag ligger jämte när han vaknar, alltså att han kanske är rädd eller nåt, men det har inte funkat heller. Han gallskriker och vägrar somna om. Ofta så härjar han till typ 22-23 på kvällen då han somnar av ren utmattning! Snälla, är det någon som känner igen sig eller har några råd. Detta håller på att ta knäcken på oss. Som det är nu så har jag inte 1 vaken min under dygnet då jag är fri från barn. Och stackars lille plutten!! Vad är det som stör honom? Tacksam för svar!

Trött men glad morsa
  • Svar på tråden Vaknar efter 30min och skriker resten av kvällen
  • tvåbarnsmor89

Vår son nu 17måb var lika dan mellan 11mån-15mån
    Somnade i vår famn nere i soffan vid 18-19(bar upp han till sängen efter 15min, sov då i Max 1timme) sen vaknade han och skrek och var missnöjd, testade lägga om han i sängen och göra allt ni gjort, men han somnade om efter 40min och sov i Max 10nin för samma visa igen sen. Testade låta han fortsätta sova nere i soffan till vi gick upp och inte vart det bättre. Men tillslut tog vi upp han när han vaknade åh lätt han mysa i vår famn, dock sov han oroligt på natten sov 20min vaken 10nin vred och vände på sig till ca 03 då somnade han. Enl Bvc och min egen "tro" så är detta en utvecklingfas då de börjar förstå mer och mer av vad som händer på dagen och börjar drömma mer på natten. Testa låt han somna i er famn och ev sova med er i eran säng så han känner er närhet

• cosinus

Kan han få ont i magen av vällingen, tänker om han dricker för fort eller för mycket eller att det är för mycket fibrer eller vad som helst (allergier/överkänslighet kanske t o m) eller att han bara vaknar till när han är kissnödig.

Gör det någon skildnad om han inte får välling det sista innan han somnar, annars skulle jag prova det. Det kan ju knappast bli sämre iaf.

• tundra

Har ni provat att inte gå in utan säga till utanför dörren. Ibland är det bäst att inte störa/väcka. Säg typ:
    Godnatt nu xxxx sov så gott.
    Säg till med jämna mellanrum. Kommer han upp så led tillbaka till sängen.

• Antilopen
    tundra skrev 2012-10-04 20:35:42 följande:
    Har ni provat att inte gå in utan säga till utanför dörren. Ibland är det bäst att inte störa/väcka. Säg typ: Godnatt nu xxxx sov så gott. Säg till med jämna mellanrum. Kommer han upp så led tillbaka till sängen.

Alltså, det handlar om en ettårig bebis, tror du den fattar din ramsa a la Anna Wahlgren? Oavsett anledning till att han vaknar och är ledsen så är det klart att man som förälder måste finnas där och trösta. Obehagligt tips du kom med tycker jag...
  • tundra

Tja fortsätt att göra vad ni vill. Det är inte AW det är helt vanliga barnpsykologer som "ger såna läskiga råd".

Men man måste alltid tro på sin egen strategi - annars funkar ingenting. Dvs gör det med övertygelse eller gör det inte.

• tundra

PS om han skriker hela kvällen varför skulle det vara "farligare" att han skrek 5 min själv efter en tillsägelse. Ofta är de inte helt vakna men behöver bara höra att man finns kvar i närheten ( utan att stövla in och väcka upp).

• Emppo

Har haft samma problem nu med våran 11 månaders tös. Dock bara i nån vecka men ändå. Vaknat efter 1-1.5 timme och gallskrikit, inget har fungerar förutom (efter mängder ned försök att natta om) att få komma upp igen och va vaken typ en timme. Om de är en fas hoppas jag de får över fort!

• skogsvitter

Har ni testat att även lägga honom senare?

Det är ett väldigt vanligt beteende i perioder hos barn. Men det kan finnas olika orsaker. Ofta när de vaknar så snabbt efter att de somnat och är väldigt upprörda så handlar det om överstimulering. Har han tex börjat förskola nyligen? Eller kanske det bara händer annat runtomkring som är lite för mer än vanligt? Om inte så kan det ändå vara överstimulering, om barnet går igenom mycket inre utveckling just nu och därför överlag är känsligare för intryck etc är vanligt. Det är en utvecklingsfas ganska precis runt 12 månader som brukar kunna märkas om de är känsliga för dessa faser. Så det kan tex bero på detta, i så fall ger det ju med sig av sig självt. Men fundera över om ni kan ha en lugnare tillvaro för honom och testa om det blir bättre så.

Det kan också bero på att han faktiskt inte är tillräckligt trött. Sömnbehovet minskar stötvis, och man kan plötsligt märka ganska stora skillnader. Om man då fortsätter låta barnet sova som innan kan det minskade sömnbehovet visa sig på de mest besynnerliga sätt. En del vaknar och är vakna på nätterna. En del vaknar jättetidigt på morgonen, en del "bråkar" och strular på kvällarna, en del börjar ta en "powernap" vid läggning och vaknar sedan igen. En del på bra humör, medan andra vaknar på uselt humör och bara kinkar och skriker. Det behöver inte i sig innebära att de är trötta! Det kan betyda att det helt enkelt blir fel i balansen just nu. Och det kan hjälpa om man tex justerar dagsömnen, eller justerar läggningen så att den sker lite senare. Jag tycker personligen att 18.30 låter mycket tidigt för en liten 12-månaders. Så detta kan också vara något att fundera över.

Ibland beror det ju också på övertrötthet, då kan det ibland hjälpa att lägga barnet tidigare. Detta gäller dock enligt min erfarenhet främst de som kanske lägger sina barn vid 20-21 men där barnet i själva verket har en dygnsrytm och en balans som säger att tex 19 är en betydligt mer lämplig tid att starta natten. Att däremot lägga ännu tidigare än vad ni redan gör känns inte vare sig särskilt lämpligt eller som någon direkt lösning.

• Tigra79

Vi hade liknande problem. Dock skrek inte dottern när hon vaknade max 1 h efter hon somnat, hon var bara skitpigg och det tog oftast ca 2 h att söva henne igen. Vi började lägga henne 1 h senare och då sov hon hela natten.

• skogsvitter
    tundra skrev 2012-10-04 21:03:34 följande:
    Tja fortsätt att göra vad ni vill. Det är inte AW det är helt vanliga barnpsykologer som "ger såna läskiga råd".

Men man måste alltid tro på sin egen strategi - annars funkar ingenting. Dvs gör det med övertygelse eller gör det inte.
    Knappast! Du svamlar ju totalt i nattmössan.
    Detta är klassiska Anna Wahlgren-råd och de är helt förkastliga!
    Det hörs tom på dina ordval.

Hennes sekt-jargong tar nog ingen miste på nu för tiden.
Svar på tråden Vaknar efter 30min och skriker resten av kvällen