• Anonym

skolan lämnar ut barnen till någon som inte ska hämta

Igår när jag lämnade mitt barn på skolan så frågade jag läraren
    "visst lämnar ni inte ut barnen om inte jag och pappan är överrens om vem som ska hämta" fick till svar att det måste hon kolla upp...

idag kom läraren igen, hon hade pratat medn rektorn...

dom säger att om pappan säger att tex farmor/mormor hämtar och att det är ok från hans sida så får dom hämta fast än att jag inte tillåter det...

kan det verkligen vara så?         

• Svar på tråden skolan lämnar ut barnen till någon som inte ska hämta
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 16:18:46 följande:
    Jag tror att det enklaste är att pappan lär sig att morska upp sig och säga nej.

jo det  har jag sagt till han oxå Glad 
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2012-10-05 16:20:24 följande:
    Om en vårdnadshaver säger något till skolan, t ex att en tredje person får hämta, anser nog skolan i de flesta fall att det är ok.

Att ha reglen att bara ni två får hämta skulle kunna skapa en situation som går i baklås. En av er är på semester i USA, den andra blir akut sjuk och inlagd. Då skulle ingen kunna hämta.

Ni har ett problem, din mor, lös det själva. Lasta inte över ansvaret på skolpersonalen.

jag lastar inte över det på personalen,, skulle det vara så att hon dyker upp så är det ju enklast för dom att säga NEJ vi lämnar inte ut barnen till mer än föräldrarna och sen är det slutdiskuterat
  • Larvig
    Anonym skrev 2012-10-05 16:13:31 följande:
    även om mor ringer pappan och han säger ja så får dom ju inte lämna ut barnen utan att någon av oss ringt skolan och sagt det, även fast hon säger att det är ok från pappan.. 

Men skolan måste väl ändå kräva att någon av vårdnadshavarna meddelar förändringen att någon annan hämtar. Det kan väl inte räcka med att någon kommer och säger att ena vårdnadshavaren godkänt hämtningen, då skulle ju "vem som helst" kunna säga att det är ok och ta med sig barn till höger och vänster från skolorna?!?

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-10-05 16:24:59 följande:

jag lastar inte över det på personalen,, skulle det vara så att hon dyker upp så är det ju enklast för dom att säga NEJ vi lämnar inte ut barnen till mer än föräldrarna och sen är det slutdiskuterat

Lös probelmet genom att
    1) Säga till din mor att inte hämta eller
    2) Säg till pappan att inte ge ok till din mor eller
    3) Säg till skolan att din mor inte får hämta

Du begränsar både dig själv och pappan väldigt om ni inför något ovillkorligt totalstopp för alla andra än er två att hämta.
  • Anonym
    Om en vårdnadshaver säger något till skolan, t ex att en tredje person får hämta, anser nog skolan i de flesta fall att det är ok.

Att ha reglen att bara ni två får hämta skulle kunna skapa en situation som går i baklås. En av er är på semester i USA, den andra blir akut sjuk och inlagd. Då skulle ingen kunna hämta.

Ni har ett problem, din mor, lös det själva. Lasta inte över ansvaret på skolpersonalen.

pappan skulle aldrig ringa skolan och säga att det är ok,, utan han skulle isf bara säga att det  va det till min mor som i sin tur går till skolan och säger att det är ok från pappan att hämta...

och det är där jag ville försäkra mig om att dom inte lämnar ut barnen utan vår medgivande.. 
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-10-05 16:29:54 följande:
    pappan skulle aldrig ringa skolan och säga att det är ok,, utan han skulle isf bara säga att det  va det till min mor som i sin tur går till skolan och säger att det är ok från pappan att hämta...

och det är där jag ville försäkra mig om att dom inte lämnar ut barnen utan vår medgivande.. 

En helt annan sak i så fall. Ta ett snack med skolan och säg att ingen får hämta barnet om du eller pappan själva och direkt till personalen sagt att personen är ok.

Ett inte ovanligt förfarande.
  • Anonym
    Larvig skrev 2012-10-05 16:26:36 följande:
    Men skolan måste väl ändå kräva att någon av vårdnadshavarna meddelar förändringen att någon annan hämtar. Det kan väl inte räcka med att någon kommer och säger att ena vårdnadshavaren godkänt hämtningen, då skulle ju "vem som helst" kunna säga att det är ok och ta med sig barn till höger och vänster från skolorna?!?

ja precis. på dagis va dom alltid väldigt noga med att få reda på vem som hämtade om det inte va någon av föräldrarna..

tänk om man kom till skolan en dag och dom säger att barnen har blivit hämtade av "morfar" som varit död i flera år...vilken skräck

• Anonym (Varför?)

Varför skulle han säga att det är okej om ni kommit överens om att bara ni ska hämta? Låter väldigt ologiskt måste jag säga.

• Larvig
    Anonym skrev 2012-10-05 16:34:43 följande:

ja precis. på dagis va dom alltid väldigt noga med att få reda på vem som hämtade om det inte va någon av föräldrarna..

tänk om man kom till skolan en dag och dom säger att barnen har blivit hämtade av "morfar" som varit död i flera år...vilken skräck

Rös till bara av hemska tanken.
  • Anonym

På våran förskola så måste man lämna skriftligt intyg där båda föräldrarna skrivit under på vilka som får hämta barnen. Man fick uppge fullständigt namn mm på dom som får hämta barnet. Sen måste man ha meddelat de i förväg.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 17:25:10 följande:
    På våran förskola så måste man lämna skriftligt intyg där båda föräldrarna skrivit under på vilka som får hämta barnen. Man fick uppge fullständigt namn mm på dom som får hämta barnet. Sen måste man ha meddelat de i förväg.

Nu är en viss skillnad på ålder om de går på dagis eller i skolan. Skolan lämnar ut för fröken går inte ut med barnen och tittar vem som hämtar eller går själv eller ska till fritids det har inte skolan nåt med att göra det har nog att göra ändå lärarna
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 16:18:46 följande:
    Jag tror att det enklaste är att pappan lär sig att morska upp sig och säga nej.

Som lärare är det inte min uppgift att se till att barnen kommer hem med rätt hämtade, jag har det pedagogiska ansvaret under skoltid och att då se till att inget händer ungarna när vi sagt hejdå i klassrummet är ungarna fritids ansvar eller den som hämtar attmen jag har ingen rätt att lägga mig i sånt även om din mor hämtar dina ungar och du är mot det. Då får du själv lösa det ts vem som väntar dina umgar
  • h8him
    Anonym skrev 2012-10-05 17:25:10 följande:
    Bor inte föräldrarna ihop får var och en bestämma vem som ska hämta barnen på sin vecka. Förskolan/skolan kan inte neka en mamma att låta sin kompis hämta barnen till exempel. Men är det någon annan som ska hämta så måste man så klart säga till i förväg.
  • Anonym

om föräldrarna bor ihop och har gemensam vårdnad så är det ok tycker jag. då måste man ju lita på varandra och ha regler inom familjen. lärarna kan ju inte hålla reda på alla konflikter hit och dit.

Däremot om en har enskild vårdnad så får ju inte någon annan hämta. T ex om jag har enskild vårdnad och det är "min" dag att hämta barnen kan inte pappan ringa och säga att farmor ska hämta, inte heller kan HAN komma och hämta barnen.

jag är tydlig med på skolan att ingen annan än de JAG säger får hämta barnen får hämta dem. så kommer pappan en dag som är "min" så får de inte lämna ut barnen om de inte ringer mig först. Men som sagt, jag har enskild vårdnad..    

• Anonym (lärare)
    Anonym skrev 2012-10-07 17:55:44 följande:
    om föräldrarna bor ihop och har gemensam vårdnad så är det ok tycker jag. då måste man ju lita på varandra och ha regler inom familjen. lärarna kan ju inte hålla reda på alla konflikter hit och dit. Däremot om en har enskild vårdnad så får ju inte någon annan hämta. T ex om jag har enskild vårdnad och det är "min" dag att hämta barnen kan inte pappan ringa och säga att farmor ska hämta, inte heller kan HAN komma och hämta barnen. jag är tydlig med på skolan att ingen annan än de JAG säger får hämta barnen får hämta dem. så kommer pappan en dag som är "min" så får de inte lämna ut barnen om de inte ringer mig först. Men som sagt, jag har enskild vårdnad..    

Men det är inte sanningen överensstämmande det du säger nu, jag som lärare får inte hålla kvar ett barn om nån börjar bråka sorry jag får inte det däremot skall det ringas till vårdnadshavare som i sin tur får ringa vidare till polis medan jag informerar min chef men nej jag får inte kvarhållande ett barn om nån som hämtar anser sig ha rätt att göra det. Jag har 28 barn i min klass och kan omöjligt hålla reda vem eller vem som ska hmäta vilken dag eller aldrig får hämta. När skolan slutar så är barnens ev mätningar inte min grej och jag får inte kvarhållande dem heller
  • hymafr

Håller med.
    Detta är inte ett problem skolan ska lösa. 
  • Kjell2

TS:
    Ett tips är att ha ett hemligt lösenord med barnen och reglen att de aldrig följer med en vuxen, utom mamma och pappa,  som inte säger lösenordet.

Om det skulle bli kris, sjukdom, olycka, bilhaveri, så kan ni då kontakta någon ni litar på, ge lösenordet och be personen hämta barnen och ta hand om dem till allt löst sig.

Svar på tråden skolan lämnar ut barnen till någon som inte ska hämta