• rockinsweden

4 åring vägrar sova en stund på dagen fastän han är så trött!

Han behöver verkligen sova men dom gånger vi provat så vägrar han att ligga still för då vet han att han somnar inom ett par minuter. Nu har han även börjat att slåss och nypas för att slippa sova!
    Hur ska man göra då?

Han är så odrägligt trött men vill inte sova. Känns som att det inte är bra att bara låta han slippa sova heller.

• Svar på tråden 4 åring vägrar sova en stund på dagen fastän han är så trött!
  • Whitetrash86

kan då få honom att mysa ner sig i soffan till en film? även om han inte somnar så får kroppen och huvudet vila.

• Whitetrash86
    Liam05Milton08 skrev 2012-10-07 17:24:22 följande:
    Sova middag när han e 4 år??
    ibland kan det behövas. Min dotter är 4 och när dom varit igång extra på dagis så däckar hon i soffan när hon kommer hem.

Om inte annat ska kan man oavsett ålder behöva varva ner och vila lite... 
  • rockinsweden

Jo det har vi testat, men det känns som att han är alldeles för trött så han hellre borde sova en stund. Vore helt klart bättre.

• rockinsweden
    Liam05Milton08 skrev 2012-10-07 17:24:22 följande:
    Sova middag när han e 4 år??
    Det är många barn som sover en liten stund på dagen till dom är 6 år.

• De5pojkarna

Jaha.. ok.. Min minsta slutade sova middag när han va 2.5-3 år. Hellre att han lägger sig tidigare på kvällen än sover middag.. 

• rockinsweden
    Liam05Milton08 skrev 2012-10-07 17:28:53 följande:
    Jaha.. ok.. Min minsta slutade sova middag när han va 2.5-3 år. Hellre att han lägger sig tidigare på kvällen än sover middag.. 
    Tycker tvärtom! Känns tragiskt att lägga han tidigare på kvällen när man jobbar, då hinner man knappt träffas!
    Bättre att ta en kortare "powernap" på dagen och sedan orka med kvällen.
  • Whitetrash86

hur man än gör så är barn olika, vissa behöver fortfarande sova medan andra klarar sig bra utan.

Men fortsätt med att bara låta honom vila, tillslut kommer han märka att du inte vill tvinga honom till att sova och då kommer han att kunna somna.
    Man ska aldrig tvinga ett barn till sömn även om det är uppenbart att dom behöver det, det skapar bara mer problem. 

• Natulcien

Men låt honom slippa! Ni kan ju inte bestämma över hans grundläggande behov. Vill han inte sova, så behöver han troligtvis inte det. Jag har aldrig hört talas om en 4-åring som fortfarande sover middag heller, om hen inte är sjuk, förstås.

• Paincake

Det går inte att ligga och läsa en bok, lyssna på ljudbok eller se en film? Det är ju ett sätt att i alla fall varva ner lite. 

Jag har börjat med att ge min son, som är så trött mitt på dagen att ögonen går i kors, en bok när han ligger i vagnen. Efter en liten stund hör man ett *dunk*, då har boken åkt i golvet och han sover fint. Nu är ju han visserligen bara drygt 2,5 år men det kanske funkar för dig också? 

• Rocket Mania

Vilka tider har han annars? När går han upp, vilka förskoletider, när är det natt osv?

• Vinterankan

Instämmer med de som föreslår film. Min dotter är sjukt aktiv och har inte sovit middag regelbundet sedan hon var ca 1,5 men vi slår alltid på en film på eftermiddagen för att hon behöver varva ner en stund. Tycker det funkar jättebra. Om han är trött så kommer han säkert att somna i soffan också. Och om han inte somnar så Får han ju ändå en stunds vila.

• WSalma

En granne till mig slutade prata om att "sova middag" utan sa iställt "middagsrast" el dyl (som byggjobbarna som barnet beundrade hade!). Sedan föreslog hon att han skulle lyssna på 1-2 cd-sagor och sedan komma ner och leka igen. Oftast somnade han under tiden och om han inte gjorde det så var det också ok, då hade han i alla fall vilat lite.

• Coyote
    marienna skrev 2012-10-13 22:39:46 följande:
    Min 2 åring behöver inte ens sova middag så varför en 4-åring?
    Därför att din tvååring inte är precis likadan som alla andra barn i världen kanske? Min tvååring behöver verkligen sova middag, det finns en hel bunt fyraåringar som också behöver det.
Svar på tråden 4 åring vägrar sova en stund på dagen fastän han är så trött!