• Anonym (ts)

Skjutsa till aktiviteter VV

Min man har sin dotter VV, deras dotter har haft en fritidsaktivitet som legat mitt i mellan deras boenden. Nu har mamman anmält dottern till ett annat ställe och kräver att vi skall skjutsa dottern dom veckor hon är hos oss. Kan hon verkligen kräva det av min man ? Vi har verkligen inte råd att sitta och skjuta henne dom extra milen det blir.

• Svar på tråden Skjutsa till aktiviteter VV
  • Anonym (ts)
    Anonym (mee) skrev 2012-10-09 11:07:12 följande:
    kan ju säga att jag håller med mamman i denna frågan, varför ska inte flickan få rida utan bara gå nån kurs?? många barn börjar på provapå ridning och sen när man går på fast lektion så har man teori och lär sig mer om hästar och hur man är. skyll inte på pengarna och omogenhet. hur ska man kunna lära om man aldrig får prova? och jo jag har själv ridit i flera år och även mina barn går på ridskola. där börjar man med 30 min ridning och 30 min teori.

Här funkar det inte så, här går man på hästskötarkurs förs när man är under 10 år och sen rider man. Det är lika på andra stället men där har mamman sagt att hon gått hästskötarkurs även fast hon inte gått klart den.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-10-09 11:19:32 följande:
    Okej, men då är det trots allt din personliga erfarenhet som gör att du skriver som du gör. Döm inte mig utifrån det är du snäll.

Så för att mamman skriver om sina fester som hon har när barnet inte är där så tror ni att barnet kan få en snedvriden relation till alkohol? Intressant. Jag tycker det verkar ganska långsökt. Men inte verkar mamman smart som lägger ut suparbilder som barnet kan se, men många föräldrar är så dumma har jag förstått.

Vad planerar ni att göra med "omtanken"?
    Råkade bli anonym. Ber om ursäkt för det.
  • Anonym (Ponnymorsa)
    Brumma skrev 2012-10-09 11:05:23 följande:
    Det är definitivt inte vardag i mina kretsar, faktum är att jag sagt upp kontakten med en del i min bekantskapskrets just på grund av att det skvallras o sprids elakheter konstant..
    Däremot är omtanke och intresse vardag i min familj och bland mina vänner. Ser man ngt som verkar "fel", så tas det upp..
    Min bonus mamma skriver tex enbart om sina fester på facebook, att hon är så full så hon alltid har huvudvärk på söndagar. Att hon varje fredag/lördag lägger upp bilder på ölen hon precis hällt upp. Detta bekymrade min mamma, som vet att bonusen själv har facebook och läser detta. Min mor är rädd (så även jag) att bonus kommer att få en snedvriden bild av relationen till alkohol.. Så då nämnde hon det. Det är inte skvaller, det är omtanke..

Helt OT - förlåt Ts!

Men Brumma,  varför läser din mamma din bonusdotters mammas Facebook? Om hon skriver "enbart" om fester etc så verkar det som om ni frekvent är på hennes profil? Är du och bonusens mamma vänner? Vet hon om att din mamma är på hennes profil också? 
  • mammis76

Här rider barnen från liten ålder o har teori på samma kurs ! Låter konstigt om ingen får börja rida innan 10 år

• Anonym (ts)
    mammis76 skrev 2012-10-09 11:32:10 följande:
    Här rider barnen från liten ålder o har teori på samma kurs ! Låter konstigt om ingen får börja rida innan 10 år

Återigen så får barnen rida före 10-års ålder OM man går hästskötarkurs innan. Jag förstår inte vad ni tycker är så fel med att lära sig sköta hästen, inte undra på att många barn struntar i att borsta och sådana tråkiga saker. Det är saker som hör till hästlivet, viktiga saker som bör läras in från första början. Ser otroligt mycket bortskämda barn som får hästen fixad av sina föräldrar bara för att det är tråkigt att borsta osv. Vill våra barn rida så får dom faktiskt ta hela paketet så att säga. Ska väl tillägga att vi dock inte kräver att dom ska klara allting själv men dom ska iaf veta hur det ska vara. Detsamma gäller alla sporter som barnen håller på med, man slipper inte undan dom tråkiga bitarna.
    Dock får dom inte börja på ridkurs här före 7 år ålder, innan dess är det ridlekis som gäller och det är en helt annan sak. 
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-10-09 11:19:32 följande:
    Okej, men då är det trots allt din personliga erfarenhet som gör att du skriver som du gör. Döm inte mig utifrån det är du snäll.

Så för att mamman skriver om sina fester som hon har när barnet inte är där så tror ni att barnet kan få en snedvriden relation till alkohol? Intressant. Jag tycker det verkar ganska långsökt. Men inte verkar mamman smart som lägger ut suparbilder som barnet kan se, men många föräldrar är så dumma har jag förstått.

Vad planerar ni att göra med "omtanken"?
    Jag dömer inte dig alls, jag skriver utifrån hur jag ser det.
    Att det inte alltid är skitsnack bara för att man tar upp saker som man ser. Att det fick mig att undra hur du själv gör är att man ofta utgår just från sig själv. Jag tar inte för givet att det är skitsnack, utan att TS samt ridlärarna visar omtanke för barnet. Att du direkt läste in ngt annat än vad jag gjorde tolkade jag som att du utgått från dig själv. Men även om du själv inte pratar bakom ryggen på andra så kan det ju tyvärr vara så att du blivit utsatt för det, och då reagerar man helt naturligt med att det är normen.

Anledningen att jag tror hon kan få en snedvriden syn på alkohol är att jag anser att det inte är ett vardagligt hälsosamt beteende till alkohol att ägna dagarna från söndag till tisdag att diskutera inför barnen (på facebook alltså, där barnet tillbringar ganska mkt tid själv) hur grym festen var, och hur full man blev, och sedan ägna torsdag o lördag att diskutera hur full man skall bli på fredag/lördag kväll.
    Att lägga upp bilder på förfesten, på sig själv skålandes o "dimmig" i ögonen..
    Inte heller att det visar en sund relation till alkohol när man öppet på facebook skriver att man är så bakis att man knappt kan ta sig ur sängen.. Och några timmar senare hör av sig och säger att man inte kan hämta barnet som planerat, inte kan göra de aktiviteter man lovat eller måste skicka ngn annan att hämta för att man överhuvudtaget inte vågar sätta sig i bakom ratten den dagen..
    Jag tycker att man kan festa ibland, ta sig ett glas vin eller en öl på helgen - men inte leva sitt liv runt det...
    När ett festande är så vikigt att man ägnar all ledig tid åt det på sin lediga helg så visar det barnet att det är så man gör när man festar.
    Förövrigt kommer vi inte att göra något alls med "omtanken". Jag sa till min mamma att barnet inte verkar ta skada, men att OM barnet (numera nybliven tonåring) skulle ta upp saken så skulle vi prata med mamman.
    Vi försöker också visa hur, vad vi anser, ett normalt förhållande till alkohol är. Dvs att man kan ta sig ett glas vin till maten, några öl om man är ute med vänner men att man inte behöver bli apfull varje gång..
    Hittills har beteendet gjort att bonus skyr alkohol som pesten, men hon är bara nybliven tonåring än, så det lär väl visa sig hur det går inom de närmsta åren..
  • h8him
    Brumma skrev 2012-10-09 11:47:01 följande:
    Jag dömer inte dig alls, jag skriver utifrån hur jag ser det.
    Att det inte alltid är skitsnack bara för att man tar upp saker som man ser. Att det fick mig att undra hur du själv gör är att man ofta utgår just från sig själv. Jag tar inte för givet att det är skitsnack, utan att TS samt ridlärarna visar omtanke för barnet. Att du direkt läste in ngt annat än vad jag gjorde tolkade jag som att du utgått från dig själv. Men även om du själv inte pratar bakom ryggen på andra så kan det ju tyvärr vara så att du blivit utsatt för det, och då reagerar man helt naturligt med att det är normen.

Anledningen att jag tror hon kan få en snedvriden syn på alkohol är att jag anser att det inte är ett vardagligt hälsosamt beteende till alkohol att ägna dagarna från söndag till tisdag att diskutera inför barnen (på facebook alltså, där barnet tillbringar ganska mkt tid själv) hur grym festen var, och hur full man blev, och sedan ägna torsdag o lördag att diskutera hur full man skall bli på fredag/lördag kväll.
    Att lägga upp bilder på förfesten, på sig själv skålandes o "dimmig" i ögonen..
    Inte heller att det visar en sund relation till alkohol när man öppet på facebook skriver att man är så bakis att man knappt kan ta sig ur sängen.. Och några timmar senare hör av sig och säger att man inte kan hämta barnet som planerat, inte kan göra de aktiviteter man lovat eller måste skicka ngn annan att hämta för att man överhuvudtaget inte vågar sätta sig i bakom ratten den dagen..
    Jag tycker att man kan festa ibland, ta sig ett glas vin eller en öl på helgen - men inte leva sitt liv runt det...
    När ett festande är så vikigt att man ägnar all ledig tid åt det på sin lediga helg så visar det barnet att det är så man gör när man festar.
    Förövrigt kommer vi inte att göra något alls med "omtanken". Jag sa till min mamma att barnet inte verkar ta skada, men att OM barnet (numera nybliven tonåring) skulle ta upp saken så skulle vi prata med mamman.
    Vi försöker också visa hur, vad vi anser, ett normalt förhållande till alkohol är. Dvs att man kan ta sig ett glas vin till maten, några öl om man är ute med vänner men att man inte behöver bli apfull varje gång..
    Hittills har beteendet gjort att bonus skyr alkohol som pesten, men hon är bara nybliven tonåring än, så det lär väl visa sig hur det går inom de närmsta åren..
    Det blir en sidodiskussion. Men så här ser jag det. Jag är inte intresserad av att höra vad andra har sett och hört om ytterligare någon annan person. Vill jag veta så frågar jag rakt ut. Och nej, jag har inte heller blivit utsatt utan tycker bara att det är fel av personer att snacka om andra istället för att snacka med andra om det är något de vill veta. Det är såna beteenden som skadar många människor.

Kan inte pappan prata med mamman om att begränsa vem hon skriver inläggen till och att kanske inte lägga upp festarbilder till barnen heller? Jag menar, det känns som meningslöst att ni nu vet detta och oroar er men inget gör.
  • Brumma
    Anonym (Ponnymorsa) skrev 2012-10-09 11:31:49 följande:
    Helt OT - förlåt Ts!

Men Brumma,  varför läser din mamma din bonusdotters mammas Facebook? Om hon skriver "enbart" om fester etc så verkar det som om ni frekvent är på hennes profil? Är du och bonusens mamma vänner? Vet hon om att din mamma är på hennes profil också? 
    Ja, jag är vän med bonusens mamma på facebook. Jag är också vän med hennes syskon och hennes mamma.
    Min mamma ser en del kommentarer pga att hon är vän med min bonusdotter. Om bonusdottern kommenterar sin mammas inlägg så kommer det ibland upp på förstasidan på facebook...
    Jag är inte inne frekvent på mammans profil, men hennes statusuppdateringar syns på startsidan..

Och hon skriver inte enbart om fester, där skrev jag fel, men väldigt ofta.
  • Brumma
    h8him skrev 2012-10-09 11:51:42 följande:
    Det blir en sidodiskussion. Men så här ser jag det. Jag är inte intresserad av att höra vad andra har sett och hört om ytterligare någon annan person. Vill jag veta så frågar jag rakt ut. Och nej, jag har inte heller blivit utsatt utan tycker bara att det är fel av personer att snacka om andra istället för att snacka med andra om det är något de vill veta. Det är såna beteenden som skadar många människor.

Kan inte pappan prata med mamman om att begränsa vem hon skriver inläggen till och att kanske inte lägga upp festarbilder till barnen heller? Jag menar, det känns som meningslöst att ni nu vet detta och oroar er men inget gör.
    Ja, TS ber om ursäkt för att vi kapat tråden :)

Jo, problemet är att vi har en ganska bra fungerande relation med mamman - men det är instabil..
    Säger vi ngt emot mamman så är det världskrig.. Vi har lärt oss att möta varandra med bomullsvantar typ.. man pratar om vardagliga saker, fikar, visar barnen att man "kommer överens". Pratar om barnet men man lägger sig inte i hur man lever sitt liv.. (min man är inte heller den lättaste att "diskutera" med, så när de har olika meningar så - tja, det är bäst att hålla sig undan... KAN ju vara en av anledningarna till att de är varandras ex...)
    Vi har en syn på festandet, hon en annan. Det är inget vi diskuterar med henne eller med andra normalt sett (det är alltså inget jag o min mamma normalt pratar om, men hon har sett det några gånger och blev som sagt orolig - sen så har min mamma en ganska restriktiv syn på alkohol så hon reagerade lite "hårt", MEN inte för att vara elak, utan för att hon bryr sig om min bonus).
    Skulle vi märka att det påverkar barnet på ett negativt sätt så skulle vi påtala det. men hennes mamma är en vuxen männsika som faktiskt älskar sin dotter, liksom vigör.
    Att vi har olika syn på uppfostran, prioriteringar och annat påverkar inte att vi allihop älskar barnet o möter tösen på ett sätt VI tycker är rätt.
    Mamman ser inget fel i det, hennes mamma har samma syn på festande som hon, liksom hennes syskon och vänner. Hon är uppväxt så, och ser inte att hon tagit någon skada...
    Jag är inte uppväxt så och väljer ett annat sätt...
    Skulle det gå så långt att festandet sker då barnen är hemma så skulle vi såklart reagera, men vad hon gör på sin lediga tid har vi ju, faktiskt, inte med att göra :)
    Sen att vi tycker det är fel - ja, det är en annan sak...
  • h8him
    Brumma skrev 2012-10-09 12:03:44 följande:
    Ja, TS ber om ursäkt för att vi kapat tråden :)

Jo, problemet är att vi har en ganska bra fungerande relation med mamman - men det är instabil..
    Säger vi ngt emot mamman så är det världskrig.. Vi har lärt oss att möta varandra med bomullsvantar typ.. man pratar om vardagliga saker, fikar, visar barnen att man "kommer överens". Pratar om barnet men man lägger sig inte i hur man lever sitt liv.. (min man är inte heller den lättaste att "diskutera" med, så när de har olika meningar så - tja, det är bäst att hålla sig undan... KAN ju vara en av anledningarna till att de är varandras ex...)
    Vi har en syn på festandet, hon en annan. Det är inget vi diskuterar med henne eller med andra normalt sett (det är alltså inget jag o min mamma normalt pratar om, men hon har sett det några gånger och blev som sagt orolig - sen så har min mamma en ganska restriktiv syn på alkohol så hon reagerade lite "hårt", MEN inte för att vara elak, utan för att hon bryr sig om min bonus).
    Skulle vi märka att det påverkar barnet på ett negativt sätt så skulle vi påtala det. men hennes mamma är en vuxen männsika som faktiskt älskar sin dotter, liksom vigör.
    Att vi har olika syn på uppfostran, prioriteringar och annat påverkar inte att vi allihop älskar barnet o möter tösen på ett sätt VI tycker är rätt.
    Mamman ser inget fel i det, hennes mamma har samma syn på festande som hon, liksom hennes syskon och vänner. Hon är uppväxt så, och ser inte att hon tagit någon skada...
    Jag är inte uppväxt så och väljer ett annat sätt...
    Skulle det gå så långt att festandet sker då barnen är hemma så skulle vi såklart reagera, men vad hon gör på sin lediga tid har vi ju, faktiskt, inte med att göra :)
    Sen att vi tycker det är fel - ja, det är en annan sak...
    Jag förstår att det är knepigt men samtidigt så är det ju barnen som riskerar att fara illa och då får man inte vara tyst. Jag kan bara tänka mig hur pinsamt det kan vara för en ung tonåring att ständigt ha mammas festarbilder på sin fb. Tack för förklaringen i alla fall. Jag förstår dig mycket bättre nu.
  • Brumma
    h8him skrev 2012-10-09 12:11:03 följande:
    Jag förstår att det är knepigt men samtidigt så är det ju barnen som riskerar att fara illa och då får man inte vara tyst. Jag kan bara tänka mig hur pinsamt det kan vara för en ung tonåring att ständigt ha mammas festarbilder på sin fb. Tack för förklaringen i alla fall. Jag förstår dig mycket bättre nu.

:) det är supersvårt att få fram allt man menar, känner och tänker i några rade i ett inlägg. Ofta har vi så mkt "bagage" som formar hur vi ser på saker. Hur vi läser vad andra skrivit och vad vi läser in i både vår egen och andras text.. Bra vi inte ger upp iallafall utan fortsätter ifrågasätta när ngt låter "knas"..
  • Anonym (ts)

Ni får gärna låna tråden hur mycket ni vill, trådens huvudfråga har fått sitt svar och vi är tillfreds med vårat beslut. Jag tycker att det är ganska intressant att läsa diskussioner som handlar om bonusföräldrar och bonusbarn, det är alltid någon som brusar upp och gör allt för att försöka lägga skuld och dåligt samvete på bonusföräldrar. I många trådar ska man som bonusförälder inte lägga sig i utan man ska leva sitt liv på sidan, barnet och bioföräldern ska leva sitt eget liv. Som bonusförälder så får man bara lägga sig i om man höjer bonusbarnet till skyarna för annars känner inte hon/han att denne tillhör familjen.
    I vår familj är alla lika mycket värda, det är samma regler för alla och jag bråkar på bonusen lika mycket som på mina egna barn, så gör även min man med sina bonusar och biosar. Dessutom mår vi alla bra och är en lycklig familj även om vi har usel ekonomi och jag är sjuk.  

• h8him
    Brumma skrev 2012-10-09 12:14:06 följande:

:) det är supersvårt att få fram allt man menar, känner och tänker i några rade i ett inlägg. Ofta har vi så mkt "bagage" som formar hur vi ser på saker. Hur vi läser vad andra skrivit och vad vi läser in i både vår egen och andras text.. Bra vi inte ger upp iallafall utan fortsätter ifrågasätta när ngt låter "knas"..
    Jag håller med. Och jag har uppfattat dig som klok även om vi inte alltid delar åsikter så den här gången blev jag förvånad och tyckte att du helt och hållet hade tappat fotfästet. Men det var bara en missuppfattning från min sida.Flört
  • Brumma
    h8him skrev 2012-10-09 12:18:11 följande:
    Jag håller med. Och jag har uppfattat dig som klok även om vi inte alltid delar åsikter så den här gången blev jag förvånad och tyckte att du helt och hållet hade tappat fotfästet. Men det var bara en missuppfattning från min sida.Flört
    samma här - va bra att vi inte ger upp då Skrattande
    Fortsätt gärna ifrågasätta mig om jag framstår som lite rabiat eller knasig Tungan ute
  • h8him
    Anonym (ts) skrev 2012-10-09 12:17:02 följande:
    Ni får gärna låna tråden hur mycket ni vill, trådens huvudfråga har fått sitt svar och vi är tillfreds med vårat beslut. Jag tycker att det är ganska intressant att läsa diskussioner som handlar om bonusföräldrar och bonusbarn, det är alltid någon som brusar upp och gör allt för att försöka lägga skuld och dåligt samvete på bonusföräldrar. I många trådar ska man som bonusförälder inte lägga sig i utan man ska leva sitt liv på sidan, barnet och bioföräldern ska leva sitt eget liv. Som bonusförälder så får man bara lägga sig i om man höjer bonusbarnet till skyarna för annars känner inte hon/han att denne tillhör familjen.
    I vår familj är alla lika mycket värda, det är samma regler för alla och jag bråkar på bonusen lika mycket som på mina egna barn, så gör även min man med sina bonusar och biosar. Dessutom mår vi alla bra och är en lycklig familj även om vi har usel ekonomi och jag är sjuk.  
    Jag tycker bara att ni verkar lite stelbenta. Om mamman nu så gärna vill ta flickan till den där aktiviteten som ligger för långt från er så skulle hon kunna få låna flickan och skjutsa henne dit och ha henne hos sig över kvällen. Visst förstår jag att man inte vill förlora tid med sina barn, samtidigt så tror jag att ni vinner i längden på att inte sätta emot utan låta mamman upptäcka sina egna misstag. Sen kanske det inte alls skulle funka i er situation ändå. Jag bara funderar kring försök till smidiga lösningar.
    Brumma skrev 2012-10-09 13:07:56 följande:
    samma här - va bra att vi inte ger upp då Skrattande
    Fortsätt gärna ifrågasätta mig om jag framstår som lite rabiat eller knasig Tungan ute
    Det ska jag göra, och du får gärna göra detsamma!Tungan ute

• Brumma
    Anonym (ts) skrev 2012-10-09 12:17:02 följande:
    Jupp, jag - fascineras kan man väl kalla det, av ämnet bonus barn/mamma/pappa, konstellation, biomammor.. Alla som tycker och tänker..
    Jag FÖRSÖKER att se bakom orden "bonus" och "bio" och se människorna bakom.
    Jag lägger mig även i, även om det inte är lika ofta jag ser sådana trådar, trådar där biomamman baktalas och svartmålas utan anledning.
    Ibland går jag på för hårt och för snabbt, men då brukar alltid ngn vänlig själ ifrågasätta mig och det jag skrivit så jag kan andas o tänka lite innan jag skriver igen Flört

Tack vare läsandet här på familjeliv så är jag tacksam över vår relation med bonusens mamma. Trots att hon går mig på nerverna ibland och vi har totalt skilda åsikter om barnuppfostran och ansvar.
    Hon har faktiskt inte EN ENDA GÅNG ifrågasatt min plats i hennes dotters liv. Vi tycker inte samma, men det bortser vi båda från när det gäller tösen.
    FL har fått upp ögonen på mig.. att det är total KAOS i bonusfamiljevärlden... Och jag hoppas att man kan få fler att förstå att bara för att man inte sätter bonusbarnet på en pidestal så betyder det INTE att man inte ger det barnet samma ställning som resten av barnen in familjen...
    Man värderar ALLA familjemedlemmar lika högt och försöker anpassa sin vardag så gott det går Obestämd
  • Anonym (Anna)

Ja om den andra föräldern byter aktivitet utan att göra en överenskommelse så får den föräldern stå för kostnader, skjutsning och även inse att det inte säkert kommer kunna deltas mer än varannan vecka. Jag och min man är gifta, inte bokar jag en fritidsaktivitet för min tioåring eller sexåring (som de ber om) utan att konsultera min man! Våra barn, vår tid, våra pengar. Om vi var skilda och mitt barn kunde gå ridlekis/ridskola varannan vecka som jag betalade och stod för skulle jag inte heller behöva prata med honom.

Du och din man verkar resonera sunt ts. Hoppas ni står på er och att bonusdottern din blir trygg och säker med hästarna. 

Svar på tråden Skjutsa till aktiviteter VV