Anonym skrev 2012-10-09 11:19:32 följande:
Okej, men då är det trots allt din personliga erfarenhet som gör att du skriver som du gör. Döm inte mig utifrån det är du snäll.
Så för att mamman skriver om sina fester som hon har när barnet inte är där så tror ni att barnet kan få en snedvriden relation till alkohol? Intressant. Jag tycker det verkar ganska långsökt. Men inte verkar mamman smart som lägger ut suparbilder som barnet kan se, men många föräldrar är så dumma har jag förstått.
Vad planerar ni att göra med "omtanken"?
Jag dömer inte dig alls, jag skriver utifrån hur jag ser det.
Att det inte alltid är skitsnack bara för att man tar upp saker som man ser. Att det fick mig att undra hur du själv gör är att man ofta utgår just från sig själv. Jag tar inte för givet att det är skitsnack, utan att TS samt ridlärarna visar omtanke för barnet. Att du direkt läste in ngt annat än vad jag gjorde tolkade jag som att du utgått från dig själv. Men även om du själv inte pratar bakom ryggen på andra så kan det ju tyvärr vara så att du blivit utsatt för det, och då reagerar man helt naturligt med att det är normen.
Anledningen att jag tror hon kan få en snedvriden syn på alkohol är att jag anser att det inte är ett vardagligt hälsosamt beteende till alkohol att ägna dagarna från söndag till tisdag att diskutera inför barnen (på facebook alltså, där barnet tillbringar ganska mkt tid själv) hur grym festen var, och hur full man blev, och sedan ägna torsdag o lördag att diskutera hur full man skall bli på fredag/lördag kväll.
Att lägga upp bilder på förfesten, på sig själv skålandes o "dimmig" i ögonen..
Inte heller att det visar en sund relation till alkohol när man öppet på facebook skriver att man är så bakis att man knappt kan ta sig ur sängen.. Och några timmar senare hör av sig och säger att man inte kan hämta barnet som planerat, inte kan göra de aktiviteter man lovat eller måste skicka ngn annan att hämta för att man överhuvudtaget inte vågar sätta sig i bakom ratten den dagen..
Jag tycker att man kan festa ibland, ta sig ett glas vin eller en öl på helgen - men inte leva sitt liv runt det...
När ett festande är så vikigt att man ägnar all ledig tid åt det på sin lediga helg så visar det barnet att det är så man gör när man festar.
Förövrigt kommer vi inte att göra något alls med "omtanken". Jag sa till min mamma att barnet inte verkar ta skada, men att OM barnet (numera nybliven tonåring) skulle ta upp saken så skulle vi prata med mamman.
Vi försöker också visa hur, vad vi anser, ett normalt förhållande till alkohol är. Dvs att man kan ta sig ett glas vin till maten, några öl om man är ute med vänner men att man inte behöver bli apfull varje gång..
Hittills har beteendet gjort att bonus skyr alkohol som pesten, men hon är bara nybliven tonåring än, så det lär väl visa sig hur det går inom de närmsta åren..