• Jodyanna

ost när man är gravid?

hejsan, visst får man äta brieost som är passtoriserad när man är gravid?

• Svar på tråden ost när man är gravid?
  • La Lola
    lawendela skrev 2012-10-31 11:47:58 följande:
    Jag dömer ingen men min barnmorska sa till mig att hon inte kan rekommendera att man kan äta ost , sen la hon till " men du vet väl att det flera hundra friska barn runt Medelhavet " dom frossar i ost och även lite vin varje dag.. Det är mer gambling att köra bil med bebis än att äta lite lite ost om man kollar på statistik.... 
    Lycka till :) 
    Berättade hon också något om hur dessa länders rek kring provtagningar när det gäller listeria under graviditeten ser ut? För där skiljer det sig ibland.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • pralinen86
    lawendela skrev 2012-10-31 11:47:58 följande:
    Jag dömer ingen men min barnmorska sa till mig att hon inte kan rekommendera att man kan äta ost , sen la hon till " men du vet väl att det flera hundra friska barn runt Medelhavet " dom frossar i ost och även lite vin varje dag.. Det är mer gambling att köra bil med bebis än att äta lite lite ost om man kollar på statistik.... 
    Lycka till :) 
    Man kanske kan klara av att leva ett någorlunda normalt liv trots att man inte äter brieost under några månader, men att inte köra bil under resten av barnets liv kanske är lite svårare...
  • deecember

Brieosten på tub är ett helt okej alternativ, om man inte vill riskera bakterierna i den "vanliga".
    Smakar definitivt inte som "riktig" brie, men som substitut-helt okej.

Gör en god bruschetta med parmaskinka & en skiva "riktig" brie, in i ugnen så osten bubblar. Då kan man njuta av både brie-smaken & det "goda samvetet".. ;)

• pralinen86
    deecember skrev 2012-10-31 12:05:25 följande:
    Brieosten på tub är ett helt okej alternativ, om man inte vill riskera bakterierna i den "vanliga".
    Smakar definitivt inte som "riktig" brie, men som substitut-helt okej.

Gör en god bruschetta med parmaskinka & en skiva "riktig" brie, in i ugnen så osten bubblar. Då kan man njuta av både brie-smaken & det "goda samvetet".. ;)
    Och så har man åtgärdat problemet med parmaskinkan med...
  • La Lola
    pralinen86 skrev 2012-10-31 12:16:32 följande:
    Precis.
  • deecember
    pralinen86 skrev 2012-10-31 12:16:32 följande:
    Jäss!

Man blir ju alltid sugen på sånt man inte "får" äta.. ;)
  • pralinen86
    deecember skrev 2012-10-31 12:17:27 följande:
    Jäss!

Man blir ju alltid sugen på sånt man inte "får" äta.. ;)
    Ja, jag saknar brieosten jättemycket. Särskilt när vi hälsar på svärföräldrarna som är storkonsumenter av brieost och jag har alltid ätit det när jag varit där. Men jag står ut i två månader till, sen ska jag fira med brieost! =)
  • deecember
    pralinen86 skrev 2012-10-31 12:19:49 följande:
    Ja, jag saknar brieosten jättemycket. Särskilt när vi hälsar på svärföräldrarna som är storkonsumenter av brieost och jag har alltid ätit det när jag varit där. Men jag står ut i två månader till, sen ska jag fira med brieost! =)
    Jag är fullkomligt galen i ost, gillar inte godis och andra snacks, så vi brukar ha en salig blandning till fredagsmyset; chips, smågodis, massa goda små ostar, kex, parmaskinka, salami.. (Sambon gillar inte mögelost)

Tack och lov kan man "fuska" med ostarna så att man tillagar dem men ändå får smaken; tortellini i gogonzolasås, bruschetta med brie..

Men jag måste nog säga att fredagsmyset blivit lite nyttigare nu för min del; mest mandariner, apelsiner, äpplen & morötter.. Haha, allt som inte är så sött!

Osten är nog det enda jag tyckt har varit jobbigt att låta bli att äta som den är.. Men, tiden har å andra sidan gått så fort, så snart är det väl bara att frossa på :)

(kommer säkert inte ha lika stort sug då..)

• deecember
    Casablanca skrev 2012-10-31 12:57:44 följande:
    Det jag sörjer är pepparkakor med grönmögelost på. Är redan SÅ sugen
    Du får köpa grönmögelosten på tub.. Den är Okej den med, när man inte "får" äta den godaste ;)
  • Casablanca
    deecember skrev 2012-10-31 13:02:12 följande:
    Du får köpa grönmögelosten på tub.. Den är Okej den med, när man inte "får" äta den godaste ;)
    "Problemet" är att jag inte bor i Sverige, och här har jag inte sett någon sådan tub-ost. Men man kan inte få allt
    ♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • deecember
    Casablanca skrev 2012-10-31 13:20:31 följande:
    "Problemet" är att jag inte bor i Sverige, och här har jag inte sett någon sådan tub-ost. Men man kan inte få allt
    Ah... haha. det kanske går att "koka upp" osten och kyla ner den igen.. :P
  • Casablanca
    deecember skrev 2012-10-31 13:37:42 följande:
    Ah... haha. det kanske går att "koka upp" osten och kyla ner den igen.. :P
    Alltså, helt ärligt så har jag funderat på det.

VÄCKTE min man mitt i natten och bara "om man lägger osten i någon typ av form när den ska svalna..?" och han bara "eh, klockan är tre på natten och det är oktober, sov nu!"
    ♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • Lilia

Ja, du kan äta samma mat som vanligt då du är gravid! =)

• deecember
    Casablanca skrev 2012-10-31 13:41:05 följande:
    Alltså, helt ärligt så har jag funderat på det.

VÄCKTE min man mitt i natten och bara "om man lägger osten i någon typ av form när den ska svalna..?" och han bara "eh, klockan är tre på natten och det är oktober, sov nu!"
     Jag skulle lätt testa.. det borde ju gå.. blir väl en halvkass konsistens dock, men det kanske går att blanda ner nåt i :)

Annars kanske nån kan skicka ett par tuber så du kan stilla suget? Kanske fråga Kavli lite snällt ;)

Desperata tider, kräver desperata åtgärder :D
  • pralinen86
    Lilia skrev 2012-10-31 13:42:13 följande:
    Och visst, man kan dricka alkohol och röka när man är gravid med. Men om det är lämpligt är en annan sak...
  • La Lola
    Lilia skrev 2012-10-31 13:42:13 följande:
    Ja man kan.
    Men kostråden finns ju av en anledning.
Svar på tråden ost när man är gravid?