• Oktober79

    Vad kan dreglandet bero på?

    Hej! Har varit på 2,5 års koll idag med min lilla tjej och vi får remiss till logoped vilket jag har velat ha. Hon talar bara enstaka ord och dreglar väldigt mkt. Hon förstår allt vi säger och hör bra. Hon kan ta instruktioner och är pigg, frisk och som vilken annan tvååring som helst! Men har haft svårt med mat, att tugga och hon har ofta satt i halsen vilket har resulterat i att vi gett henne mosad mat länge. Kanske senaste 8 mån som hon äter vanlig mat nu. Hon har en väldigt talför 5 årig storasyster också. Nu senaste månaden tycker vi att hon har börjat testa ljud bättre och låter ofta och mkt. men vi är fortfarande mkt oroliga.

    Jag tänker mkt på en händelse där hon föll ur vagnen som välte utför några trappsteg när hon var endast 4 månader. Hon fick en rejäl bula och vi var till läkare direkt men allt verkade ha gått bra och vi skulle inte vara oroliga men man det ha gett henne hjärnskador som blivit afasi?   Och om ett barn har afasi går det att träna bort eller få det bra igen? Och vet du anledningar till att hon dreglar? 

    Väldigt tacksam för svar/ MajaMAMMA 

  • Svar på tråden Vad kan dreglandet bero på?
  • Fråga logopeden

    Hej,


    Vad bra att hon äter vanlig mat nu. Det viktigaste är ju att din dotter förstår allt ni säger och nu kan äta ordentligt. Det är troligt att hon har haft det svårare med uttalet av samma orsak som hon inte kunde äta annat än mosad mat tidigare. Vad exakt som är orsaken behöver en öron-näsa-hals-läkare och en dysfagi-(sväljnings-)logoped ta reda på, så att ni får rätt övningar för henne. Om din dotters tunga ständigt ser ut att hänga lite utanför munnen kan man misstänka stora tonsiller bak i svalget. Stora tonsiller kan ibland pressa fram tungan och göra det trångt bak i svalget. Det kan också orsaka att hon dreglar mycket.  


    Man kan få afasi av ett slag mot huvudet, men då är det inte bara talet som påverkas utan även andra saker, som hur man rör sig. Du berättar att läkaren inte upptäckte något hos din dotter efter fallet och då låter det ju inte som att hon fick några skador av det. Du skriver att hon har börjat göra en massa ljud nu och det låter ju fantastiskt positivt. Nu är det viktigaste att fokusera på att ge henne så mycket språk som möjligt, genom att läsa för henne, prata med henne, beskriva världen för henne i ord och tolka det hon säger i ord. Det bästa sättet att göra det på är att sätta ord på de ljud hon gör. Om hon säger något som ni tolkar som banan, så kan ni fråga 'banan?' Om det alltid är samma ljud, så behöver ni inte fråga, för då vet ni ju vilket ord hon egentligen vill säga. Då räcker det att bekräfta det hon vill säga, så att hon dels får höra att ni förstår henne (vilket måste vara skönt för henne) och dels får hon höra hur det egentligen ska låta, så då kan ni helt enkelt säga 'ja, en banan', 'precis, det är en banan', eller det som passar bäst i situationen. 
    Det dröjde lite med mitt svar, så jag måste fråga hur det har gått nu under den senaste tiden, eftersom det verkar som att talet har börjat ta fart.

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea.  


Svar på tråden Vad kan dreglandet bero på?