• Philippa

Nån av er som är allergisk mot katter?

VC tror att min man ev är allergisk mot våra älskade katter Han har svår klåda i ögonen.....

De har tagit blodprover som vi får svar på om ca 5 dagar.

Men OM han är allergisk, finns det något alternativ till att ge bort katterna i form av mediciner/sprutor??

Hoppet om behandling finns.....

Vill ha kvar våra birmor Gråter       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 12:11
    Ja, jag menar att ge medicin till maken...inte till katterna
  • Svar på tråden Nån av er som är allergisk mot katter?
  • Mary Jo

Finns väl allergimedicin men frågan är väl hur effektivt dom funkar och om dom funkar att ta varje dag livet ut Hoppas det löser sig till det bästa.

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Bevabus

Jag är allergisk.

Förstår inte riktigt vad du menar med att ge bort katterna med mediciner och sprutor? Förmodar att du frågar ifall din man kan ta mediciner så han kan vara i samma hem som katterna?
    Det finns både starka och receptfria allergimediciner. Jag äter personligen Cetizirin från Apoteket. Men det gör jag bara när det verkligen behövs. Man bör inte ta det varenda dag även fast det är relativt ofarligt. Sen finns det starkare mediciner som man kan få av läkare. Men det är ju ännu sämre för kroppen att ta varje dag.

I slutändan så handlar allt om hur stark din mans allergi är. Än så länge verkar han väl ha överlevt i deras umgänge? Vi hade en kanin förut som jag var allergisk emot men det störde mig inte så mkt om jag tvättade händerna efter att ha klappat honom och vid behov tog en allergitablett. Men katter är ju annorlunda, de springer runt över hela huset. Han kanske klarar av det, allt beror på hans symptom. Jag personligen får allergiastma och jättejobbigt runt katter så jag skulle inte klara av det. Ni bör även komma ihåg att allergin kan bli värre ju mera man utsätter sig för att vara runt det som man är allergisk emot!

Men ge det en prövotid helt enkelt. Han kan börja ta någon sorts medicin och sen får ni helt enkelt se. Funkar det inte så funkar det ju inte. Har ni tur så kanske hans allergi är som för mig med hundar. Inte superkul, men jag kan ändå vara i samma hus som en hund en längre tid utan att kola vippen. Har ni otur så är det som för mig med katter. Att det känns som jag kliver in i ett högtryck så jag knappt kan andas så fort jag kliver in i ett hus med katter.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • stjierna

Även om din man KAN ta tabletter o ögondroppar för att lindra besvären, så är det aldrig bra för en allergisk person att "underhålla" allergin genom att bo med katterna... Det gör bara allergin kraftigare med tiden, tro mig. Jag bodde med hundar i 20 år trots allergi, och den blev bara värre och värre med tiden. Idag kan jag inte ens vara vid en utomhushundgård utan att känna av allerin...

• Philippa

På söndagar har vi pälsvård då vi kammar och reder ut ev tovor på dom och mannen hjälper alltid till. Men dessa dagar får han aldrig klåda i ögonen.... så jag tror inte det är katterna (hoppas jag). Vad tror ni? Borde han inte reagera som starkast på söndagar?

• The Doctor
    stjierna skrev 2012-10-09 12:05:57 följande:
    Även om din man KAN ta tabletter o ögondroppar för att lindra besvären, så är det aldrig bra för en allergisk person att "underhålla" allergin genom att bo med katterna... Det gör bara allergin kraftigare med tiden, tro mig. Jag bodde med hundar i 20 år trots allergi, och den blev bara värre och värre med tiden. Idag kan jag inte ens vara vid en utomhushundgård utan att känna av allerin...
    Det finns de här på FL som hävdar motsatsen, men personligen har jag samma erfarenhet som dig Stjierna.

• stjierna

The Doctor: min mamma hävdade motsatsen i 20 år och behöll hundarna, tills hon insåg att motsatsen inte stämde.... ;)

• LaFontaine
    The Doctor skrev 2012-10-09 12:41:34 följande:
    Det finns de här på FL som hävdar motsatsen, men personligen har jag samma erfarenhet som dig Stjierna.

Jag har samma erfarenhet jag. Jag levde dock inte med djur men utsatte mig under många år för det (på grund av släkt som tyckte att lite ögonklåda och nysningar kunde jag minsann tåla). Idag kan jag inte vara hemma hos någon som har utekatt utan att luftrören börjar krampa.
  • student2013

Stäng ute dem från sovrummet. Skaffa luftrenare och cerizin funkar för mig men tar astma medicin och 3 krämer också.

Svar på tråden Nån av er som är allergisk mot katter?