memma81 skrev 2012-10-11 15:47:50 följande:
Hej little :)
Ja vad tusan gör man?? För några v sen levde hon på typ 1 msk tacofärs,några majskorn o en klick gräddfil , varje dag i typ 8 dar , men jag var lycklig, för då åt hon iaf :)
Ska kolla gainomax, bara det inte är gluten i, och konsistensen för jösse namn, måste ligga rätt på tungan ;))
Man själv har så svårt att förstå deras ensidiga, ibland konstiga ätande, själv skulle jag snabbt tröttna på samma samma mat ;)
Ska kika lite efter Pcalma, tack för tipset :)
Vet inte hur det är med gluten men konsistensen är som lös milkshake. Slät utan några korn eller flagor av något slag. Ingen konstig bismak eller kletig efterhängande hinna eller sånt som skulle kunna ge avsky.
Jag vet att näringsdryckerna man får från dietist går att frysa helt eller bara delvis så det går att äta som sorbet/glass, har du testat det? Fast vill hon inte äta, inte känner någon hunger så spelar det ju ingen roll hur gott det än är om hon inte har lust att ens smaka på det.
Det jag har kommit på med min dotter är att det får inte vara för hårt stekt, inga mörkare partier eller ens antydan till att det har legat lite för länge på ett ställe i värmen. Ibland går det att lura henne om en köttbulle är lite mörkare på ena sidan så får man se till att ge henne den med det neråt. Ibland går det och om hon verkligen är på bra humör så kan hon t.o.m. gå med på att ta bort en mörkare del, men oftast så går inte det att ens äta en liten bit av något som är mörkare.
Samma med om vi har potatisgratäng eller annat med bladkryddor, får inte synas några som helst flagor av löv eller pinnar. Helst ska det bara vara salt som krydda men det gillar hon däremot ganska skarpt, ber alltid om salt till alla mat hon nedlåter sig att smaka på. (Jag saltar med tummen för hålen

)
Hoppas ni får hjälp, det är ju inte bara det att de ska få i sig näring och överleva. Det går ju så mycket på humöret på de små och det är så svårt som förälder att se det också.