• memma81

Autistisk flicka, 10 år, äter och växer ej!!!

Hej, som rubriken lyder, dottern 10 år, har senaste månaderna slutat äta, det som tidigare fungerat gör inte det längre!
    Det mesta som erbjuds tackar hon nej till med orden: jag tycker inte om, VET DU VÄL!! Fast det är saker hon tidigare älskat!

136 cm lång och väger ynka 22,5 kg, vilket innebär en viktökning på 300g på 1 år och att hon växt 2cm på 1 1/2 år!

Vad ska jag göra?? Ringer BUP, BNP flera ggr i veckan, nu senast igår, de skulle ta kontakt med ätstörningskliniken för tips och råd!

Hur ör ni med era matvägrare??

Kan tillägga att hon är även usel på dryck!

Snälla hjälp en snart hysterisk mamma!

• Svar på tråden Autistisk flicka, 10 år, äter och växer ej!!!
  • memma81

TACK =)

Jag måste nog säga att detta med maten, är det värsta "hindret" gnm åren! Man blir maktlös... och ibland kan jag se en glimt i ögat när vi serverar ngt hon verkligen gillar, sen sitter hon där, tuggar o tuggar, o sen ger hon upp!

• Songbird1

Usch jag vet!!! Det är så svårt... Och det är svårt att förstå för oss "vanliga" som bara älskar mat. De upplever inte maten på samma sak, det smakar förmodligen heeelt annorlunda och när de inte ser en vinning i att äta, ja då är det fruktansvärt för en förälder!!! Går det att prata med henne om det? Ge inte upp! Stor kram

• memma81

Mm precis, vi andra som älskar mat =))

Prata med henne går ibland, oftast blir hon arg, eller ledsen! Men "bra" dagar så kan hon säga att: åh jag vill gå upp i vikt så att jag kan ha byxor som "j" har!
    Andra dagar säger hon att hon skiter i det för att det smakar äckligt,hårt, surt, starkt you name it, men allra oftast hamnar vi på ruta 1, dvs : Jag är inte hungrig!!

Nej, ger upp gör jag aldrig, men IBLAND nån enstaka gång vore det fantastiskt med lite medvind ;)

• Nilsfar

Värt att kolla upp är också om hon har fysiska problem, lösa tänder eller något liknande.

Många har problem med känslan i munnen, vissa konsistenser kanske funkar bättre, träbestick kan fungera bättre än metall. Äta med händerna kan också fungera bättre.

• Esprie

har ni provat med bilder ?

i skolan använder man sig ganska ofta (tycker jag) av bilder till barn med olika autist diagnoser.  om man t ex sätter upp bilder på morgonen vad som ska ätas på kvällen har hon hela dagan på att förbereda sig på vad som väntar på tallriken. och hon kan gå och titta på bilden under dagen.

hoppas det löser sig och ni hittar ett sätt!    

• memma81

Tusen tack Nilsfar för länkarna , ska kolla närmre när jag sitter vid datorn :)

Tacksam för alla tips då set känns som vi tömt och böjt, testat och försökt , men håller ångan uppe, och fortsätter kämpa!
    Det som är riktigt jobbigt nu är att hon slutat/stannat upp i växten, de ringde och med nya kurvorna så har hon stått nästan helt still sen början av 2011. Förmodligen pga sin ADHD medicinering i samband med sitt matintag!

Esprie: just nu styr hon i stort sett vad vi äter, vi lagar vad hon kan tänka sig att äta :) men anv bilder till mycket annat!

Är så tacksam över alla kloka tankar från Er!!

• kaffemamma

Hej! Min son med autism växte väldigt dåligt en period. Läkarna tog mig på allvar och det gjordes ordentliga undersökningar vad det gäller mag & tarmfunktion, näringsstatus och liknande. De hittade bla en förstoppning vi inte hade märkt av som kanske inte alls hade med detta att göra, men vem vet? Sen kom tillväxten  igång och inget mer gjordes,  men jag ville bara säga att det finns en hel del de kan och kanske bör kolla på sjukhus. ADHD-medicinering har ju som en väldigt vanlig biverkning att man tappar aptiten, det vet ni förstås. Jag vet att det kommer upp en massa resultat om man googlar "picky eater + autism" - kanske kan det komma något tips där?

• memma81

Hon lämnade massor med prover igår , inväntar dessa svar med nervositet!
    Deras spontana tanke är att de mediciner hon ätit hittills hämmat tillväxthormonet :/
    Hon har movicol dagligen mot förstoppning , har haft problem med det i alla år, mycket pga sin celiaki och dåliga dryck o fiberintag

• memma81

Oj, skickade för fort!
    Men iallafall så känns det som om de äntligen tar det på allvar!
    Förmodligen så ryker hennes concerta iom detta!
    Ska googla lite till :))

• Little Ms Chatterbox

Om hon inte gillar näringsdrycken så testa vanlig "efterträningsdryck" http://gainomax.com/  Mina barn älskar den! Egentligen är det vår lilla tjej som matvägrar som vi började köpa det till men hon vägrar den med, samma med näringsdrycken . Hon äter bara pannkakor, hemmagjorda köttbullar, smörgås, endast ost eller kokt ägg, bara gulan som pålägg.
    Hon har inte autism men är väldigt enveten, äldsta sonen har däremot diagnos på Atypisk Autism, han har alltid ätit bra, förutom några konstiga nycker under 3-4 års åldern. Åt inte skal på saker, ärtor, lingon, brödkanter osv... SuckObestämd

Det är verkligen svårt med maten på "normala" barn, ännu värre när det är autism. Har du kollat med Pcalma här på FL, hon har en dotter med Autism som har varit väldigt jobbig med maten.

• memma81

Hej little :)
    Ja vad tusan gör man?? För några v sen levde hon på typ 1 msk tacofärs,några majskorn o en klick gräddfil , varje dag i typ 8 dar , men jag var lycklig, för då åt hon iaf :)

Ska kolla gainomax, bara det inte är gluten i, och konsistensen för jösse namn, måste ligga rätt på tungan ;))

Man själv har så svårt att förstå deras ensidiga, ibland konstiga ätande, själv skulle jag snabbt tröttna på samma samma mat ;)
    Ska kika lite efter Pcalma, tack för tipset :)

• DuTrorAttDuVet

Oj, här fanns det ju redan en tråd för vad jag efterfrågade i min :) 

• Little Ms Chatterbox
    memma81 skrev 2012-10-11 15:47:50 följande:
    Hej little :)
    Ja vad tusan gör man?? För några v sen levde hon på typ 1 msk tacofärs,några majskorn o en klick gräddfil , varje dag i typ 8 dar , men jag var lycklig, för då åt hon iaf :)

Ska kolla gainomax, bara det inte är gluten i, och konsistensen för jösse namn, måste ligga rätt på tungan ;))

Man själv har så svårt att förstå deras ensidiga, ibland konstiga ätande, själv skulle jag snabbt tröttna på samma samma mat ;)
    Ska kika lite efter Pcalma, tack för tipset :)
    Vet inte hur det är med gluten men konsistensen är som lös milkshake. Slät utan några korn eller flagor av något slag. Ingen konstig bismak eller kletig efterhängande hinna eller sånt som skulle kunna ge avsky. 

Jag vet att näringsdryckerna man får från dietist går att frysa helt eller bara delvis så det går att äta som sorbet/glass, har du testat det? Fast vill hon inte äta, inte känner någon hunger så spelar det ju ingen roll hur gott det än är om hon inte har lust att ens smaka på det.

Det jag har kommit på med min dotter är att det får inte vara för hårt stekt, inga mörkare partier eller ens antydan till att det har legat lite för länge på ett ställe i värmen. Ibland går det att lura henne om en köttbulle är lite mörkare på ena sidan så får man se till att ge henne den med det neråt. Ibland går det och om hon verkligen är på bra humör så kan hon t.o.m. gå med på att ta bort en mörkare del, men oftast så går inte det att ens äta en liten bit av något som är mörkare.
    Samma med om vi har potatisgratäng eller annat med bladkryddor, får inte synas några som helst flagor av löv eller pinnar. Helst ska det bara vara salt som krydda men det gillar hon däremot ganska skarpt, ber alltid om salt till alla mat hon nedlåter sig att smaka på. (Jag saltar med tummen för hålen )

Hoppas ni får hjälp, det är ju inte bara det att de ska få i sig näring och överleva. Det går ju så mycket på humöret på de små och det är så svårt som förälder att se det också. 
  • memma81

Haha låter som min tjej ;)
    I söndags beställde hon panerad vit fisk (torsk) gjorde detta, när matens klar så tar hon fisken och slänger i sopan, för den såg inte ut som hon tänkte sig ;)
    Lurade i henne lite chips idag , på en fredag fm o allt ;) men vad för man inte , lite fett lite salt , så lyckades hon ta några klunkar vatten på det :))
    Trevlig helg alla!

Svar på tråden Autistisk flicka, 10 år, äter och växer ej!!!