• memma81

Autistisk flicka, 10 år, äter och växer ej!!!

Hej, som rubriken lyder, dottern 10 år, har senaste månaderna slutat äta, det som tidigare fungerat gör inte det längre!
    Det mesta som erbjuds tackar hon nej till med orden: jag tycker inte om, VET DU VÄL!! Fast det är saker hon tidigare älskat!

136 cm lång och väger ynka 22,5 kg, vilket innebär en viktökning på 300g på 1 år och att hon växt 2cm på 1 1/2 år!

Vad ska jag göra?? Ringer BUP, BNP flera ggr i veckan, nu senast igår, de skulle ta kontakt med ätstörningskliniken för tips och råd!

Hur ör ni med era matvägrare??

Kan tillägga att hon är även usel på dryck!

Snälla hjälp en snart hysterisk mamma!

• Svar på tråden Autistisk flicka, 10 år, äter och växer ej!!!
  • petrasandell

Jag vet inte så mycket om autistiska men i "vanliga" fall så brukar man ju säga att man inte ska prata om det så mycket eller tjata om det. Utan bara servera maten och sen prata om annat. Var konsekvent att ni äter den mat som serveras och om hon inte ätit när alla är klara så duka av och ge henne ingen uppmärksamhet över hennes beteende så kanske hon tröttnar? Det kan ju vara en revolt för att få uppmärksamhet....oftast är det ju så.

Se till att ge henne mycket tid och uppmärksamhet i andra situationer så hon känner sig uppmuntrad.

• Severus

Hon är 10 cm längre än min 9-årige son som har diagnoser
    Han äter dåligt i perioder. Vi lagar inte olika rätter för att "passa honom i smaken"

• lövet2

Har ingen egen men en liten släkting. De har regelbunden kontakt med dietist, barnpsykolog och ett helt team med folk. Flickans diet består i princip av pasta (ingen ketchup, sås eller något) och negerbollar. Hon får en negerboll om dagen med krossade vitaminpiller och en med vetekli för fibrernas skull. Ett mål pasta till det, och så något extra som flickan egentligen inte vill äta. De har något slags belöningssystem, så att ett halvt äpple eller vad det nu kan vara ger en timmes TV efteråt. Alla flickans riktig favoritaktiviteter är kopplade till måltiderna.

• Liten elak och intelligent

Finns det något hon äter, som hon verkligen gillar? Hur är det i skolan, hur äter hon där?

Jag har en pojke på sex år med autism. Han äter ett fåtal saker. Vi serverar det han äter  och försöker sakta vidga hans vyer.

• Songbird1

Har hon fått en diagnos inom autismspekrat är hon väl inskriven på hab i er kommun? Där finns ju all hjälp att få inkl sjuksköterska, psykolog, dietist ja alla man kan behöva! Min pojke har autism och äter väldigt få rätter och precis när han vill. Det är såå svårt, jag vet. Ge henne det hon tycker om men fortsätt försök få henne att prova nytt. Det gäller att hon känner en vinning annars ser hon ingen mening. Så funkar ju autistiska barn. Man kan inte trötta ut hennes beteende eller köra med konsekvens. Vi ska få träffa en sjuksköterska snart och dietist för att få hjälp... Det finns näringsdrycker som man kan ge om barnet inte går upp i vikt eller får i sig vad det ska. Lycka till <3

• memma81

Nu ringde hennes sköterska på BUP =)

Hon har stannat i tillväxten from 2011, därefter har växtkurvan dalat och hon ligger bra mycket under nu.  Fick en akuttid för provtagning. Och därifrån vidare till HAB

Att vi reagerar så hårt på att hon står still i växt, hennes pappa är 197 cm och jag är 182 cm, så att hon skulle bli ett kortare barn är inte så troligt =)

När det gäller mat så har hon tidigare haft vissa saker hon gillar, och kunnat äta dessa flera ggr /dag! Hon har tidigare varit och sagt att hon är hungrig, vilket aldrig händer nu! Hon har helt och hållet tappat känslan för mat och att äta, ser inget behov av det!

Därför har jag heller inget val, än att laga det som kan TÄNKAS äta, för får hon bestämma, så äter hon inte alls!

Belöningar fungerar inte heller, hon tackar nej till glass, kaka osv också!

• memma81

Hon är inte inskriven på HAB än!

Näringsdrycker har hon, men totalvägrar, hon kräks (bokstavligt) rakt ut bara hon får den i munnen!

• Songbird1

Bra att BUP hörde av sig! Se till att få kontakt med HAB också, dom kan ALLT om detta. :) Förstår att det är såå tufft. Kräv stöd och hjälp och kämpa på! Stor styrkekram!!

• Songbird1

Kom på en sak... Det kan ju vara så att hon äter så lite och oregelbundet att hon är så hungrig att hon mår illa... Då är man ju inte sugen på ngnting. Men svårt när ni inte heller kan locka med ngt!! Förstår frustrationen... Men det finns hjälp att få! Det är inte lätt med mat... Och det är känsligt....

Svar på tråden Autistisk flicka, 10 år, äter och växer ej!!!