• Kråkes mamma

    14 månaders som inte pratar alls

    Min son har varit normal i den motoriska utvecklingen men lärde sig att gå tidigt. Han är nu 14 månader och säger ingenting. Han skrattar ofta och gärna, gör några få läten (inget som liknar dada, mama, papa) och kan skrika när han blir ledsen. Han förstår enklare meningar som vill du ha välling, nu ska vi byta blöja, hämta kaninen osv. Vi pratar mycket med honom på ett lätt sätt. Tex när han kläs på så berättar jag att nu tar vi på oss mössan, byxorna, tröjan osv.

    Ska jag oroa mig för hans tal eftersom det inte har kommit igång alls? Han går på förskolan och enligt personalen där så pratar han inte heller med dem eller med barnen. Han är dock med i leken och har ett glatt humör och fungerar fint i samspelet med andra barn.

  • Svar på tråden 14 månaders som inte pratar alls
  • Fråga logopeden
    Hej,

    Det allra viktigaste i den här åldern är just det du beskriver som din son klarar av bra, nämligen att förstå vad som händer runt omkring honom, klara av det sociala samspelet och att vara med och leka med andra barn. Alla barn har olika inlärningsstilar. Vissa barn pratar på utan att omgivningen förstår någonting, medan andra är tysta och sedan börjar prata när de kan göra sig förstådda. Om ni ändå är oroliga så kan det vara klokt att vara uppmärksam på hans hörsel. Förstår han lika bra om ni inte gör gester till det ni säger eller om ni är i en annan miljö, där han inte kan lista ut vad som kommer att hända genom att titta på vad ni gör? 

    Det bästa ni kan göra är att fortsätta med det ni gör, nämligen att sätta ord på det han gör och det ni gör och uppmärksamma det han är intresserad av. Fråga personalen på förskolan om de kan hjälpa till att göra samma sak också. 

    Linnea.
Svar på tråden 14 månaders som inte pratar alls