• Anonym (Vad ska jag göra)

Vill säga upp mig

Har sedan i våras funderat på hur jag vill göra med mitt liv. Cancern kom in i vårt liv, och jag börja inse livet är kort.

Insåg att nej jag vill inte arbeta som förskollärare under det premisser som finns idag och jag ser inte att det kommer ändras och göra det bättre utan snarare tvärtom.

Är så sugen på bara gå och säga upp mig, men då kommer man såklart till den ekonomiska biten. Jag lever ensam och skulle inte klara mig utan en inkomst, för inte får man några pengar av a-kassan när man själv säger upp sig?

Den stora frågan är vad skall jag göra istället?

Jag är vid den punkten att det snart är ohållbart och gå till jobbet utan att jag skall förstöra mitt liv för resten av framtiden.

Vad skall jag göra?

• Svar på tråden Vill säga upp mig
  • Anonym

Vad man behöver spara för att klara de 45 dagarnas karens, det beror ju helt på vad man har för fasta utgifter samt hur mycket man är villig att banta ner övriga utgifter för att kunna säga upp sig snabbare..
    Dessutom ska man ju inte glömma att a-kasse ersättningen knappast är fet, så ju mindre pengar man klarar sig på, desto bättre från början..

• Rockelina

Kan trösta dig med att jag som gymansielärare hade tyckt det vore toppen att va förskolelärare ser så kul ut när jag hämtar och blir avis. Ringde och frågade om jag inte kunde få jobba - är alltid i lekpark och så ändå och älskar det. Men jag får inte . Tipsa mig gärna hur jag kan få chans på förskolelärarjobb. Har inget emot att byta blöjor på barn - har arbetat med allt och små barn bajsar mindre än det du byter på äldre.

Menar bara att allt är relativt - jag hade gärna haft det som du.  

Anonym skrev 2012-10-10 23:08:31 följande:
    jodå, du får pengar. Men de har 45 arbetsdagars karens först.
    Så kan man spara vad man behöver under de 3 månaderna, alternativ ta ett lån för att slippa vänta ut tiden, ja då tar det ju inte så lång tid innan du kan säga upp dig..
    Ok
    Rockelina skrev 2012-10-10 23:08:39 följande:
    Vill bara komma in här som kloka mamman och varna för fas 3.

Ditt jobb kanske är bättre än att tvingas jobba gratis för mindre än du har nu och plocka skräp på gatorna...tänk på hur du vill ha det om 10 år. Det är jobbigt och vi kan alla känna oss trötta ibland. Men det är svårt att få arbete idag och vill du göra något annat så snälla försök då hitta det medan du har jobb.

Fly inte problematiken och tänk att det ska fixa sig sen - det gör det bara jobbigare.    
    Jag tänker såklart inte  tänka att det löser sig, det är därför jag försöker komma på vad jag vill göra, så jag kan byta yrke och må bra, men kan inte gå i flera år till och vänta på det, för då finns inte jag som person kvar.

Jag kan inte heller fly undan de problem som jag faktiskt känner finns på mitt arbete.
    Rockelina skrev 2012-10-10 23:11:53 följande:

Kan trösta dig med att jag som gymansielärare hade tyckt det vore toppen att va förskolelärare ser så kul ut när jag hämtar och blir avis. Ringde och frågade om jag inte kunde få jobba - är alltid i lekpark och så ändå och älskar det. Men jag får inte . Tipsa mig gärna hur jag kan få chans på förskolelärarjobb. Har inget emot att byta blöjor på barn - har arbetat med allt och små barn bajsar mindre än det du byter på äldre.

Menar bara att allt är relativt - jag hade gärna haft det som du.  

Ja hade mitt arbete som förskollärare bara varit och vara i en lekpark och byta blöjor hade inte jag klagat, men det är mycket du missar som vi faktiskt gör. 

Men du kan ju läsa till förskollärare, du kan nog bara läsa till en eller två terminer så har du den examen med och sedan jobba som det i 3år, så kan vi se om du tycker det är lika glamoröst sen ;)

• Rockelina

Kan inte plugga mer...gjort mina max antal veckor tyvärr.

Hade annars gjort det. 

• Grande Rock

sök nytt jobb, vad som helst för att få till en förändring. Har du tur gillar du det annars är det barar att börja om igen.

• MickeN1973

Du får ha en plan på vad du ska göra.

Med tanke på att arbetsmarknaden för förskollärare är väldigt bra, lär du knappast få lov att gå hemma och driva särskilt länge när du kommer på a-kassa.

Och du måste vara inskriven på arbetsförmedligen och söka jobb från första arbetslösa dagen, men du får ingen ersättning de första 45 dagarna. 

• Anonym (ändras)

Saker kan ändras. För sex år sedan hatade jag också mitt jobb, men nu har jag gått i terapi i fem år och det känns mycket bättre. Alla jobb har sina dåliga sidor, men även bra sidor. En hyfsad lön ger tex möjligheter att ha en roligare fritid. Jag tror att man kan ändra sitt sätt att se på saker. Skriv upp för-och nackdelar med olika val du har.

Grande Rock skrev 2012-10-11 01:14:03 följande:
    sök nytt jobb, vad som helst för att få till en förändring. Har du tur gillar du det annars är det barar att börja om igen.
    Jo men skall jag söka nytt jobb så kommer det bli något jag känner jag vill fortsätta med tills jag går i pension. Jag vill inte byta igen om 5år. 
    MickeN1973 skrev 2012-10-11 02:14:30 följande:
    Du får ha en plan på vad du ska göra.

Med tanke på att arbetsmarknaden för förskollärare är väldigt bra, lär du knappast få lov att gå hemma och driva särskilt länge när du kommer på a-kassa.

Och du måste vara inskriven på arbetsförmedligen och söka jobb från första arbetslösa dagen, men du får ingen ersättning de första 45 dagarna. 
    Tanken är att om jag byter yrke kommer jag enbart sätta min fot på förskolan igen för lämna egna barn om jag ens väljer det alternativet för mina barn :)
    Anonym (ändras) skrev 2012-10-11 10:34:00 följande:
    Saker kan ändras. För sex år sedan hatade jag också mitt jobb, men nu har jag gått i terapi i fem år och det känns mycket bättre. Alla jobb har sina dåliga sidor, men även bra sidor. En hyfsad lön ger tex möjligheter att ha en roligare fritid. Jag tror att man kan ändra sitt sätt att se på saker. Skriv upp för-och nackdelar med olika val du har.
    Lönen är katastrofal för allt det skolverket och regeringen vill vi skall göra. Och med den bristen på planerinstid  enskilt och i arbetslaget  vi har är det ett under att förskolan fortfarande har så gott omdöme, men det är för vi pedagoger lägger ner vår fritid för planera utan få ett öre,  vi gör det för barnen och för deras framtiden.

• Anonym

Är din mamma dödligt sjuk? Då kan du ta ut närståendedagar (såvida nån inte redan tagit ut alla) och hjälpa henne (göra ärenden, hjälpa hemma, umgås). Det är tillåtet att ta ut 100 dagar (bundet till den sjuke). Man måste ansöka om det innan, läkarintyg krävs förstås.

• Anonym

En sak som är bra att göra är ju att se över sina utgifter. Kan man leva billigare? Vill man leva billigare? Då vet man vilken inkomst man måste ha, sen kan man leta jobb som man tycker verkar bra, eller åtminstone okej) och kanske jobba deltid.

• Anonym

Jag har sagt upp mig för nästan två månader sedan. Kommer dock att vara kvar på jobbet fram till årsskiftet.

Det är en chansning men jag litar på att jag har tillräckligt stabil grund att stå på för att både kunna få nytt jobb alternativt klara mig ett tag utan.

Problemet som jag ser det för dig är att det nästan är omöjligt att fåt a-kassa som arbetslös förskollärare då det är ett bristyrke och du förväntas söka nya jobb som du säkert kommer att få men då inom samma område.   

Är det jobbet i sig eller arbetsplatsen som är problemet? Det är en viss skillnad.

För mig är det inte jobbet som är problemet utan själva arbetsplatsens kultur.   

• Yllop

Tänk på att det är brist på förskollärare på många orter idag.
    Därför är det inte säkert att du får a-kassa utan du förväntas söka annat jobb och arbeta som förskollärare.

Svar på tråden Vill säga upp mig