• Anastaziah

Dåligt samvete

Jag har vetat att jag varit gravid sedan vecka 4-5 tror jag det var, nu är jag i vecka 13, och har dåligt samvete för att jag inte har lyckats slutat att röka, men har rökt väldigt lite på slutet, kanske högst en cigg om dagen.

Jag har försökt att sluta men det har inte varit så bra mellan min sambo och mig eftersom att barnet inte var planerat och han inte vill ha barn just nu, så det har blivit många bråk och jag har varit så stressad och behövt lugna mig ibland.

Nu har jag jätte dåligt samvete i alla fall, men jag har verkligen bestämt mig att nu är det slut på cigg. Graviditeten börjar äntligen kännas som något jag ska vara lycklig över och jag börjar inse att saker kommer att bli bra även om det kanske tyvärr kommer bli så att jag blir ensamstående...

Gör som havet våga!
  • Svar på tråden Dåligt samvete
  • kossi

Det finns faktiskt inga ursäkter till att röka under graviditeten.
    Man måste lära sig omställningen att barnet kommet i första hand,inte ditt och sambons gräl.
    Men skönt att du insett att du nu ska sluta.
    Du är ju i vecka 13 så du har ju inte gått så långt.
    Någon skada har det inte blivit än.
    Men som sagt,sluta direkt
    du kan få hjälp av mödravården.

• icy

Du kanske bör läsa trådar här på familjeliv, folk som rökt som fått missfall.

Jag tycker att du är självisk som väljer din egna njutning före ditt barn, sluta rök nu om du inte vill ha mer risk för komplikationer och sjukdomar och inte tala om ptsd.. Jag själv fick astma i samband med att mina föräldrar var rökare, det är fan inte roligt att ha astma!!

Sluta rök nu. Gör dig själv en tjänst. Gör ditt barn den tjänsten.

Eftersom jag är extra snäll kan jag tipsa dig om elcigaretter, har inga farliga ämnen i sig och är eldriven.. Du kan röka vart du vill när du vill utan att ha dåligt samvete. ''Röken'' består av ånga så det är konstgjord rök.

• Nicolew

Jag förstår att det måste vara jättesvårt när man är beroende av något, men jag tycker att du direkt ska prata med din sambo om att han ska stötta dig och försöka att inte göra dig upprörd, även om han inte vill ha barnet är det fortfarande hans barn. Dessutom tycker jag att du omedelbart ska söka all hjälp du kan få för att sluta röka. Tänk det som att du skulle spruta in rök i din nyfödda bebis mun, jag tycker det är samma sak som att röka under graviditet faktiskt. Det kanske kan motivera dig, gör det för att skydda det käraste du har så ska det nog gå! 

• Anastaziah
    Nicolew skrev 2012-10-15 15:51:58 följande:
    Jag förstår att det måste vara jättesvårt när man är beroende av något, men jag tycker att du direkt ska prata med din sambo om att han ska stötta dig och försöka att inte göra dig upprörd, även om han inte vill ha barnet är det fortfarande hans barn. Dessutom tycker jag att du omedelbart ska söka all hjälp du kan få för att sluta röka. Tänk det som att du skulle spruta in rök i din nyfödda bebis mun, jag tycker det är samma sak som att röka under graviditet faktiskt. Det kanske kan motivera dig, gör det för att skydda det käraste du har så ska det nog gå! 

Jag har redan slutat, hade bestämt mig för att sluta några dagar innan jag skrev den här tråden, men då fick jag så ångest för att jag inte hade lyckats slutat tidigare. Min sambo och jag har börjat komma överens och han ska till och med följa med på inskrivningen i slutet av veckan, så nu verkar allt bättre. =)
    Gör som havet våga!
  • icy
    Anastaziah skrev 2012-10-15 17:23:57 följande:

Jag har redan slutat, hade bestämt mig för att sluta några dagar innan jag skrev den här tråden, men då fick jag så ångest för att jag inte hade lyckats slutat tidigare. Min sambo och jag har börjat komma överens och han ska till och med följa med på inskrivningen i slutet av veckan, så nu verkar allt bättre. =)
    Jättejätte härligt att höra det! Glad för din skull och lycka till i fortsättningen. Skål
  • Nicolew
    Anastaziah skrev 2012-10-15 17:23:57 följande:

Vad bra! Duktigt att du inte gav upp! :) Vad kul att höra att även din sambo och du har börjat få det bättre, det är ju viktigt att inte stressa upp sig och bli upprörd under din graviditet. Grattis! :)
Svar på tråden Dåligt samvete