• mammave

Ngn som jobbar på lab elr sjukvården

Hej!

Funderar på hur det går till efter att man gjort ett fvp och vad som händer med det - hela proceduren från att jag lämnat provet tills svaret kommer helt enkelt. Skulle vara tacksam om det är ngn som vet, som t.ex jobbar på lab elr inom sjukvården.

Jag gjorde mitt test i Örebro 13.00 i tisdags och funderar på om det egentligen inte är klart vid det här laget. (Har en massa knäppa funderingar just nu då jag håller på att bli tokig av att vänta på ett svar). Jag tänker som så att de borde ha skickat iväg det i tisdags em och lab borde ha haft det så de kunde analysera det i onsdags och torsdags (analysen skulle ta 2 dar sa de). Så egentligen borde det vara klaranalyserat, elr? Eller är det inte säkert de skickar det på en gång elr börjar analysen på en gång? Hur fungerar det? Om det är ngn som vet så kan ni väl förklara hur det går till för en som håller på att fundera och fundera och är jättenervös för att få ett samtal idag.

• Svar på tråden Ngn som jobbar på lab elr sjukvården
  • mammave
    Annie 269 skrev 2012-10-15 06:47:30 följande:
    Usch, vaknade precis efter en totalt sömnlös natt på sånär som nån minut nu på morgonen.. Jag gjorde mitt prov i Helsingborg, så labbens hantering går nog inte att jämföra. Jag hade 1/500 på kub men jag är 26, vilket är en försämring av bakgrundsrisken. På ett efterföljande UL kunde näsbenet inte mätas dessutom :( jag ska jobba med projekt idag..men de jag jobbar med vet om min situation. Känns väl iofs som att det kan kvitta ändå.. Så omänskligt att först behöva vänta så långt in i graviditeten innan man ens får göra testet! Jag är så orolig för abort när man är såhär långt gången, både psykiskt och fysiskt. Håller tummarna för oss!!

Det låter ju som om du har ganska låg sannolikhet då. Men förstår din oro. Själv har jag varit sjukskriven sen i tisdags, fixar inte att gå till jobbet just nu. Ska iväg på ul snart för att stilla min oro för mf iaf.
  • Annie 269

Schyst av dem att ge dig ett extra UL. Har såklart inte känt mig gravid alls sedan provet..är så rädd för att den skulle ha dött utan att jag märkt nåt :( men man tycker ju att det borde ha känts? Antingen att det borde ha gjort ont eller att man skulle fått någon blödning. Vilken vecka är du i? Håller tummarna för ditt UL!

• mammave

Ul gick bra. Jag är i v.16+3. Ja, det borde ju ha läckt en hel del vatten elr att man fått feber pga infektion om fvp påverkat fostret. Men det var skönt att kolla, annars hade jag nojjat för Rul sen och förlängt min oro ytterligare. Vilken v är du i? Idag har det gått ganska bra till nu när jag kom hem från ul. Nu börjar det kännas riktigt jobbigt. Hur går det för dig? Tiden står nästan stilla här och det är en evighet tills posten kommer och man kan hoppas få ett brev.

• Annie 269

Jag är i 17+3. Skönt att UL gick bra, känner precis samma oro inför ett ev rul. Jag är hos en klasskamrat och jobbar med vårt projekt nu, så jag kan inte kolla posten förrän sent :( ingen som ringt än, men jag är skitnervös och stirrar på mobilen hela tiden :(

• mammave

Åh, vad jobbigt att du inte kan kolla posten. Jag springer till brevlådan minst en gång i timmen, även fast den inte brukar komma förrän vid 13-14. Mobilen lämnar jag inte ur sikte. Det är hemskt jobbigt.

• Annie 269

Har du hört något än? Jag mår så dåligt!! Både kroppsligt och själsligt. Har sån ångest! Denna jävla väntan...

• deecember

När vi gjorde FVP, sa de att det skulle skickas iväg på fredagen och att vi skulle få besked någon gång under den kommande veckan.

MEN när vi var på RUL ca två veckor efter FVP hade svaret fortfarande inte kommit, hon som gjorde RUL:et fick/ville inte säga om de fått nåt svar eller vad det visade, utan sa bara att det skulle komma "snart".

Ska väl tilläggas att läkaren vid FVP sa att de skulle kontakta oss via telefon om något såg annorlunda ut, annars skulle vi få besked via brev.

Två dagar efter RUL, dvs två veckor och ett par dagar efter FVP fick vi brevet hem. Då släppte oron. Men oj, vad nervös man var när det ringde okända nummer de föregående två veckorna..

Hoppas era besked kommer snart! Väntan var verkligen olidlig..

• mammave

Den dumma posten verkar inte ha kommit än. Trodde den skulle komma vid 13-14. Men den kan ju även ha varit här och inte lämnat ngn post. Det är ju inte varje dag man får post. Nu har jag placerat mig vid köksfönstret för att inte missa den om den dyker upp. Usch, ja, det är verkligen jobbigt det här. Vet precis hur du känner.

• Amarillo

Jag gjorde ett utökat prov och det tar 21-23 på att få svar, visst är det en seg väntan, men eftersom jag inget kan göra för att påskynda processen så vaar det bara att låta dagen ha sin gång och tiden gick snabbt, Ingen mening att oroa sig utan bara ta't lugnt. Det bästa är att ni redan har bestämt hur och vad ni kommer göra beroende på besked. Sedan ska man alltid prata med en kunnig OM svaret inte är ok. Men ni som par måste redan ha tagit beslutet!!!Jag har gjort FVP 2 ggr och bägge ggr hade vi beslutet klart innan.

• mammave

Inget brev idag :( Hoppas du fått ett som ligger och väntar på dig, Annie

• mammave

Ringde läkaren och hon ska ringa lab och sen ringa oss om ca 1 timme - usch, nu blev det superjobbigt. Vet inte om jag vill veta, samtidigt som jag vill.

• Annie 269

Åh men fy!!! Sån jävla jävla terror! Har inte fått nåt samtal men inte kunnat kolla brevlådan än, som sagt. Tror inte jag kan ringa labbet, de skulle skicka det till Lund och jag vet inte alla vad numret är dit :/

• mammave

Min bebis är frisk :D Är så lycklig nu. När kommer du hem så du kan kolla lådan, Annie? Det var läkaren som ringde lab, inte jag.

• mammave
    Annie 269 skrev 2012-10-15 15:32:47 följande:
    GRATTIS!! Jag kom hem nu. Ingen post alls :(
    Då får du säkert ett brev imorgon. De hade skickat mitt i fredags, men det har inte kommit idag. Ringer de inte idag bör det ju bli ett brevsvar. Håller tummarna för ett brevsvar imorgon.
  • Annie 269

Märkligt att det inte kommit fram fast de skickat det i fredags. Jag fick ingen post alls, vilket var lite konstigt då min kurator skulle skicka en remiss i fredags som jag skulle hinna få innan imorron när jag ska dit..

• mammave
    Annie 269 skrev 2012-10-17 16:18:53 följande:
    äntligen! Barnet är friskt!
    Åhh, grattis!!! Vad skönt att höra :)
Svar på tråden Ngn som jobbar på lab elr sjukvården