• Emki

SNABB hjälp tack, ang ovitrelle!!!!

Jag är livrädd att jag tagit ovitrellen fel....kan man göra det? Är rädd att jag tagit den för högt upp i magen!!

Tog den typ brevid naveln (2,5 cm) ifrån på höger sida. Jag höll sprutan lite lutad uppåt. Man kanske ska luta den
    lite neråt??

Har sett på youtube, och där tog dem sprutan lite längre ner än vad jag gjort!

var så nervös...och är ännu mera nervös nu!!

Kan jag ha tagit sprutan fel, så att den inte ger nån verkan?

• Svar på tråden SNABB hjälp tack, ang ovitrelle!!!!
  • darling76

Det är nog ingen fara alls! Ar tagit den flera ggr på olika ställen i magen, har även hört att man kan ta dn i låret. Lyckatill!

• Emki

Åhh tack..hoppas att det inte är någon fara och att den ger effekt!! :D

Har du fått biverkningar av ovitrellen?

• Coffy

Tror absolut inte att det påverkar något. Slappna av och ta det lungt nu bara så släpper ägget fint ska du se!

• Hjärtefröjd

Så länge du tar sprutan subkultant, alltså under huden, så är det lugnt. Det du ska undvika är att träffa ett blodkärl.

• Emki

åhhh tack alla så mycket...nu ska jag försöka slappna av!! Det betyder mycket att ni tagit er tid att svara! :D

• Emki
    Hjärtefröjd skrev 2012-10-13 09:36:52 följande:
    Så länge du tar sprutan subkultant, alltså under huden, så är det lugnt. Det du ska undvika är att träffa ett blodkärl.
    Vad händer då? Hur vet man om man träffat ett blodkärl?
  • Hjärtefröjd

Jag vet inte vad som händer, men du märker det genom att det kommer upp blod i sprutan.

Men oroa dig inte, risken är jätteliten. Jag tar sprutor i magen varje dag och har aldrig träffat nått blodkärl.

• Emki

Okej tack..jag känner mig lugnare nu! Nu är det bara hoppas på en stark Äl. Och sen är det bara vänta å vänta..

• Johanna03

på pennorna ser du ju inte om du sätter dom i blodkärl innan det är för sent, jmf med ex orgalutran (engångssprutor) där du kan dra bak innan du injicerar. Lyckades sätta en av mina gonal pennor rakt i ett blodkärl, fick ett blåmärke stort som en apelsin på magen efteråt men värre än så var det inte och tror nog att om det varit livsfarligt etc så hade dom konstruerat sprutorna så att man kunnat undvika det faktiskt. Nu sticker man ju helt i blindo.

Fick själv höra att man kan sätta subkutana sprutor på flera ställen, på sjukhuset rekommenderade dom att man sätter den i magen men går lika bra med lår och tydligen även vid axeln någonstans? kanske var som helst bara du har ltie underhudsfett. Tror det ev bara påverkar hur nabbt medlet tas upp, samt naturligtvis att det är lättare att se vad man håller på med om man sticker sig i magen.

Det enda jag fick höra var att man skulle unvika att sticka för nära naveln, dvs vinkla engångssprutorna "utåt" om man sätter dom lite på snedden. Men som sagt, är inte sjuksköterska själv, utan vidarebefordrar bara vad jag hört.

• Emki

Okej tack för informationen... :) jag hoppas nu så innerligt att detta fungerar!

Jag har då inte stuckit i nått blodkärl för jag har inte ens ett märke, där jag tog sprutan!! :D

så då kanske jag tog den rätt iaf :)

Svar på tråden SNABB hjälp tack, ang ovitrelle!!!!