• Pimpinellan

Vet du dina föräldrars mor-och farföräldrars namn?

Jag menar alltså din farfarsfar,farfarsmor,farmorsfar,farmorsmor,morfarsfar,morfarsmor,mormorsfar och mormorsmor. I min släkt fattas en av dem,min farfarsmor som dog när han var bara ett barn. Resterande 7 har jag koll på vilket är roligt! Glad Maken har alldeles nyligen fått reda på vad hans gammelmor/farföräldrar hette för han var inte intresserad förut,men jag tog reda på det så nu vet han alla också.

Hur många vet du namnet på? Och föjdfrågan: har nån levt under din tid?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 19:06
    Äsch,jag skulle ju förstås frågat vad de hette också! Om ni vill tala om det,de som fortfarande lever kanske ni inte vill uppge,men har de som mina varit döda i några generationer kan det ju kvitta. Bara nyfiken!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du dina föräldrars mor-och farföräldrars namn?
  • Pissenisse

Tack förtråden! Svarade i början att jag inte visste ett enda namn men idag har jag fått fram två! Och vilka namn! Konstantin och Freida! Måste verkligen snoka vidare, va spännande!

• AlexanderBubben

Jag har dålig koll på vad alla hette, men som tur är så har jag släktforskat så jag har alla namnen på min mors sida ända bak till 1700-talet. På min fars sida är det sämre, det var bara för några veckor sedan som jag fick reda på vad mina farföräldrar hette.

Jag har ingen aning om hur många fastrar, farbröder, kusiner och kusinbarn jag har, och definitivt ingen aning om vad mina farföräldrars föräldrar osv hette. Hade gärna släktforskat lite om min fars sida med, men eftersom han är dansk så vet jag inte vart jag ska börja...

• Korvfia

fff: John Valfrid
    ffm: Anna Maria
    fmf: Axel Robert
    fmm: Agda Sofia

Mff: Bror Arvid
    Mfm: Inga (Ingeborg Erika)
    Mmf: Karl Erik Gustav
    Mmm: Lilly Sofia

• Pimpinellan

Vilka många härliga gamla namn vi alla har i släkten! Jag fick så sent som igår veta fler led på mammas sida så jag ska helt klart forska vidare och se hur långt jag kommer. Vi har ju en gubbe ner till 1500-talet.

• annca

Mamma har släktforskat, så hon har ju stenkoll till tidigt 1700-tal, även på pappas sida. Tyvärr har jag inte riktigt lika bra koll... :)

De jag verkligen har koll på, mer än bara tilltalsmnmanet är:
    Elna, Mormors mor föddes 1893 och dog 1988.
    Dagmar Alfrida Axelina, Mormor var född 1915 och gick bort när vår dotter var ett halvår, 2005. (hennes lillasyster Ingrid Margareta fyllde 95 i år.)
    Erik Axel Gunnar, Morfar föddes 1917 och dog 2000.
    Erik Mauritz Lennart, Farfar vad född 1921 och det var bara två år sedan gan gick bort.
    Kjerstin Ingeborg, Farmor är född 1923 och lever än.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca
    annca skrev 2012-10-15 15:47:51 följande:
    Mamma har släktforskat, så hon har ju stenkoll till tidigt 1700-tal, även på pappas sida. Tyvärr har jag inte riktigt lika bra koll... :)

De jag verkligen har koll på, mer än bara tilltalsmnmanet är:
    Elna, Mormors mor föddes 1893 och dog 1988.
    Dagmar Alfrida Axelina, Mormor var född 1915 och gick bort när vår dotter var ett halvår, 2005. (hennes lillasyster Ingrid Margareta fyllde 95 i år.)
    Erik Axel Gunnar, Morfar föddes 1917 och dog 2000.
    Erik Mauritz Lennart, Farfar vad född 1921 och det var bara två år sedan gan gick bort.
    Kjerstin Ingeborg, Farmor är född 1923 och lever än.
    (Fast det här är ju de jag minns, mina egna mor-och farföräldrar...
    Av de jag nämde i tidigare inlägg, Edit, Axel, Mauritz, Erik, Anna och Märta är det bara Edith jag verkligen minns, och Märta jag har en aning om och vet att jag nån gång träffade...)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Vet du dina föräldrars mor-och farföräldrars namn?