• ALLIEVERDO

när vände ni bilbaRnstolen?

Hej, vår dotter är två och sitter i bak med bilstolen bakåtvänd. Men när kan man ändra den? Blir ju tajt med fötterna mot sätet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-02 15:43
    Är det någon som snabbt kan svara på om det är x antal år och vad x antal år är man bör använda en bilbarnstol? just nu har min 2åring min 7åriga systers gamla stol. men vi har en nyfödd nu så måste ändå köpa en ny och funderar då på two-way.

MEN den andra kanske inte bör användas längre ändå? kanske bör köpa två nya?

• Svar på tråden när vände ni bilbaRnstolen?
  • Archandra

Jag köpte en Britax Hiway till vår tvååring när hon växte ur babyskyddet. Den är plusgodkänd för placering bakåt upp till 25 kg. Vår 5,5-åring som är ca 112 cm lång och väger 18 kg får plats i den. Det finns alltså ingen anledning att vända innan fyra års ålder i alla fall.

• Kampis
    ChaosMum skrev 2012-10-14 10:01:48 följande:
    Mer vid krock hoppas jag du menar? De ramlar väl inte ihop och dör bara för att de sitter åt fel håll.

haha ja såklart! Såg när jag postat att det såg lite fel ut-
  • Sisisisi
    Lillii skrev 2012-10-14 10:06:09 följande:
    Köpte en ny stol till min 2 åring i veckan, och rymligaste stolen är Britax maxway med ställbar rygg. 

Satte 7 åringen på 118 cm i den och hon kunde sitta i den "utan problem" (hon vill självklart inte sitta baklänges, men det gick som sagt... fick lov att testa eftersom lilltjejen är över en meter redan å vill ju att hon ska sitta bakåt så länge som möjligt!)

maxwayen rymlig och har hög rygg men twoway funkar ännu längre tid.
  • Sisisisi
    finelinan skrev 2012-10-14 09:57:13 följande:
    Min son är 3,5 år, ca 110 cm och 19 kilo, ch vi har precis vänt på stolen. Han sitter nämligen i baksätet nu för att jag ska kunna ha hans lillebror i framsätet, och ha bättre kollpå honom. Eftersom vi ofta åker bil, och längre sträckor, klagade han själv på att det blev för trångt att sitta bakåtvänt i baksätet.

Vi har en Akta Graco Duoflex till honom... 

Duoflex är ju bara godkänd till 18 kg i bak. Vill du fortsätta ha honom bakåt så skulle jag köpa en twoway, han kommer att få plats länge till i den.

Annars är det säkrare att ha honom i en riktig bältesstol. Duoflex bör man inte använda framåt.
  • Kampis

INGA kompistolar bör man använda framåt. De må vara godkända för det, men det är inget man bör anamma...

• 3bairns

Vi har bytt från bakåtvänd stol (britax two-way) till bältesstol vid 4år. Fast yngsta dottern fyllde 4 i augusti och sitter fortfarande bakåtvänd. Kolla på ntf.se för råd om barn i bil. Det är inte farligt att sitta med benen i kors men vid en krock kan det vara mycket farligare att sitta framåtvänd.

• niky40
    Sisisisi skrev 2012-10-14 10:21:27 följande:
    maxwayen rymlig och har hög rygg men twoway funkar ännu längre tid.

Ja twowayen är betydligt rymligare på bredden! I och med att den inte är så skålad kan man sitta skräddare också.
  • niky40
    Sisisisi skrev 2012-10-14 10:24:35 följande:
    Duoflex är ju bara godkänd till 18 kg i bak. Vill du fortsätta ha honom bakåt så skulle jag köpa en twoway, han kommer att få plats länge till i den.

Annars är det säkrare att ha honom i en riktig bältesstol. Duoflex bör man inte använda framåt.

Verkar på inlägget som att han åker framåtvänd i bak och då är den godkänd till 25 kg men som sagt, kombistolar bör man egentligen inte ha framåt.
  • TokMajsan

Vi köpte ny stol till vår snart 4årige son idag. En framåtvänd, tog emot kan jag säga. Men tyvärr får han inte plats pga av att bältet är för kort. (har en acta gracco)
    Nåt jag funderade på är om man förlorar i säkerhet eftersom det nu är "vanligt" 3 punkts bälte istället för 5 punkt som på "bäbisstolen". Jag fick då höra att bältet klarar inte en krock om barnet väger mer än 18kg.
    Hm.... Vad ska man tro om det? Tänker att det är bättre att barnet bryter benen, för att det sitter trångt, än få livslånga skador i nacke eller till och med dö om han sitter framåtvänd. 

• t0va
    TokMajsan skrev 2012-10-21 19:32:31 följande:
    Vi köpte ny stol till vår snart 4årige son idag. En framåtvänd, tog emot kan jag säga. Men tyvärr får han inte plats pga av att bältet är för kort. (har en acta gracco)
    Nåt jag funderade på är om man förlorar i säkerhet eftersom det nu är "vanligt" 3 punkts bälte istället för 5 punkt som på "bäbisstolen". Jag fick då höra att bältet klarar inte en krock om barnet väger mer än 18kg.
    Hm.... Vad ska man tro om det? Tänker att det är bättre att barnet bryter benen, för att det sitter trångt, än få livslånga skador i nacke eller till och med dö om han sitter framåtvänd. 
    va? Vadå bältet inte klara en krock om barnet väger 18kg+, att den bakåtvända stolens bälte inte fixar det eller vad menas? 

Hur som hellst är det skitsnack vad det än är. Bakåtvänt så klarar internbältet mer än 18kg, bilens bälte fixar också mer än det, för det klarar ju vuxna personer på 100kg i krock på 100km/h och mer. Det ger en enorm kraft som ett barn inte kan uppnå, då går det ruskigt fort. 

Ja det är säkrare att sitta bakåtvänt, 5 gånger även för oss vuxna. Skadorna blir mindre och färre så även om man överlever så kan det bli men för livet, whiplash tex som många går omkring med och lider av. Britax two-way kan man montera med mycket benplats i de flesta bilar, den har lång rygg så barnet kan sitta bakåt ett bra tag, 5-7år beroende på längd. 

3 punktsbältet bromsar in en människa vid en krock så kraften inte blir så enorm, den är jättestor ändå, men jämfört med 5 punkts bälte framåtvänt så är 3punkts bättre. 5punkts bromsar inte in utan kroppen sitter fast men huvudet rör sig och nacken och ryggraden töjs ut. Så säkerhetsmässigt om barnet kan sitta bra med bältet och bältet kommer rätt så är 3punkts säkrare än 5 punkts framåtvänt, skademässigt. Så länge vi snackar vanlig biltrafik och inte rally.  
  • pigglet
    TokMajsan skrev 2012-10-21 19:32:31 följande:

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga... Men det som är säkrast är ju att sitta bakåtvänd, självklart är det bättre att bryta benen än nacken.

Man ska inte använda 5-punktsbältet när barnet sitter framåt. Det stoppar omedelbart, och det innebär en ännu större påfrestning på nacken än bilens 3-punktsbälte (som ger en lite mjukare inbromsning). Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig. 

• ALLIEVERDO

Är det någon som snabbt kan svara på om det är x antal år och vad x antal år är man bör använda en bilbarnstol? just nu har min 2åring min 7åriga systers gamla stol. men vi har en nyfödd nu så måste ändå köpa en ny och funderar då på two-way.

• Viberg

Jag tror att sonen var nästan exakt 4,5 år när vi bytte till en framåtvänd stol.

• crimson

Min 4.5-åring åker fortfarande baklänges.

• Sirendes

Min son satt bakvänd till 4,5 års ålder. Tror att man ska slänga en bilstol efter 7-10 år, babyskydd efter 5 år.

• Sisisisi
    ALLIEVERDO skrev 2012-11-02 15:31:51 följande:
    Är det någon som snabbt kan svara på om det är x antal år och vad x antal år är man bör använda en bilbarnstol? just nu har min 2åring min 7åriga systers gamla stol. men vi har en nyfödd nu så måste ändå köpa en ny och funderar då på two-way.

Kolla när stolen är tillverkad. Ibland kan den vara flera år gammal redan när man köper den. 8-10 år håller stolen. Babyskydd fem år.
  • Hedebris

Min treåring sitter bakvänd och är 100cm lång. Hon kan nog sitta bakvänd ett bra tag till

• pigglet
    ALLIEVERDO skrev 2012-11-02 15:31:51 följande:

10 år.
Svar på tråden när vände ni bilbaRnstolen?