TokMajsan skrev 2012-10-21 19:32:31 följande:
Vi köpte ny stol till vår snart 4årige son idag. En framåtvänd, tog emot kan jag säga. Men tyvärr får han inte plats pga av att bältet är för kort. (har en acta gracco)
Nåt jag funderade på är om man förlorar i säkerhet eftersom det nu är "vanligt" 3 punkts bälte istället för 5 punkt som på "bäbisstolen". Jag fick då höra att bältet klarar inte en krock om barnet väger mer än 18kg.
Hm.... Vad ska man tro om det? Tänker att det är bättre att barnet bryter benen, för att det sitter trångt, än få livslånga skador i nacke eller till och med dö om han sitter framåtvänd.
va? Vadå bältet inte klara en krock om barnet väger 18kg+, att den bakåtvända stolens bälte inte fixar det eller vad menas?
Hur som hellst är det skitsnack vad det än är. Bakåtvänt så klarar internbältet mer än 18kg, bilens bälte fixar också mer än det, för det klarar ju vuxna personer på 100kg i krock på 100km/h och mer. Det ger en enorm kraft som ett barn inte kan uppnå, då går det ruskigt fort.
Ja det är säkrare att sitta bakåtvänt, 5 gånger även för oss vuxna. Skadorna blir mindre och färre så även om man överlever så kan det bli men för livet, whiplash tex som många går omkring med och lider av. Britax two-way kan man montera med mycket benplats i de flesta bilar, den har lång rygg så barnet kan sitta bakåt ett bra tag, 5-7år beroende på längd.
3 punktsbältet bromsar in en människa vid en krock så kraften inte blir så enorm, den är jättestor ändå, men jämfört med 5 punkts bälte framåtvänt så är 3punkts bättre. 5punkts bromsar inte in utan kroppen sitter fast men huvudet rör sig och nacken och ryggraden töjs ut. Så säkerhetsmässigt om barnet kan sitta bra med bältet och bältet kommer rätt så är 3punkts säkrare än 5 punkts framåtvänt, skademässigt. Så länge vi snackar vanlig biltrafik och inte rally.