• Anonym

Info till umgängesförälder

Jag är boende förälder med enskild vårdnad. Den andra föräldern har varannan (kort)helg.
    Räcker det med at tjag informerar om saker som berör barnet när föräldern ska ha barnet, under själva umgänget. Samt att jag informerar om tid och dag det är t ex föräldrarmöte och utvecklingssamtal?
    Sedan är det väl upp till föräldern att välja att vara med eller inte? Jag ska väl inte behöva ge information om vad som sagts på föräldrarmötet/utv samtalet om föräldern väljer att inte komma?

Föräldern vet vart barnet går i skola. Jag informerar om barnet varit hos läkaren, om medicinering blivit ändrad. Vart mediciner finns inför umgänge mm.

Behöver jag informera om något mer. Umgängesföräldern har inget vidare intresse för barnet och tar inga egna initiativ utan vill bli matad med info från mig för att denne inte orkar bry sig om att åka på möten mm

Om det är lucia, friluftsdagar mm, måste JAG informera om dessa eller är det upp till umgängesföräldern att själv efterfråga dessa saker?        Denne hämtar ju på skolan så har samma möjlighet som mig att fråga fröknarna om sådana saker. Lappar sätts upp i hallen och föräldern borde själv kunna informera sig på detta sätt.

Måste JAG vara förälder till umgängesföräldern också för att denne inte orkar bry sig? Vad har jag för skyldigheter mer än de jag räknar upp ovan?? 

• Svar på tråden Info till umgängesförälder
  • fjonkelina
    Anonym skrev 2012-10-15 08:23:25 följande:

jag har enskild vårdnad så umgängesföräldern är inte vårdnadshavare till barnet så skolan har ingen plikt att skicka något till honom. Som jag skrev tidigare så villl jag inte att umgängesföräldern ska ha ALL info om barnets vardag av privata skäl så därför är det inget smart om föräldern får veckomailen. Därför föredrar jag att skicka info själv till föräldern men jag måste veta vad jag enligt lag "måste" skicka. föräldern bryr sig inte något vidare om nån info men då har jag ialla fall gjort MITT.

Då kommer jag bara skicka info om föräldrarmöten och tider för utv samtal och sedan är det upp till UM föräldern att dyka upp eller inte. OM denne inte dyker upp kan jag ju inte informationsskyldighet för det är ju en vuxen person.
    Denna förälder hämtar aldrig på skolan så att skicka ut två lappar av allt är bara onödigt.  
    Om du har egen vårdnad så har du ingen skyldighet att informera den andre föräldern om någonting,inte ens sjukhus-besök.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-10-15 08:39:45 följande:
    Ok tack för informationen. Då får han isf fråga mig om han är intresserad av att följa med på sånt?

Dessutom så räcker det då med att jag informerar om t ex medicinering under hans umgänge eller om barnet har någon fritidsaktivitet som är under hans umgänge.  Ok tack! då vet jag.

föräldern är inte ett dugg intresserad. T ex så bad föräldern om att få namn och telenummer till skolan barnet går på. Jag kände att föräldern vet vilken skola barnet går på...har kan inte haft något intresse av att vara med (erbjöd att vara med när barnet började skolan efter flytten) eller fråga hru det går eller något sådant. så borde föräldern eg ta reda på den infon själv om den är intressant för umgänget eller?

Nu informerade jag om det men rent krasst så ska jag inte behöva göra det alltså?   

Du måste informera om vilken skola, dvs vad den heter och vart den ligger (adress) men telenummer behöver du inte informera. Nej du har ingen skyldighet att informera om luciafiranden etc. Ja du behöver bara berätta om medicinering och orsak (tex öroninflammation och 5 ml penicillin 3ggr/dag eller liknande) om barnet behöver medicineras under umgänget. Samma gäller med fritidsaktiviteter, bara om det är under umgänget.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-10-15 08:39:45 följande:
    Ok tack! då vet jag.

föräldern är inte ett dugg intresserad. T ex så bad föräldern om att få namn och telenummer till skolan barnet går på. Jag kände att föräldern vet vilken skola barnet går på...har kan inte haft något intresse av att vara med (erbjöd att vara med när barnet började skolan efter flytten) eller fråga hru det går eller något sådant. så borde föräldern eg ta reda på den infon själv om den är intressant för umgänget eller?
    Nu informerade jag om det men rent krasst så ska jag inte behöva göra det alltså?   

Vet den andre föräldern vart barnet har sin skolgång, behöver du inte informera om någonting!

Däremot som person innan skrev, bör du informera Vart  barnet går i skola (Om pappan inte vet) samt om barnet hamnar i ett akut sjukdomsstillstånd.

• Anonym

föräldern vet vart skolan ligger och nån gång då och då har denne varit och hämtat barnet där så det är inget problem. Nu har jag ändå informerat om telenr och vad lärarna heter, men då vet jag framöver att jag inte behöver informera om det.

Luciafiranden mm har jag också funderat på men då får väl föräldern själv fråga. Denne vet ju att det är lucia ett visst datum så är denne intresserad så borde h*n fråga. det är ju en vuxen person så då kan ju denne fråga på skolan när h*n hämtar barnet... så då behöver jag inte bry mig om det heller. 

• hellokill3r
    Anonym skrev 2012-10-15 08:51:11 följande:
    föräldern vet vart skolan ligger och nån gång då och då har denne varit och hämtat barnet där så det är inget problem. Nu har jag ändå informerat om telenr och vad lärarna heter, men då vet jag framöver att jag inte behöver informera om det.

Luciafiranden mm har jag också funderat på men då får väl föräldern själv fråga. Denne vet ju att det är lucia ett visst datum så är denne intresserad så borde h*n fråga. det är ju en vuxen person så då kan ju denne fråga på skolan när h*n hämtar barnet... så då behöver jag inte bry mig om det heller. 

Absolut får han fråga, men om firandet sker när han inte har umgänge med barnet så har du, rent krasst juridiskt, ingrn skyldighet att meddela om tid och plats för såna firanden..
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-10-15 08:52:48 följande:

Absolut får han fråga, men om firandet sker när han inte har umgänge med barnet så har du, rent krasst juridiskt, ingrn skyldighet att meddela om tid och plats för såna firanden..

nä det är inget som infaller på umgängestiden föräldern har eftersom det alltid är på helgen. Dessutom korthelg så det är kort tid. Jag har informerat om fritidsaktiviteter som barnet går på under umgänget men föräldern struntade i att åka dit...
    Jag har läst nånstans att man som enskild vårdnadshavare har rättighet att bestämma vilka fritidsaktiviteter barnet ska ägna sig åt och att den andra föräldern måste hålla sig till det, stämmer det? Trist nämligen om jag betalar för en aktivitet t ex och sedan varannan vecka åker föräldern inte dit med barnet... 
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-10-15 08:56:39 följande:
    nä det är inget som infaller på umgängestiden föräldern har eftersom det alltid är på helgen. Dessutom korthelg så det är kort tid. Jag har informerat om fritidsaktiviteter som barnet går på under umgänget men föräldern struntade i att åka dit...

Jag har läst nånstans att man som enskild vårdnadshavare har rättighet att bestämma vilka fritidsaktiviteter barnet ska ägna sig åt och att den andra föräldern måste hålla sig till det, stämmer det? Trist nämligen om jag betalar för en aktivitet t ex och sedan varannan vecka åker föräldern inte dit med barnet... 

Den andre föräldern har ingen skyldighet att ta barnet till och från fritidsaktiviteter även om vårdnadshavaren vill att barnet ska gå dit. Den andre föräldern har rätt att fatta vardagliga beslut under umgängestiden typ "äsch, vi hoppar simskolan och myser till en film istället" eller "nu åker vi till malmö och hälsar på farmor" och sånt där. Däremot om den andre föräldern fattar beslut som barnet far illa av har vårdnadshavaren en skyldighet att anmäla till sociala myndigheter.
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-10-15 09:07:23 följande:

Den andre föräldern har ingen skyldighet att ta barnet till och från fritidsaktiviteter även om vårdnadshavaren vill att barnet ska gå dit. Den andre föräldern har rätt att fatta vardagliga beslut under umgängestiden typ "äsch, vi hoppar simskolan och myser till en film istället" eller "nu åker vi till malmö och hälsar på farmor" och sånt där. Däremot om den andre föräldern fattar beslut som barnet far illa av har vårdnadshavaren en skyldighet att anmäla till sociala myndigheter.

ok för läste på nån "lagsida" om familjerätt att vårdnadshavaren har rätt att bestämma vilka aktiviteter barnet ska gå på men då stämmer inte det alltså?

Då vet jag  
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-15 09:35:02 följande:

ok för läste på nån "lagsida" om familjerätt att vårdnadshavaren har rätt att bestämma vilka aktiviteter barnet ska gå på men då stämmer inte det alltså?

Då vet jag  
    Du har all rätt  i världen att bestämma vilka aktiviteter barnet ska gå på, så det stämmer. Du har däremot inte laglig rätt att tvinga uf att ta barnet dit på sin tid. Det får du be om, och gör han det inte så kan du inte göra så mycket åt det tyvärr. Annat än be honom igen:)
  • hellokill3r
    BioBonus skrev 2012-10-15 10:43:35 följande:
    Du har all rätt  i världen att bestämma vilka aktiviteter barnet ska gå på, så det stämmer. Du har däremot inte laglig rätt att tvinga uf att ta barnet dit på sin tid. Det får du be om, och gör han det inte så kan du inte göra så mycket åt det tyvärr. Annat än be honom igen:)

Precis så är det.
  • Anonym (mm)

TS: Du behöver inte informera om något öht såvida det inte är något som påverkar umgänget.

Frågar UF så är det ju till din fördel om du svarar på frågorna, men på dig låter det ju som om intresset är tämligen svalt från UF:s sida.

I övrigt kan ju nämnas att det rimliga är att UF frågar BARNET om "normalsaker" och om svaren inte är tillfredsställande så kan BF frågas. (I detta fall är ju barnet skolbarn och minst 6 år gammalt och kan ju därför svara på en hel del frågor själv, bl a lär barnet säkert informera om det är så att ni har flyttat, om skolbyte är planerat, etc, men säkert också om småsaker som t ex vad de gjort i skolan, vad hen gjort på fritiden sen de senast träffades...) 

• Anonym (mm)
    Anonym skrev 2012-10-15 09:35:02 följande:

Då vet jag  

Det finns vissa specialfall då UF faktiskt har svårigheter att neka fritidsaktiviteter under sitt umgänge.

Ett kan vara om barnet t ex behöver sjukgymnastik i form av vattengymnastik eller liknande. 

Ett annat kan vara om det är ett överviktigt barn som ur hälsosynpunkt behöver röra på sig varje dag (då ska skolhälsovård vara inblandat - det är inget som en BF kan besluta själv, men skolsköterskan brukar vara bra på att ta tag i överviktsproblem nuförtiden och det finns ju en skolläkare också samt förmodligen en dietist som också är inblandad). Om UF då håller barnet hemma från aktiviteten kan det i förlängningen betyda att hen mister rätten till umgänge pga misskötsel av barnet.

Men dessa två exempel är ju väldigt ovanliga extremfall.   
  • BioBonus
    Anonym (mm) skrev 2012-10-15 12:03:28 följande:

Det finns vissa specialfall då UF faktiskt har svårigheter att neka fritidsaktiviteter under sitt umgänge.

Ett kan vara om barnet t ex behöver sjukgymnastik i form av vattengymnastik eller liknande. 

Ett annat kan vara om det är ett överviktigt barn som ur hälsosynpunkt behöver röra på sig varje dag (då ska skolhälsovård vara inblandat - det är inget som en BF kan besluta själv, men skolsköterskan brukar vara bra på att ta tag i överviktsproblem nuförtiden och det finns ju en skolläkare också samt förmodligen en dietist som också är inblandad). Om UF då håller barnet hemma från aktiviteten kan det i förlängningen betyda att hen mister rätten till umgänge pga misskötsel av barnet.

Men dessa två exempel är ju väldigt ovanliga extremfall.   
    Precis - men då är det barnets hälsa som är i fokus och inte aktiviteten i sig. 
  • Anonym

Ok tack för all info från er alla. Nu vet jag lite mer vad som gäller och inte gäller. Jag är ju inte ute efter att utesluta UF men jag vill inte heller curla vederbörande utan jag vill känna att vi ändå är på samma nivå eftersom vi båda är föräldrar och vi båda är vuxna. Nu har jag mer insikt i barnets liv å andra sidan så har UF valt att inte vara en del av barnets liv på samma sätt och det är ju ett val denna naturligtvis har möjlighet att göra.

Dock tycker jag då inte att jag ska behöva informera om sådant som denne ändå inte efterfrågar.  

• hellokill3r
    Anonym skrev 2012-10-15 12:12:52 följande:
    Ok tack för all info från er alla. Nu vet jag lite mer vad som gäller och inte gäller. Jag är ju inte ute efter att utesluta UF men jag vill inte heller curla vederbörande utan jag vill känna att vi ändå är på samma nivå eftersom vi båda är föräldrar och vi båda är vuxna. Nu har jag mer insikt i barnets liv å andra sidan så har UF valt att inte vara en del av barnets liv på samma sätt och det är ju ett val denna naturligtvis har möjlighet att göra.

Dock tycker jag då inte att jag ska behöva informera om sådant som denne ändå inte efterfrågar.  
    Som jag skrev, vissa saker måste du informera om oavsett om det efterfrågas eller ej, det har man skyldighet till som ensam vårdnadshavare, t.ex vilken skola barnet går på,  vilken adress barnet bor på, och sjukdomar (kroniska eller allvarliga), samt sånt som påverkar umgänget. Inget annat.

Jag har själv ensam vårdnad om mitt barn och hans biopappa vill varken ha kontakt eller umgänge och jag vet inte ens vart han befinner sig, jag har en mailadress dit jag får maila om vi flyttar. eller om mitt barn skulle byta skola etc för att informera. Det är en skyldighet man har som ensam vårdnadshavare, däremot måste du inte informera automatiskt om andra saker, utan det kan ni ta upp om pappan frågar.
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-10-15 12:20:22 följande:
    Som jag skrev, vissa saker måste du informera om oavsett om det efterfrågas eller ej, det har man skyldighet till som ensam vårdnadshavare, t.ex vilken skola barnet går på,  vilken adress barnet bor på, och sjukdomar (kroniska eller allvarliga), samt sånt som påverkar umgänget. Inget annat.

Jag har själv ensam vårdnad om mitt barn och hans biopappa vill varken ha kontakt eller umgänge och jag vet inte ens vart han befinner sig, jag har en mailadress dit jag får maila om vi flyttar. eller om mitt barn skulle byta skola etc för att informera. Det är en skyldighet man har som ensam vårdnadshavare, däremot måste du inte informera automatiskt om andra saker, utan det kan ni ta upp om pappan frågar.

självklart informerar jag om sådana saker. så pass mkt kontakt har vi också så jag skulle inte kunna undvika de sakerna även om jag ville
    UF lämnar t ex hos mig så det är ett måste. Hämtar ibland på skolan så självklart vet föräldern vart barnet går i skolan. Sjukdomar med medicinering är ju givetvis också ett måste, barnet måste ju få sin medicin såklart!

jag menade mer vardagliga saker och om UF inte visar intresse att t ex gå på föräldrarmöten etc. men ahr fått jättebra svar här så jag är tacksam!    
Svar på tråden Info till umgängesförälder