• carambar11

    Mammor i Frankrike?

    Hejsan, jag undrar om det finns nagra andra svenska mammor I Frankrike som kan dela med sig av sina erfarenheter, tvivel osv… Jag har bott i Frankrike i 10 ar och har hittills trivts väldigt bra. Har ibland funderat pa att flytta tillbaka till Sverige men har aldrig längtat tillräckligt mycket för att verkligen ta steget och göra det. Jag är gift med en fransman och vi har en dotter pa 1 ½ ar, och sedan hon kom till oss sa har saker förändrats. Jag tyckte det var jättejobbigt att ga tillbaka till jobb när hon bara var 2.5 manad, kommer ihag att jag grät och sa att jag aldrig skulle skaffa barn igen i Frankrike, det var för tufft! Trots allt gick det ju sa klart att lämna henne och jag har jobbat heltid sen dess, tycker däremot fortfarande att det är jättejobbigt med langa dagar och mycket stress, hon är hos dagmamman ca 50 timmar I veckan (vilket i sig later fruktansvärt med svenska matt mätt). Aven om jag vet att hon trivs jättebra där och tycker det är kul att ga dit, sa ser jag ju att hon är trött pa kvällen när jag hämtar henne vid 6 tiden, dessutom skulle jag saklart gärna spendera mer tid med henne än bara 2 timmar pa kvällen, som saklart gar att till att bada, laga mat, äta osv, inte mycket tid för lek eller mys tyvärr.


    Nu till mitt dilemma: den senaste tiden har jag aterigen börjat fundera mycket pa Sverige och hur det är att ha barn där, och jag tror att jag idealiserar det lite grann. Vill därför gärna höra om nagon av er har tagit steget och flyttat tillbaka fran Frankrike, och hur det gick, om ni trivdes osv? Jag tycker allting är sa tuft här, man ska kunna kombinera barn och jobb utan nagra som helst problem, VAB finns inte, deltid bara om arbetsgivaren gar med pa det, mammaledighet pa 2 manader efter födseln osv… Har även funderat pa skolan eftersom lillan växer och är inte säker pa om jag vill att hon ska börja redan vid 3 ars alder, tycker att hon ska fa vara barn längre än sa och redan som sma sa verkan skolan här ganska strikt. Jag tror att vi skulle vilja ha ett syskon till henne inom en snar framtid, men det känns helt omöjligt för mig nu, är redan helt slutkörd med ett barn + jobb! Grater ofta och brakar mer och mer med min man, speciellt pa grund av att vi är sa trötta… Börjar ocksa tycka det är lite jobbigt att inte ha samma värderingar som folk omkring en, man har ju trots allt sin svenska sida ocksa inom sig. T.ex när min granne blev förvanad att jag gatt ner i tid (1h/dag I 6 manader) för att kunna hämta lillan kl.18, hennes reaktion var da: kunde inte dagmamman ha henne kvar till kl.19??


    Jag drömmer ibland om att flytta till Sverige och fa ett andra barn där, tank att fa vara mammaledig i atminstone 8-9 manader (om man delar pa ledigheten)! Har även förstatt att arbetsgivaren inte kan neka om man vill jobba deltid? MEN jag tvekar ocksa när jag tanker pa Sverige, särskilt pa klimatet och att alla verkar vara sjuka hela tiden, speciellt barnen. Här har min dotter bara haft en förkylning och en liten magsjuka, det är allt. Oj detta blev visst ett langt inlägg, behoved visst skriva av mig lite… Om nagon har orkat läsa ända hit, berätta gärna hur ni har det, i Frankrike eller i Sverige!

    Tack för hjälpen pa förhand!  


     


     

  • Svar på tråden Mammor i Frankrike?
  • kantele

    Hej! Här kommer jag in ganska sent , ser att tràden är skriven mest i oktober.
    min sambo är fransk och jag kommer fràn finland. väntar mitt första barn här i frankrike nu och jag kan inte direkt jämnfÖra med systemet i finland (som jag antar är i stort sett liknande med det ni har i sverige) eftersom det är mitt första barn. Vi bor i södra frankrike (nära marseille) och visst, klimatet och maten är ju helt underbart... men jag saknar finland iallafall. jag kommer att föda här, men skulle gärna flytta tillbaka sen. vi har bott här i  3 àr nu. min sambo pratar hyfsad svenska, dock ingen finska, men han skulle nog kunna fà jobb i finland ganska snabbt och enkelt dà vi bott där tidigare och han har mànga kontakter. jag skulle även fà jobb lätt eftersom jag jobbar i en sàn branch. 
    dà folk fràgar vad som är skillnaden mellan finland och frankrike pàpekar jag ofta administrationen, herregud den tar död pà mig! just dà man fàtt inlämnat alla papper sà kommer 100 till. det tar aldrig slut känns det som. men hittills har faktiskt sjukvàrden fungerat bra, även om den är bra i finland ocksà.
    som nàgon sa sà känns det som om man inte är hemma här men heller inte i skandinavien, man är mittemellan. sà känner jag hela tiden. 
    men jag skulle gärna flytta tillbaka och sen ha semester här de veckor man har, sà skulle man slippa den mörka trista tiden uppe i norr!
        

  • LiKaZo

    Hej!
    Det har varit jätteintressant att läsa alla era inlägg!
    Själv har jag fransk sambo. Vi fick vårt första barn i Frankrike och bodde där tills hon var 1,5år. Jag hade precis avslutat ett projekt i Schweiz, och fick ingen mammapenning alls, men stannade ändå hemma. Ekonomiskt fungerade det bra eftersom min man då inte behövde betala någon skatt alls.
    Han fick möjlighet att åka med sin franska anställning och jobba i Sverige, så vi flyttade hit för två år sedan. Det har varit jättebra timing! Jag fick jobb och hann jobba ett halvår, men blev samtidigt gravid och mitt jobb räckte precis för att få SGI-baserad mammaledighet. Det var jättebra att kunna vara hemma med andra barnet och samtidigt ha det äldre på ett tryggt svenskt dagis. Min man fick veta att han bara fick stanna två år i Sverige med sitt jobb, så vi bestämde oss för att ganska snabbt satsa på ett tredje barn. Hon föddes i december, och nu flyttar vi tillbaka till Frankrike om två veckor och jag får behålla min svenska mammaledighet under ett års tid.
    Har också hat mycket funderingar på vilket land är bäst. Klimat och mat är som ni säger så mycket bättre iFrankrike, men administrationen helt hemsk. Min man har varit jätteförvånad av hur mycket som är nästan automatiskt här. Som tex hur lätt det är att skaffa pass.
    Jag oroar mig lite för hur det ska bli när jag börjar jobba och hur vi ska få ihop vårt liv, hur det kommer bli för barnen att gå i skola där osv.
    En nackdel med Sverige som ingen nämnt är hur alla är så lika här, det känns som man fastnar i en mall som man ska leva efter. Har man en partner från ett annat land kanske man kommer lite bort från det... Och skolsystemet.. här tycker jag det är alldeles för slappt. Jag jobbade ett tag på ett högstadie, och dom var så slappa och hade noll respekt för de flesta lärare och hade ingen lust att lära sig något, och jag kände att här vill jag inte att mina barn ska gå i skola, trots att det va en skola som ansågs bra. Men samtidigt låter det ju lite väl strängt när små barn får sidor utrivna i boken om dom inte skriver tillräcklig fint...
    Vet inte om det är någon kvar i den här tråden, men om det är det så skulle det vara jättekul att diskutera med er.

  • LiKaZo
    kantele skrev 2013-01-29 12:14:46 följande:

    Jag är kvar! Vart i frankrike ska ni flytta? Norr eller söder?


    Till Annecy, i alperna. Vart bor du?
  • kantele
    LiKaZo skrev 2013-01-29 13:42:13 följande:
    Till Annecy, i alperna. Vart bor du?
    Nära Marseille, sà vi har en bit ifràn varann!
    Fàr iallafall passera mammaledigheten vid medelhavet!
  • LiKaZo
    kantele skrev 2013-01-29 18:25:35 följande:
    Nära Marseille, sà vi har en bit ifràn varann!
    Fàr iallafall passera mammaledigheten vid medelhavet!
    Det är inte dumt! När kommer bebisen? Hur lång mammaledighet kommer du att få?
  • kantele

    den är beräknad första maj! normalt har man vel 3 mànader här men eftersom jag är arbetslôs för tillfället sà blir det säkert lite längre att stanna hemma för min del. min sambo har bra jobb sà vi klarar det! när är det beräknat för er?

  • LiKaZo
    kantele skrev 2013-01-30 10:04:51 följande:
    den är beräknad första maj! normalt har man vel 3 mànader här men eftersom jag är arbetslôs för tillfället sà blir det säkert lite längre att stanna hemma för min del. min sambo har bra jobb sà vi klarar det! när är det beräknat för er?
    Vi är redan färdiga
    Vi fick vår första tjej 2009 i Frankrike, då var jag också hemma utan betalning, men eftersom min sambo då inte behövde betala någon skatt så får man ju indirekt ersättning i alla fall..
    Sedan fick vi vår andre, en kille i Sverige okt 2011 i Sverige och vår sista tjej föddes den 3:e december. Fullt upp med tre, men det går faktiskt riktigt bra nu.

    Spännande med första barnet! Känns allting bra?
  • kantele
    LiKaZo skrev 2013-01-30 11:53:20 följande:
    Vi är redan färdiga
    Vi fick vår första tjej 2009 i Frankrike, då var jag också hemma utan betalning, men eftersom min sambo då inte behövde betala någon skatt så får man ju indirekt ersättning i alla fall..
    Sedan fick vi vår andre, en kille i Sverige okt 2011 i Sverige och vår sista tjej föddes den 3:e december. Fullt upp med tre, men det går faktiskt riktigt bra nu.

    Spännande med första barnet! Känns allting bra?

    Jo det känns ok, med graviditeten :) Lite kramp i benen och sà men inget värrigare. Lite ensamt bara utan min familj som är kvar i finland men vi har ju hans familj sà det gàr ju bra dà.
    Ja fullt upp med 3 barn, kan jag förstà! Och flytt och allt! Välkommen till administrationens land! Papprena tar ju aldrig slut... 
  • LiKaZo
    kantele skrev 2013-01-30 15:31:57 följande:

    Jo det känns ok, med graviditeten :) Lite kramp i benen och sà men inget värrigare. Lite ensamt bara utan min familj som är kvar i finland men vi har ju hans familj sà det gàr ju bra dà.
    Ja fullt upp med 3 barn, kan jag förstà! Och flytt och allt! Välkommen till administrationens land! Papprena tar ju aldrig slut... 
    Nej, jag har märkt det.. här går allt på automatik jag kan inte förstå meningen med alla papper i Frankrike, men det är väl bara att anpassa sig...

    Det är svårt ibland när man kommer från olika länder, önskar man kunde ta de bästa sakerna från varje land och kombinera sitt alldeles eget land där alla nära och kära kunde bo också..
  • Denna 327

    Hejsan allihopa! Vi ska flytta till Frankrike efter sommaren då vårt andra barn fötts. Har inte haft tid att läsa alla inlägg än men ska göra det. Finns det någon mer som bor i södra Frankrike? Vi ska flytta till Carcassonne har vi tänkt

  • Denna 327

    Vi hade tänkt lägga upp det så här ungefär. Vi får barn nummer två nu till sommaren (en liten flicka som ska heta Isolde) och vi flyttar dit tills efter sommaren. Då vi tänkte skaffa ett-två barn till sedan och på så sätt kan jag vara hemma med dem ganska länge. Därefter ska jag fortsätta studera antagligen på distans från Sverige och på så sätt kan barnen vara hemma hos mig fram tills att de börjar ecole maternelle vid 3 års ålder.

    Det jag undrar över är ifall är deras motsvarighet till bvc? Och hur det är med securité sociale? Min sambo ska starta en firma och det tar ju ett tag att starta upp och fram tills dess har ju ingen av oss securité sociale. Och när han väl kunnat skaffa sin securite sociale finns det någon möjlighet för mig att få det under tiden medan jag fortfarande är hemma med barnen?

  • kantele

    Hej pà dej, jag bor i södra frankrike, nära Marseille.
    Ni är starka som orkar flytta hit, och starta företag dessutom! I frankrike älskar de pappersarbete, allt är mera invecklat. Ni kommer att märka. Jag tror att du fàr vara under hans sjukförsäkringskort, men om du aldrig jobbat i frankrike och fàr barn här har du ingen rätt till mammapenning. Dessutom fàr man bara vara hemma med barnen 3 mànader här, kanske nàgra till (men inte med bra betalt inte). Sà hoppas din sambo har bra inkomst sà ni klarar er pà hans lön.
    Orkar man bara med allt papperskrig och sà sà är det ju underbart att bo här nere! soligt och skönt. 

  • Cocolino
    Denna 327 skrev 2013-02-14 22:40:44 följande:
    Vi hade tänkt lägga upp det så här ungefär. Vi får barn nummer två nu till sommaren (en liten flicka som ska heta Isolde) och vi flyttar dit tills efter sommaren. Då vi tänkte skaffa ett-två barn till sedan och på så sätt kan jag vara hemma med dem ganska länge. Därefter ska jag fortsätta studera antagligen på distans från Sverige och på så sätt kan barnen vara hemma hos mig fram tills att de börjar ecole maternelle vid 3 års ålder.

    Det jag undrar över är ifall är deras motsvarighet till bvc? Och hur det är med securité sociale? Min sambo ska starta en firma och det tar ju ett tag att starta upp och fram tills dess har ju ingen av oss securité sociale. Och när han väl kunnat skaffa sin securite sociale finns det någon möjlighet för mig att få det under tiden medan jag fortfarande är hemma med barnen?
    Jag bor i Frankrike med min franske man sen 7 ar tillbaka och har tva barn. Ar ni bada svenska? Och hur har ni det med sprakkunskaperna? Det kravs BRA franska for att kunna ta sig fram har. Man maste forvarvsarbeta, alltsa ha en inkomst och betala skatt i Frankrike for att kunna fa del av Sécu Sociale. Nar din man har fatt igang sin firma och betalar skatt kan du vara skriven pa honom som en dépendante om du inte jobbar och ni ar gifta, da far du sécu genom honom. Det galler ocksa barnen. Om ingen av er har en inkomst och ni aldrig jobbat i Frankrike blir det nog lite svarare. Har man inte ett Carte Vitale maste man betala hela summan sjalv i all sjukvard och det kan bli valdigt dyrt. En sadan situation skulle jag tanka over noga om ni tanker komma hit med barn och kanske tom skaffa fler barn har innan ni vet om ni har en stabil situation. Jag ar inte saker, men om ni ar utskrivna fran Sverige tror jag inte heller att du kan soka CSN studiebidrag fran utlandet. Kolla med CSN men ta det inte for givet. Det finns ingen direkt foraldraforsakring i Frankrike. Om du har jobbat minst 6 manader i Frankrike innan barnet fods far du 16 veckors betald ledighet, pappan 11 dagar. Sen far man ingenting, forutom att om du har ett CDI (permanent jobbkontrakt) sa kan du ta congé maternité i 3 ar. Det ar obetalt 'ledigt' men arbetsgivaren maste ge dit ett likvardigt jobb nar du kommer tillbaka. Man maste alltsa ha tillracklig inkomst for att klara sig pa en lon. Skatt betalar man 'i efterskott', dvs man betalar forra arets skatt i ar, i klumpsumma om man inte anmalt annat aret fore. Latt att glomma eftersom man i Sverige far det automatiskt avdraget pa lonen.  Barnbidraget ar samma for alla barn under 3 ar, de okar lite om man har tre eller fler barn (famille nombreuse), det ligger runt 300 euro i manaden. Man far det sa lange man har ett barn under 3 ar hemma. (Barnbidraget ar som Sécu, du kan inte fa det om du inte betalar skatt har och ar inne i systemet). Det var nagon annan har som skrev bra om allt det har. Sok pa "Frankrike" i forumet, det har har diskuterats forut. Det enda jag skulle saga ar, Frankrike ar bra pa manga satt, vi alskar att bo har, med det kan INTE mata sig med Sverige i from av organisation och formaner for foraldrar. Om du inte ska jobba och din man ska starta eget i ett nytt land, rakna kallt med att ni maste ha en rejal financiell buffert for att klara er lange. Tank ocksa pa att Frankrike inte gar sa bra ekonomiskt just nu heller. Du skriver inte vilken branch din man ar i, men det ekonomiska laget har ar ganska karvt... annars, lyckat till med allt!!
  • Denna 327
    Cocolino skrev 2013-02-15 10:38:37 följande:
    Jag bor i Frankrike med min franske man sen 7 ar tillbaka och har tva barn. Ar ni bada svenska? Och hur har ni det med sprakkunskaperna? Det kravs BRA franska for att kunna ta sig fram har. Man maste forvarvsarbeta, alltsa ha en inkomst och betala skatt i Frankrike for att kunna fa del av Sécu Sociale. Nar din man har fatt igang sin firma och betalar skatt kan du vara skriven pa honom som en dépendante om du inte jobbar och ni ar gifta, da far du sécu genom honom. Det galler ocksa barnen. Om ingen av er har en inkomst och ni aldrig jobbat i Frankrike blir det nog lite svarare. Har man inte ett Carte Vitale maste man betala hela summan sjalv i all sjukvard och det kan bli valdigt dyrt. En sadan situation skulle jag tanka over noga om ni tanker komma hit med barn och kanske tom skaffa fler barn har innan ni vet om ni har en stabil situation. Jag ar inte saker, men om ni ar utskrivna fran Sverige tror jag inte heller att du kan soka CSN studiebidrag fran utlandet. Kolla med CSN men ta det inte for givet. Det finns ingen direkt foraldraforsakring i Frankrike. Om du har jobbat minst 6 manader i Frankrike innan barnet fods far du 16 veckors betald ledighet, pappan 11 dagar. Sen far man ingenting, forutom att om du har ett CDI (permanent jobbkontrakt) sa kan du ta congé maternité i 3 ar. Det ar obetalt 'ledigt' men arbetsgivaren maste ge dit ett likvardigt jobb nar du kommer tillbaka. Man maste alltsa ha tillracklig inkomst for att klara sig pa en lon. Skatt betalar man 'i efterskott', dvs man betalar forra arets skatt i ar, i klumpsumma om man inte anmalt annat aret fore. Latt att glomma eftersom man i Sverige far det automatiskt avdraget pa lonen.  Barnbidraget ar samma for alla barn under 3 ar, de okar lite om man har tre eller fler barn (famille nombreuse), det ligger runt 300 euro i manaden. Man far det sa lange man har ett barn under 3 ar hemma. (Barnbidraget ar som Sécu, du kan inte fa det om du inte betalar skatt har och ar inne i systemet). Det var nagon annan har som skrev bra om allt det har. Sok pa "Frankrike" i forumet, det har har diskuterats forut. Det enda jag skulle saga ar, Frankrike ar bra pa manga satt, vi alskar att bo har, med det kan INTE mata sig med Sverige i from av organisation och formaner for foraldrar. Om du inte ska jobba och din man ska starta eget i ett nytt land, rakna kallt med att ni maste ha en rejal financiell buffert for att klara er lange. Tank ocksa pa att Frankrike inte gar sa bra ekonomiskt just nu heller. Du skriver inte vilken branch din man ar i, men det ekonomiska laget har ar ganska karvt... annars, lyckat till med allt!!
    Nej du missförstår. Vi kommer att ha kvar vår lägenhet i Sverige som övernattningslägenhet och fortfarande stå skrivna där och får föräldrarpenning därifrån i och med att vi har jobbat här och betalat skatt här. Tänkte att det borde finnas någon slags försäkring vi kan köpa ifrån Sverige för att täcka den kostnaden tills min sambo arbetat upp firman. Jag tänkte sedan fortsätta studera för att bli forskare inom samhällskunskap blandat med psykologi internationellt. Jag talar flytande franska redan då jag bott 5 år i Frankrike tidigare varav 6 månader i Carcassonne. Min sambo får lära sig fort. Han lär sig fort inom det mesta så det borde inte vara ett problem.
  • Cocolino
    Denna 327 skrev 2013-02-15 19:49:31 följande:
    Nej du missförstår. Vi kommer att ha kvar vår lägenhet i Sverige som övernattningslägenhet och fortfarande stå skrivna där och får föräldrarpenning därifrån i och med att vi har jobbat här och betalat skatt här. Tänkte att det borde finnas någon slags försäkring vi kan köpa ifrån Sverige för att täcka den kostnaden tills min sambo arbetat upp firman. Jag tänkte sedan fortsätta studera för att bli forskare inom samhällskunskap blandat med psykologi internationellt. Jag talar flytande franska redan då jag bott 5 år i Frankrike tidigare varav 6 månader i Carcassonne. Min sambo får lära sig fort. Han lär sig fort inom det mesta så det borde inte vara ett problem.
    Da skulle jag foresla att ni kollar med Skatteverket i Sverige innan ni "flyttar" till Frankrike. Om man har nagot som raknas som permanent bostad (av Skatteverket) i Sverige sa finns det regler om att man maste betala skatt i Sverige och hur manga dagar man maste bo dar for att raknas som skriven i Sverige, plus att om ni har firma/jobbar i Frankrike maste ni betala skatt har ocksa annars blir affarsrorelsen olaglig. Jag har for mig att om man bor utom Sveriges granser mer an 90 dagar pa ett ar sa maste man anmala utflyttning, sen om man har "permanent" bostad i Sverige sa far man skatta pa det ocksa. Kolla definitionerna med Skatteverket. Om ni far fler barn som fods i Frankrike sa kan ni ju inte fa foraldrapenning fran Sverige om ni bott permanent utomlands (alltsa utflyttade) aven om ni en gang jobbade och skattade i Sverige. Det ar det ju manga av oss som gjort. Om ni daremot flyttar tillbaka till Sverige kan ni fa ut vissa delar av foraldraforsakringen retroaktivt, beroende pa barnens alder, om ni kan visa att ni jobbat en viss tid och skattat i ett annat (EU?) land. Min erfarenhet ar att det inte ar sa latt som man kan tro att sta med en fot i varje lager, iaf inte under nagon langre tid. Jag tror att det ar lite knepigare an man tror att utnyttja bada systemen. Det later ju lite som ni tanker bosatta er i Frankrike ganska permanent, sa finns det ju vissa regler att folja bade i Frankrike och Sverige. Det ar inte direkt som att vara utlandsstuderande under en begransad tid. Men lycka till och om ni hittar nagra genvagar sa kan ni ju alltid tipsa oss andra :)
Svar på tråden Mammor i Frankrike?