• lindah85

Får ej sova! Nyfödd 1 veckas bebis vägrar sova någon annanstans än på mitt bröst

Hej Jag har en 1 veckas bebis hemma och har svårt med sömnen själv. När vi lägger oss så ammar jag och han somnar på mitt bröst. Han vaknar sedan vid minsta förflyttning. Vi hade tänkt att han kunde sova i ett ombonat och varmt babynest emellan oss men icke :) Detta leder till att min sömn blir lidande. Sedan jag födde har jag sovit vissa nätter 1-2h vissa nätter ingenting. De senaste två nätterna har jag inte sovit någonting, alltså 0 timmar. Dock sov jag en timme igår em. Han vill ju amma hela tiden vilket jag förstår och vill ha mammas närhet men är det verkligen såhär för alla? Hur klarar man sig på så lite sömn? Jag kan inte sova på dagen då jag har svårt att koppla av och han vill ju som sagt amma varje timme och helst hänga vid bröstet emellan amningarna. Om jag skulle pumpa ut lite mjölk och låta pappan ge närhet och mjölk ett tag på förnatten så jag får sova lite mer, kan det störa amningen? Hur kan man vänja bebisen att sova i babynestet bredvid eller kommer det automatiskt senare? Förstår att han vill ha mammas värme efter att ha legat inuti mig i 9 månader men känns som om min bristande sömn gör att jag blir en trött mamma på dagen som inte orkar någonting. J.

• Svar på tråden Får ej sova! Nyfödd 1 veckas bebis vägrar sova någon annanstans än på mitt bröst
  • Erkens mamma

Man får göra det som funkar så att alla kan må så bra som det bara går. Kanske en napp om bebisen är väldigt snuttig. Förmodligen är h*n inte hungrig så ofta som varje timme... Eller pumpa ur lite och se om h*n tar flaskan. Sedan är det nog så nu en period att du får försöka sova medans bebisen sover. Precis efter förlossningen har jag hört att man har en massa hormoner som hjälper en att klara sömnbristen ett tag och när de mattas av brukar bebisen ha ett lite stabilare nattmönster. Om man har tur..

Däremot är det nog inte så mycket att hänga upp sig på vad ni hade tänkt att bebisen skulle sova någonstans. Dem gör liksom inte som man säger åt dem de små liven... Tänk om det ändå hade varit så....

Tänk på att det är en period och att den kommer att ta slut. En natt i taget eller en timme i taget fram tills dess att det vänder.

• Nawifa

Dottern ville ligga vid bröstet hela tiden för att jag hade lite mjölk och väldigt tunn mjölk, det blev bättre när hon fick tilllägg' kanske inte är samma för er men kan vara något att tänka på :)

• Wench85

Har bebisen börjat öka i vikt ännu? Det kan ju vara så att du tror att han får i sig massa mjölk, medan det i själva verket krånglar.

Ring BVC och diskutera (eller ja, jag antar att du ska dit vilken dag som helst!).

• hannis

Somnar han väldigt fort vid bröstet? Vad sägs om att göra tvärtom? Se till att han inte somnar där utan verkligen äter tills han är proppmätt?

Gör så här: Amma på ena bröstet tills han är nöjd. Låt honom ej somna! Montera loss honom, lägg honom på skötbordet och byt blöja. Prata, sjung och umgås. Amma sedan igen fast på andra bröstet. Se till att han inte somnar! Klä av och lägg ner honom om han somnar till så att han vaknar och äter lite till. Killa honom under fötterna kan också hjälpa. När han är proppmätt så byt till första bröstet igen. Mata tills han verkligen inte kan äta mer. Somnar han så testa att lägga ner honom med en varm filt runt sig. Vaknar han då så amma lite till. Han skall vara så mätt att han inte orkar vara vaken.

Kan kanske vara värt ett försök? Det funkade för min son när han var nyfödd och det finns ju en möjlighet att det funkar för er.

• marienna

Vad hade du väntat dig av att ha en nyfödd ? Att barnet skulle äta och sen sova? Det är tungt att inte få sova, men man får lära sig att hitta sätt trots att bebisen är intill en. Jag ammade min dotter sittandes i soffan och när hon ätit klart fick jag hasa ner i soffan och sova med henne på armen. Det går. Funkar inte amningen så börja med ersättning, men inte börja med ersättning så snabbt för att du ska få din sömn.

• Läntandelavendel

Din stackare, vet hur det är! min första var precis så (andra inte riktigt så), det är asjobbigt!! spec när man själv har svårt för att varva ner. Men det blir bättre! härda ut, snart kommer du få mer sömn (lite i a f). kram!

• Sweno
    mamma al skrev 2012-10-15 20:02:27 följande:
    Sov halvsittandes med bebis i sjal eller bärsele.

Jepp i 4 månader
  • RS89

jag liggammade alltid för vi fick inget grepp när jag satt upp. första veckan låg han kvar jämte mig hela natten men jag kunde ändå inte röra mig :P. men sen när jag började sova livligt så gjorde vi så att han fick ligga på en kudde och amma. är han var färdig dvs i djup sömn så flyttade vi honom tilsammans med kudden till spjälsängen. han märkte knappt nått. två händer under kudden vid huvudet och rumpan och lyft försiktigt =)
    det borde kunna funka även om du sitter och ammar. en kudde under honom.  

• sissela

känner igen. och liggamning funkade inte för oss heller först. men sen funkade det och det och samsovning blev räddningen.

• lindah85

Hej! Tack för alla svar. Tänkte uppdatera lite..

Nu har det gått några veckor och det har blivit mycket bättre. Vi har löst mitt sovproblem med att jag går och lägger mig kl 20 och då tar min man vår son och låter han ligga på mage på bröstet. Vid 00 (eller om han vaknar innan) går han in med honom till mig som ammar sedan somnar vår son. Ibland så sover han så bra på pappas mage så han vaknar inte själv utan han får väcka honom vid 02 eftersom min man måste upp och jobba. Men jag är evigt tacksam för alla minuter extra sömn jag får :)

Dock så låter han fortfarande väldigt mycket, har mkt magknip och det bökas och grymtas och fäktas med armarna hej vilt men sover vidare gör han. Dock så sover jag lika dåligt så länge vi vistas i samma rum. Hans läten kan komma varannan minut ibland och det är omöjligt för mig att sova. Det har dock blivit bättre eftersom jag nu använder öronproppar och kan somna om 30 min-1,5h efter amningen vid 00, efter det så kan jag slumra till om jag har tur men oftast är jag vaken. Han blundar och sover igenom hela natten mellan 19/20-06, när han börjar sutta på sina fingrar så tar jag upp honom och ammar och då äter han i sömnen.

Jag får min sömn iom denna lösningen på kvällen. Pumpar ut bröstmjölk på helgerna så min man får ta 1 mål så jag får sova ännu längre! Inatt sov jag från 22-05, lyx :) 

• lindah85
    hannis skrev 2012-11-23 17:33:38 följande:
    Har du testat mitt förslag?
    Hej Hannis!

Han sover på nätterna nu, det är bara jag som inte sover.
  • hannis

Men han sover ju på er mage? Skulle det inte underlätta om han sov själv i en säng bredvid er säng tex? Då kanske du kan sova bättre?

• Alexi
    lindah85 skrev 2012-11-23 17:12:19 följande:
    Hej! Tack för alla svar. Tänkte uppdatera lite..

Nu har det gått några veckor och det har blivit mycket bättre. Vi har löst mitt sovproblem med att jag går och lägger mig kl 20 och då tar min man vår son och låter han ligga på mage på bröstet. Vid 00 (eller om han vaknar innan) går han in med honom till mig som ammar sedan somnar vår son. Ibland så sover han så bra på pappas mage så han vaknar inte själv utan han får väcka honom vid 02 eftersom min man måste upp och jobba. Men jag är evigt tacksam för alla minuter extra sömn jag får :)

Dock så låter han fortfarande väldigt mycket, har mkt magknip och det bökas och grymtas och fäktas med armarna hej vilt men sover vidare gör han. Dock så sover jag lika dåligt så länge vi vistas i samma rum. Hans läten kan komma varannan minut ibland och det är omöjligt för mig att sova. Det har dock blivit bättre eftersom jag nu använder öronproppar och kan somna om 30 min-1,5h efter amningen vid 00, efter det så kan jag slumra till om jag har tur men oftast är jag vaken. Han blundar och sover igenom hela natten mellan 19/20-06, när han börjar sutta på sina fingrar så tar jag upp honom och ammar och då äter han i sömnen.

Jag får min sömn iom denna lösningen på kvällen. Pumpar ut bröstmjölk på helgerna så min man får ta 1 mål så jag får sova ännu längre! Inatt sov jag från 22-05, lyx :) 
    Jag tycker ni hanterar situationen föredömligt! Ni hjälps åt, du lägger dig tidigt för att ta den sömn som går och ni möter bebisens behov så bra ni kan, härligt att läsa! Han sover ju fantastiskt bra för att vara så liten, även om du tyvärr inte sover så bra.

Jag vet precis hur det är att inte kunna sova när bebisen väl sover, med vårt första barn kunde jag inte slappna av tillräckligt för att sova i samma rum som hon första månaden utan jag sov i gästrummet och hon och pappan i sovrummet. Men det blir bättre, på alla sätt, nu sover jag som bäst när båda våra barn ligger i samma rum.

Ett tips är ju att börja med semperdroppar och kanske även minfom, köps på apoteket och kan hjälpa bebismagar.
  • lindah85
    hannis skrev 2012-11-23 18:59:19 följande:
    Men han sover ju på er mage? Skulle det inte underlätta om han sov själv i en säng bredvid er säng tex? Då kanske du kan sova bättre?

Han sover inte på min mage utan på min mans mellan 20-00. Efter det sover han i babynest. Han kan sova i egen säng men det spelar ingen roll. Magknipsljuden är där ändå. Vi har provat minifom och daggdroppar sedan 2 v ålder och gör det fortfarande. Inklusive kolikmassage och windi :)
Svar på tråden Får ej sova! Nyfödd 1 veckas bebis vägrar sova någon annanstans än på mitt bröst