• Anonym

Jag har tagit mitt livs värsta beslut!

Har förra vecka träffat en professor i anknytning och expert på familjehemsplaceringar. Hon har gjort en vetenskaplig undersökning och utredning på vår familj. Hennes uppgift var att besluta ifall vår äldsta kunde flytta hem igen. Flyttade till familjehem när h*n var 10 mån och är nu drygt 4. Placeringen berodde på att vi båda mådde psykiskt dåligt i en period och sökte hjälp hos soc. När vi blev friskförklarade började karusellen. Vi blev anklagade för en massa saker och hon blev kvar. Tiden har gått, nämnden har varit oense, rätten har varit oense, familjehemmet har strulat, ljugit och försökt förhindra en hemgång hela tiden. Vi har under tiden fått två barn som bor hos oss.

En del av mig känner upprättelse efter hennes besök. Hon kunde som första person i denna soppan se igenom allt. Vi fick bra betyg i hennes utredning. Hon såg att utredningen mest var antaganden och gissningar. Hon såg att de olika utredningarna motsade varandra. Att 90 procent är baserat på familjehemmets åsikter. Soc drog ner vårat umgänge till enbart en gång i månaden medan familjehemmet övervakar oss hela tiden. Så har det varit i 2 år pga att familjehemmet vägrat en utökning. Hon sa också att det är mycket ovanligt att familjehemmet trotsar soc beslut, vilket skett hur många gånger som helst i vårt fall. Hon var förvånad att de inte fått sparken. Hon var också mycket ledsen att hon inte kommit in i vårt fall tidigare. För även om detta har skötts på ett katastrofalt sätt så kommer vi inte ifrån att vårt barn bott där så länge med minimalt umgänge.

Hon sa att den största kärlekshandlingen vi kan ge vårt barn är att låta h*n stanna, det vore hemskt att dra upp barnet från dem h*n känner som sina föräldrar. Jag håller med. Efter att ha kämpat för att få hem vårt barn i flera år har vi nu tagit beslutet att låta det vara. Låta vårt barn bo kvar. Men fy sjutton vad ont det gör. Jag vet inte hur jag ska kunna leva. Vi har alltid levt med hoppet att sanningen kommer fram förr eller senare. Nu gjorde den det, men tyvärr för sent. Hon, experten ska nu utbilda socialarbetarna i vår kommun så att detta inte upprepas och hon ska även ta sig ett långt snack med familjehemmet. 

Vet inte vad jag vill med att skriva detta förutom att skriva av mig! Vet inte hur jag ska gå vidare! 

• Svar på tråden Jag har tagit mitt livs värsta beslut!
  • DuTrorAttDuVet
    Anonym skrev 2012-10-16 13:47:31 följande:
    LillaNova K: Det är svårt att veta hur mycket hon förstår, men hon kallar både dem och oss för mamma o pappa. Hon vet att det är hennes syskon. (Orkar inte skriva hen mer). Men denna situationen är ju hennes vardag och det hon ser som normalt. Hon lär förstå mer när hon blir äldre.

Anonym: Jag har inte sagt att vi kan ta hem henne. Bara att vi inte kommer att dra detta till rätten ytterligare en gång. Håller med dig i mycket av vad du säger och det är ju där problemet ligger. Nej de är inget bra familjehem och det säger utredaren också, men det är trots allt dem hon känner som sina föräldrar. Vi kommer dock inte acceptera att inte få vara en stor del av hennes liv.

DuTrorAttDuVet: Som privatperson kan du inte göra det. Det är kommunen som kontaktar henne, hon är ensam I Sverige att göra det hon gör och tar bara på sig speciella fall som inte går att lösa på annat sätt. Du kanske kan ha som förslag till kommunen att kontakta henne.
    Isåfall måste jag ändå veta vad hon heter, och på något vis få en domstol att bevilja kontaktmed henne då socialen här inte sammarbetar över huvud taget...
  • Anonym

Hoppas du förstår att jag inte kan lämna ut namnet..:( Det finns ju många som arbetar med anknytning på olika sätt. Du kan prova att få dem besluta att någon som kan det ska utreda ditt fall. Alltså en bedömning från någon som inte är soc.

• Anonym

Men! Det förstår jag inte alls..ska ert lilla barn bo med massa andra barn med massa svårigheter..hur länge orkar familjehemmet liksom. ALDRIG att jag lämnat mitt barn där! Urk!

• DuTrorAttDuVet
    Anonym skrev 2012-10-16 14:23:48 följande:
    Hoppas du förstår att jag inte kan lämna ut namnet..:( Det finns ju många som arbetar med anknytning på olika sätt. Du kan prova att få dem besluta att någon som kan det ska utreda ditt fall. Alltså en bedömning från någon som inte är soc.
    Ok, jag har googlat och hittat några :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-16 14:32:58 följande:
    Men! Det förstår jag inte alls..ska ert lilla barn bo med massa andra barn med massa svårigheter..hur länge orkar familjehemmet liksom. ALDRIG att jag lämnat mitt barn där! Urk!
    Det är ju ett problem, absolut. Det handlar ju inte om att överge henne där. Utredaren har ju gjort bedömningen att hon har det "good enough" där. Vi kommer ju alltid finnas tillgängliga när hon vill hela livet! Det blir inte alltid som man vill, klart att vi vill ha hem henne! Men vi kan heller inte spendera hela livet åt att slåss för henne när vi har två andra barn som måste få en bra uppväxt. Vi får helt enkelt lita på att det bästa för henne är att stanna kvar, men att alltid finnas till hands för henne! 
  • Anonym
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-10-16 19:18:41 följande:
    Ok, jag har googlat och hittat några :)
    Vad bra. Lycka till!
  • Anonym (anna)

Men hon är bara 4 år. Vore det inte bättre att utöka umgänget tills hon kan flytta hem och bo med föräldrar och syskon, sen kan hon träffa familjehemmet varannan helg eller nåt?

Ta hem flickan, hon kommer ha det mkt bättre hos er. 

• Anonym
    Anonym (anna) skrev 2012-10-18 13:23:41 följande:
    Men hon är bara 4 år. Vore det inte bättre att utöka umgänget tills hon kan flytta hem och bo med föräldrar och syskon, sen kan hon träffa familjehemmet varannan helg eller nåt?

Ta hem flickan, hon kommer ha det mkt bättre hos er. 
    Det förslaget om utökat umgänge för att sedan flytta hem har vi tjatat om i drygt 2 år. Det är lite sent nu, enl utredaren. Vi kan inte bara "ta hem henne" hon är ju lvu:ad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-15 23:50:06 följande:
    Tack för ert stöd!

Som svar kring familjehemmet så tror jag att de gör ett bra jobb med våran dotter. Är ju svårt att veta när vi är där så lite, men hon verkar må bra. Det enda jag känner är att de kanske inte riktigt ger henne den tid hon behöver då många barn bor i det familjehemmet och de flesta har stora och svåra problem. Har också märkt att de ser till sin bekvämlighet före hennes bästa vid ett flertal tillfällen. MEN jag tror att hon har det bra där. Tack och lov. Även om de hatar oss.
    Men är ni säkra på att det är det bästa för henne? Om de ljugit, motarbetat er och hatar er?? Det låter ju faktiskt inte som särskilt sympatiska människor?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 14:25:09 följande:
    Men är ni säkra på att det är det bästa för henne? Om de ljugit, motarbetat er och hatar er?? Det låter ju faktiskt inte som särskilt sympatiska människor?
    Nej jag är inte säker på någonting! De är absolut inte sympatiska mot oss, men huvudsaken är att de tar hand om henne väl. Vi kommer att ställa krav när nästa möte äger rum. Skulle de fortsätta att motarbeta våran kontakt så kommer hon att komma hem till oss. 
  • Anonym

Men vänta nu.. Bo kvar hos familjehemmet? Jag har bott i fosterfamilj största delen av mitt liv.. Har bott hos en bra familj men SJÄLVKLART ville jag alltid bo med mamma. Jag Tyckte snarare det var jobbigt när jag fick ett nytt syskon som fick bo hemma, men inte jag. när jag fick flytta hem när jag var 16 så fick ja äntligen flytta hem igen... Jag tror INTE ett fosterhem kan fullt ersätta de riktiga föräldrarna även om de är fantastiska. Och då har jag haft väldigt begränsat umgänge med min mamma, Max en gång i månaden, ibland bara en gång i halvåret.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 22:30:36 följande:
    Men vänta nu.. Bo kvar hos familjehemmet? Jag har bott i fosterfamilj största delen av mitt liv.. Har bott hos en bra familj men SJÄLVKLART ville jag alltid bo med mamma. Jag Tyckte snarare det var jobbigt när jag fick ett nytt syskon som fick bo hemma, men inte jag. när jag fick flytta hem när jag var 16 så fick ja äntligen flytta hem igen... Jag tror INTE ett fosterhem kan fullt ersätta de riktiga föräldrarna även om de är fantastiska. Och då har jag haft väldigt begränsat umgänge med min mamma, Max en gång i månaden, ibland bara en gång i halvåret.
    Hur gammal var du när du flyttade dit?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 23:12:47 följande:
    Hur gammal var du när du flyttade dit?

Runt 10 månader när jag blev lvu:ad. Så jag kallade mina fosterföräldrar mamma och pappa, precis som jag kallade mina riktiga föräldrar samma sak :) Flyttade hem en sväng när jag var 4,5 år och lvu igen när jag var ca 7 år till jag blev 16.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 23:25:33 följande:

Runt 10 månader när jag blev lvu:ad. Så jag kallade mina fosterföräldrar mamma och pappa, precis som jag kallade mina riktiga föräldrar samma sak :) Flyttade hem en sväng när jag var 4,5 år och lvu igen när jag var ca 7 år till jag blev 16.
    ok. Det är precis det du skriver som oroar mig....men enligt vetenskaplig forskning så ska tydligen det vara värre för henne att flytta hem och vi vill ju det bästa för henne...ah...det är så svårt..
  • Anonym (kämpa!!!)

Jag hade kämpat med näbbar och klor för att få tillbaka MITT barn, skulle gjort allt i min makt att få tillbaks barnet!
    Visst att barnet känner att det är familjehemmet som är mamma och pappa, men barnet är 4 år. 4 ÅR!!!
    Det kommer många barn som adopterats i lite högre åldrar, men de vänjer sig väldigt snabbt vid tanken om nytt hem och ny familj.
    Det finns inga som helst biologiska band mellan barnet och familjehemmet, och JA - blod ÄR tjockare än vatten! 

• Anonym

Resultatet efter sista mötet blev att hon kommer att komma till oss redan denna månaden. Tiden ska sedan utökas och I januari ska hon få komma varannan lördag för att det sedan ska utökas ännu mer. Målet är kanske varannan helg. Även om jag såklart vill för min skull att hon flyttar hem, så gör detta att vi kan ge henne kärlek, visa att vi finns där och att hon alltid kan nå oss och visa att vi inte övergav henne. I framtiden kan hon ju alltid välja. Såhär ser det ut nu iaf..

• LillaNovaK

Tycker att ni fattar ett bra beslut. Är det så att dottern i framtiden vill flytta till er så finns ni där för henne! Ni är hennes biologiska föräldrar och det kan inget ändra på!

Kram

• Anonym (been there)

Hej TS!

Jag förstår att det är ett svårt beslut för er. Jag vet för jag har varit/ är i din situation.

Jag "lämnade" (SoL-plac) mina 2 barn när den yngsta var 14 mån och den äldsta var knappt 3 år. Mitt enda villkor då var att de skulle vara tillsammans! Jag menar blir de av med mamma, pappa och resten av våra familjer så ska de i alla fall få vara med varandra.
    I mitt fall har jag haft kontakt med mina barn i princip sen start (det var ett par månader i början som det krånglade). Jag eller rättare sagt DE hade turen att komma till en familj som inte "kryllar" av fosterbarn utan de har ett eget barn + mina. Kommunikationen mellan mig och familjen har vuxit sig stark under dessa år mest pga att jag även om det gjort ont i mig tagit beslut som varit det bästa för mina barn. Jag har visat både soc och familjen att det viktigaste i denna soppan är att barnen mår bra och har det bra. Stundtals har det gjort för j-vla ont i hjärtat men rent logiskt har jag vetat att det varit det bästa för dem!
    Nu har de varit placerade i ganska exakt 9 år och en vårdnadsöverflytt diskuteras, dvs att vårdnaden överförs till familjen och jag är mamma på pappret men inte vårdnadshavare.
    Det har känts tungt att våga erkänna för mig själv att de faktiskt har det bäst där de är. Det är deras hem och det är där de har sin skola och sina vänner. Jag kommer ju finnas här ändå i precis samma utsträckning som tidigare - lov, helger långledigheter etc.
    Jag finns här och jag ska ingenstans och det vet de om! Inget av detta kommer att ändras. Därför känner jag mig nu trygg med att lämna över vårdnaden till familjen.

Detta var min bakgrund och jag vet att det finns de som tycker både det ena och andra om min situation. Men det är helt ok, det får de gärna göra. Jag har tagit ett beslut som ger oss alla en trygghet och våra liv kommer att fortsätta precis som vanligt även efter vårdnaden gått över till dem. 

I ditt fall däremot känner jag mig kluven. Visst ditt barn känner dem som sin familj, men det är ju till viss del för att ni blivit motarbetade när det gäller umgänge etc. Det är där kärnan i problemet ligger tycker jag; att ni inte har ett väl fungerande samarbete - ni och familjen. Att familjen sedan dessutom har flera barn med stor problematik tycker jag låter illavarslande. De kan ju inte ha fler barn är att de kan tillgodose varje barns behov, usch och fy. Jag vet att det råder stor brist på lämpliga hem åt de barns om av en eller annan anledning inte kan bo hos sina bio-föräldrar men någon gräns måste det för f-n finnas. Risken är ju att det stjälper mer än hjälper. 

Jag hade nog inte  vågat ge upp i ditt fall, även om det kan kännas som det enda rätta och det som kan ge både flickan och er en lugn och stabil tillvaro. Jag tycker att det finns alldeles för mycket som tyder på att ni trots allt är de bästa för ert barn i det långa loppet. Jag tror utifrån vad du skrivit här att ni kan bygga upp tillit, trygghet och anknytning igen och därmed kunna ta hem flickan tids nog, om ni bara ges en ärlig chans. Just i ert fall verkar faktiskt inte familjen vara det bästa alternativet.

Gud vad mycket jag har skrivit nu och ändå har jag inget konkret råd att ge, men snälla tänk igenom det en gång till innan ni tar det slutgiltliga beslutet. Det gäller ert barns framtida psykiska hälsa. Tänk OM hon när hon är äldre känner att ni dumpade henne där men hennes syskon ville ni behålla. Barn tänker lätt så...

• Anonym

Nu är vi alltför många som är drabbade! För att försöka få en översikt så har jag skapat en mailadress dit man kan skicka ett mail om man är/har varit drabbad och man får gärna berätta kort eller långt om sin erfarenhet. Det kan dels vara skönt att prata med andra som har liknande erfarenheter och det kan vara bra att veta hur många vi faktiskt är! Så skicka gärna ett mail till drabbadavsoc@hotmail.se

Svar på tråden Jag har tagit mitt livs värsta beslut!