• Anonym (Mamma)

Han är stämd för stadigvarande boende, vi har båda juridiska ombud då kallar han till samarbetssamtal?

Jag fick nyss mail från mitt barns pappa där han skriver att han begärt samarbetssamtal.
    Bakgrunden är att jag stämt honom för stadigvarande boende, han är polisanmäld för egenmäktigt förfarande och har även en orosanmälan hos soc efter att vårt barn kommit hem med blåmärken och berättat att pappa slagit.

Hur ska jag hantera denna kallelse??
    Har försökt nå mitt ombud men hon sitter i förhandlingar hela dagen så jag tänkte kolla med er också.
    Vi har även varit på samarbetssamtal tidigare utan att nå någon lösning.....

• Svar på tråden Han är stämd för stadigvarande boende, vi har båda juridiska ombud då kallar han till samarbetssamtal?
  • Kjell2

Vänta till du rådfrågat ditt ombud.

Generellt - Undvik att skolka från samarbetsavtal. Ser bra ut i framtiden om du visar på att du i alla fall försöker.

En möjlig förklaring till kallelsen är att han inser att det kan bli svårt att få som han vill om det blir huvudförhandling och nu vill kolla om det finns någon möjlighet till en lösning ni båda kan acceptera. Ibland kan ett ombud, och en kommande HUF,  få klienten  att se lite mer realistisk på sina möjligheter.

• Anonym (Mamma)
    Kjell2 skrev 2012-10-16 11:18:50 följande:
    Vänta till du rådfrågat ditt ombud.

Generellt - Undvik att skolka från samarbetsavtal. Ser bra ut i framtiden om du visar på att du i alla fall försöker.

En möjlig förklaring till kallelsen är att han inser att det kan bli svårt att få som han vill om det blir huvudförhandling och nu vill kolla om det finns någon möjlighet till en lösning ni båda kan acceptera. Ibland kan ett ombud, och en kommande HUF,  få klienten  att se lite mer realistisk på sina möjligheter.
    Det var exakt min tanke, att man ska aldrig skolka från dessa samtal.
    Däremot förstår jag inte riktigt syftet då det klart och tydligt i stämningen står att han skall kontakta mitt ombud och inte mig ang detta.
    Han har varit väldigt hotfull och våldsam under vår separation så jag vill inte gärna ha någon kontakt med honom ensam.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-10-16 11:22:20 följande:
    Däremot förstår jag inte riktigt syftet då det klart och tydligt i stämningen står att han skall kontakta mitt ombud och inte mig ang detta.
    Han har varit väldigt hotfull och våldsam under vår separation så jag vill inte gärna ha någon kontakt med honom ensam.
    Det är väl inte han som har skickat ut kallelsen till samarbetssamtal?

Man är inte ensam på samarbetssamtalen.

Blev han fälld för misshandel av barnet? Hur gammalt är barnet?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-10-16 11:24:24 följande:
    Det är väl inte han som har skickat ut kallelsen till samarbetssamtal?

Man är inte ensam på samarbetssamtalen.

Blev han fälld för misshandel av barnet? Hur gammalt är barnet?
    Han har mailat och sagt att han begärt samarbetssamtal, min kallelse är på väg.

Vi har varit på samarbetssamtal tidigare men som ni kan lista ut har det inte gett särskilt mycket då jag valt att stämma honom.

Han är inte fälld för misshandel, det är under utredning. Barnet är 3
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2012-10-16 11:22:20 följande:

Prata med ditt ombud. Be sen ombudet kontakt motparten och var tydlig med att ni båda, dvs du och ombudet, kommer på samtalet.

Allt du får från exet, och hans ombud, ber du ditt ombud besvara. Aldrig att du svarar själv. Samma sak med telefonsamtal, säg bara att "Detta får du ta med mitt ombud" och lägg sen på.

Har ditt ex kunnat köra massa hotfullt maktspel med framgång mot dig under åren kan han nu börjat inse att det blir svårare med ombud som mellanled. Alltså gör han nu några sista försök att gå direkt på dig.

Du svarar alltså aldrig själv utan skickar allt till ditt ombud som får besvara efter rådfrågan med dig.
  • Anonym (Mamma)
    Kjell2 skrev 2012-10-16 11:28:43 följande:

Prata med ditt ombud. Be sen ombudet kontakt motparten och var tydlig med att ni båda, dvs du och ombudet, kommer på samtalet.

Allt du får från exet, och hans ombud, ber du ditt ombud besvara. Aldrig att du svarar själv. Samma sak med telefonsamtal, säg bara att "Detta får du ta med mitt ombud" och lägg sen på.

Har ditt ex kunnat köra massa hotfullt maktspel med framgång mot dig under åren kan han nu börjat inse att det blir svårare med ombud som mellanled. Alltså gör han nu några sista försök att gå direkt på dig.

Du svarar alltså aldrig själv utan skickar allt till ditt ombud som får besvara efter rådfrågan med dig.
    Ahh tack!
    Självklart är det så! (Vad logiskt allt är när någon annan säger det!)

Precis som du misstänker har det varit otroligt mycket hot, maktspel osv sedan (och även innan) vår separation, därav mitt val att låta ombudet sköta all kontakt.

Jag var på väg att besvara detta själv men kommer göra som du råder mig till, och låta mitt ombud sköta saken.

Återigen, stort tack!
  • Anonym (Mamma)

Jag har en liten följdfråga, hur förhåller sig de som sköter samarbetssamtal till ett sådant samtal under en tvist?

(Nu när jag skriver det inser jag att vi inte är i tvist ännu då han inte besvarat min stämning. Mott ombud har blivit kontaktad av hans ombud och meddelat att de ska ha möte vecka 44 och därför ber oss avvakta tills dess.)

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-10-16 11:38:44 följande:
    Jag har en liten följdfråga, hur förhåller sig de som sköter samarbetssamtal till ett sådant samtal under en tvist?

(Nu när jag skriver det inser jag att vi inte är i tvist ännu då han inte besvarat min stämning. Mott ombud har blivit kontaktad av hans ombud och meddelat att de ska ha möte vecka 44 och därför ber oss avvakta tills dess.)
    De har inga problem med att man försöker lösa saker på egen hand. Allt är bättre än att domstolen ska besluta för det kan bli helt galet...
  • Anonym (hanna)
    Anonym skrev 2012-10-16 11:41:26 följande:
    De har inga problem med att man försöker lösa saker på egen hand. Allt är bättre än att domstolen ska besluta för det kan bli helt galet...
    Vad menar du med att "det kan bli helt galet"? TS har redan försökt med flera samarbetssamtal som inte gett något reslutat och nu har hon valt att stämma sitt ex (för att det antagligen känns om en sista utväg).
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (hanna) skrev 2012-10-16 11:49:54 följande:
    Vad menar du med att "det kan bli helt galet"? TS har redan försökt med flera samarbetssamtal som inte gett något reslutat och nu har hon valt att stämma sitt ex (för att det antagligen känns om en sista utväg).
    Saken är den att vi som sagt varit på flera samtal där exxet har lyckats förhala allting.
    Vi väntar och ser hur det går har varit deras stående slogan samtidigt som mitt barn mår riktigt dåligt!
    Jag krävde en lösning på detta i januari då även barnets dagis påpeka att barnet inte mår bra.
    Resultatet - vi avvaktar, det kan ju vara en fas.

Nu är jag less på detta snack! Jag ser ju att barnet far illa därav mitt val att stämma.
    För att få ett slut helt enkelt
  • Anonym (Mamma)

Nu har jag pratat med mitt ombud och hennes råd var att gå dit men att fortsätta med samma linje, dvs stadigvarande boende hos mig.
    Om han då fortsätter yrka på VV kan jag helt enkelt tala om att samtalet isf är meningslöst iom den stämning som gått iväg. Att jag inte kommer vika från den sas.

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-10-16 12:25:29 följande:
    Nu har jag pratat med mitt ombud och hennes råd var att gå dit men att fortsätta med samma linje, dvs stadigvarande boende hos mig.
    Om han då fortsätter yrka på VV kan jag helt enkelt tala om att samtalet isf är meningslöst iom den stämning som gått iväg. Att jag inte kommer vika från den sas.
    Låter som en plan. Men du är medveten om att boendet kan hamna hos honom istället för hos dej hoppas jag.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-10-16 18:06:32 följande:
    Låter som en plan. Men du är medveten om att boendet kan hamna hos honom istället för hos dej hoppas jag.
    Med tanke på vår historia skulle jag vilja påstå att det är i princip omöjligt.
    Det blir 50/50 eller stadigvarande hos mig.

Självklart inget jag kan garantera men till 99,9%
Svar på tråden Han är stämd för stadigvarande boende, vi har båda juridiska ombud då kallar han till samarbetssamtal?