Låter ni era barn under 1 år sova ute i vagnen på vintern?
Ja, som frågan lyder. Låter ni era bebisar sova ute i vagnen på vintern? Skriv gärna också lite hur ni ställer er till det, om ni kanske har några tips, hur länge ni låter den sova osv.
Ja, som frågan lyder. Låter ni era bebisar sova ute i vagnen på vintern? Skriv gärna också lite hur ni ställer er till det, om ni kanske har några tips, hur länge ni låter den sova osv.
Nu i vintras så var min lille alldeles ny och följde alltid med på hundpromenaderna, och ibland somnade han (fåtal ggr) Oftast hade jag honom i bärsele dock då han tyckte det var mysigare. Hade också större koll på honom då, vilket kändes bra.
Fick dock rådet från BVC att inte vistas ute längre stunder med honom om det var kallare än -12, men det var en mild vinter här nere i Småland då, så jag tror det bara var 2 dagar vi stannade inomhus.
Skulle dock aldrig ha vagnen ståendes ute medan jag var någon annanstans. Hur den situationen nu skulle ha kunnat uppstå. Och lillen har alltid varit hälsan själv och är lite småförkyld för första ggn idag (faktiskt) vilket jag tror beror på att han inte varit ute lika mycket som vanligt de senaste två veckorna ;)
Vårt barn (föddes våren 2011) sov ute hela förra vintern. Dock somnade h*n inte när det blev kallare än typ -22. Så det reglerades sig själv. När det var mer än -20 ca så sov h*n max en halvtimme, sedan vaknade h*n.
Vi körde med många lager kläder och filtar där det var som kallast helt enkelt.
pigglet: Hehe, nej det skulle ju vara knasigt :)
Beror ju helt på vad det är för sorts väder ute också, luftfuktighet osv. När det blåste massvis så spelade det ju inte så stor roll att det bara var fem minusgrader, var ju hopplöst att vara ute längre stunder ändå. Men när det var kallare så började jag vända hemåt när jag märket att snoret började frysa till is ^^ Märkte ju på sonen också när han började tycka det hela var mer obehagligt än spännande och roligt :)
Ligger de i vagn, med sufletten uppfälld, så blir det varmt under sufletten. Jag har inte kollat själv, men det sägs att om man tar en termometer och kollar så är det typ 0 grader även om det är -15 ute. Jag tror att det stämmer, eftersom våra barn inte ens varit kalla om kinderna även när det varit -30. (då hänger jag en extra filt över sufletten - inte så den täcker öppningen , utan bara så den hänger ner någon dm och behåller den varma luften i sufletten.)
Det är som sagt inte kylan som är den största risken utan att man pälsar på barnet så mycket att det ej kan röra armar och ben samt att bebisen blir för varm och ej kan värmereglera.
Bor i ett område i Nogre där de blir riktigt kallt och här sover ungana ute hela året. Men alltid i tunn ull i ullpåse för det reglerar temperaturen perfekt. Nemas problemas.
Sweno: oavsett klädesplagg kan barns kroppar inte värmereglera så som vuxnas. Ett bar kan inte heller ta bort filten om det blir för varmt
Nja är lite skeptiskt till det då en väninna till mig förlorade sin 4 månaders bebis i PSD, bebisen sov ute i vagnen å det var vinter å kallt ute så bebisen var rejält inpackad och påklädd, såklart kan man inte utesluta att det faktiskt berodde på det, som någon skrev har bebisar svårt att reglera kropp temperaturen så nej jag skulle inte lämna ett litet barn sovande ute i vagnen men då är jag extra nojig! Ett äldre barn är såklart en annan sak!