• Anonym (Svartsjuk)

Min lesbiska flickvän vill läsa "50 shades of Grey"

Hej,
    Jag har varit tillsammans med min flickvän i 2½ år och vi bor ihop sedan ett år. Förhållandet går bra och allt är som det ska, oftast. Jag är ganska svartsjuk av mig till och från, men försöker jobba på detta dagligen.
    Ingen av oss har haft sex med en kille och jag tänder inte alls på killar.

Dock kan jag inte släppa faktumet att hon, som väldigt bokintresserad, sa att hon bland annat ska läsa "50 Shades of Grey" (50 nyanser av honom) när hon åker till Mexiko i två veckor med sin familj i Januari.

Jag visste att boken handlade om enbart sex mellan en snygg man och en tjej. Jag blev lite ifrågasättande och undrade varför hon ville läsa en sån bok, när hon är lesbisk. Hon sa "För att jag vill veta vad alla pratar om." Ja, det har snackats mycket om denna bok överallt och jag förstår att hon är nyfiken, men en del av mig känner sig orolig och otillräcklig.

Jag kunde inte släppa det och laddade ner ljudboken och började lyssna, för att se om det är så "illa" som jag trodde. Och jag blev helt chockad över alla dessa detaljer kring karaktärernas sex och blev jättesvartsjuk. Jag tänkte "Hon kommer lämna mig/vara otrogen mot mig om hon läser den här boken."  För jag vet ju inte "hur lesbisk" hon är. Och så kommer hon inte ens vara hemma, utan på en plats med massa snygga latinos.

Jag vet att hon älskar mig och är med mig. Men jag blir bara orolig. Tänk om boken kommer väcka någon sorts lust och nyfikenhet på män för henne, när hon är där?

Jag vet att jag låter jättepatetisk och jag kan erkänna att jag känner mig patetisk, men jag vill bara få ut detta. För säger jag något till henne blir hon jättearg. (Jag har gjort det.)

Bör jag vara orolig? :(

• Svar på tråden Min lesbiska flickvän vill läsa "50 shades of Grey"
  • KakanC

Bra att du tog upp det! Dina känslor och tankar kanske är befängda i verkligheten. Men inte det minsta verkliga eller obehagliga i sig själv! Det är det som är lösningen på de flesta hjärnspöken och rädslor. Prata prata prata. Visar vem du är, visar din sårbarhet och din öppenhet. Och din vilja. Jättefint. Massa mod Kärlek och lycka till er två!

• Anonym (Svartsjuk)
    kire skrev 2012-10-18 08:03:44 följande:
    Jo, Kali är spot on här men låt mig förklara lite tydligare.
    Det här är ett publikt forum. Någon, i det här fallet du skriver ett inlägg inklusive fråga och trycker på knappen "posta inlägget". Nu kan alla, även gubbar och tanter läsa det du skrivit och frågat. Nu kan alla, även gubbar och tanter skriva ett svar/kommentar  Det här är alltså ett diskussionsforum. Om man skriver ett inlägg med en fråga på ett publikt diskussionsforum och sen personligen inte förstår varför folk svarar = "lägger sig i"....

Hm, låt mig säga så här. Ung och dum? Ung går över men inte lika säker på dum.
    Du tror inte jag vet detta? Dock finns det olika kategorier på detta forum, eller hur? Jag la den här tråden under homo/bi/trans för att jag ville främst ha svar från homosexuella kvinnor. Och inte mötas av män som gör sig lustiga över detta. Eller fördomsfulla kärringar.
    KakanC skrev 2012-10-18 10:55:09 följande:
    Bra att du tog upp det! Dina känslor och tankar kanske är befängda i verkligheten. Men inte det minsta verkliga eller obehagliga i sig själv! Det är det som är lösningen på de flesta hjärnspöken och rädslor. Prata prata prata. Visar vem du är, visar din sårbarhet och din öppenhet. Och din vilja. Jättefint. Massa mod Kärlek och lycka till er två!
    Tack för ditt svar! {#emotions_dlg.flower}
  • Matte72

Jag läste precis ut boken och den var erotisk, lite som typ "pretty woman" möter "Marquis de sade". Läsvärd och jag satte den i händerna på sambon direkt och jag hoppas att hon gillar den lika mycket som jag gjorde. Jag tror att TS överreagerar och den troliga reaktionen från TS partner är nog snarare att bli pilsk än att vilja lämna. Inte för att vara elak, men jag tror att TS bör jobba lite på sin självkänsla. Folk är inte otrogna på grund av böcker, filmer osv utan tvärtom tror jag att det bidrar med nya saker i relationen.

• Anonym (Svartsjuk)
    Matte72 skrev 2012-10-18 14:27:00 följande:
    Jag läste precis ut boken och den var erotisk, lite som typ "pretty woman" möter "Marquis de sade". Läsvärd och jag satte den i händerna på sambon direkt och jag hoppas att hon gillar den lika mycket som jag gjorde. Jag tror att TS överreagerar och den troliga reaktionen från TS partner är nog snarare att bli pilsk än att vilja lämna. Inte för att vara elak, men jag tror att TS bör jobba lite på sin självkänsla. Folk är inte otrogna på grund av böcker, filmer osv utan tvärtom tror jag att det bidrar med nya saker i relationen.
    Tack för ditt svar Matte! Jag jobbar dagligen med detta och kan meddela att jag pratat ut med min älskling och allt har löst sig. Det är inget jag oroar mig över längre. {#emotions_dlg.flower}
  • Matte72
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2012-10-18 14:34:36 följande:
    Tack för ditt svar Matte! Jag jobbar dagligen med detta och kan meddela att jag pratat ut med min älskling och allt har löst sig. Det är inget jag oroar mig över längre. {#emotions_dlg.flower}
    Härligt att det löste sig :)
  • Anonym (mmm)

du kanske också ska läsa boken...även om det är heterosex i boken så är det fortfarande bara en bok som vilken som helst...man behöver inte alltid relatera till innehållet.  Men om du läser den så har ni något att diskutera...kanske testa några saker från boken...lite rep-lek etc etc kan vara erotiskt för er båda :)
    du kan kanske läsa den medan hon är på semester så kan ni sms:a varandra lite heta fantasier om vad ni kan göra när hon kommer hem till dig :) 

• Thaleya1
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2012-10-18 00:35:44 följande:
    Ursäkta men vad fan pratar du om? Vad har det med detta att göra för fem öre? Sitt du där med dina löjliga fördomar och var bara tyst om du inte har något vettigt att säga.

Du var väl orolig över att din tjej kanske skulle börja intressera sig för män efter att hon läst 50 shades of grey?
    Det är ju iaf vad det står i trådstarten. 

Och då tycker jag att det är löjligt att du är så osäker på hennes kärlek till dig att du är orolig att hon ska intressera sig för män. Som att det inte tar mer än en bok för att bryta upp en kärlek, eller att skapa ett intresse för män. Då jämförde jag med mina tjejkompisar, och ja det är fördomar men det är också fakta vad som hände dem. Kanske inte har jättemycket med tråden att göra men var iaf i samma kategori.
    Du låter väldigt aggresiv. 
  • honkie

Har ej läst den men har hört att den ska vara urusel, ett litterärt storsäljarhån. Om din flickvän är intresserad av litteratur och en finsmakare så lär hon sluta läsa boken efter första kapitlet och istället ägna sig åt allt annat man bör göra när man är utomlands.

• bbbbbbbb

Om hon nu ska till Mexico och knulla varenda snubbe där, varför skulle hon då behöva ha med sig en porrbok?

• SothMasoko

Om Fifty shades kan man nog säga mycket, men det mesta är redan sagt.

Resonemanget att din flickvän skulle ha en dragning till heterokillar bara för att hon vill läsa en bok som det pratas och skrivs rätt mycket om tycker jag personligen är en smula långsökt. Ungefär som om Bengt skulle bli svinlack och sotis på Christer för att han vill läsa någon populär chicklit liksom.

Som vanligt ser jag i tråden att en hel del dissar den som "urusel" och så vidare men det kan jag inte hålla med om alls.
    Nej, den håller ingen högre litterär klass. Den är rätt långt ifrån "bra" litteratur, tex anser jag att Audrey Niffenegger håller sådär 100 gånger högre klass, men varför skall erotisk litteratur alltid sablas ned med att den är sååååå dååååååååligt!!!.

Jag hör ingen sabla ned Läckberg för att hennes böcker är trista, stereotypa och har ett torftigt språk.

• Anonym

jag tyckte inte boken var så värst bra faktiskt....

• Tom Araya

Jag läste nu i tidningen att försäljning av BDSM-leksaker ökat lavinartat i Sverige sedan nämnda bok översattes till svenska.

Jag undrar om TS snarare om DET är vad som oroar TS att flickvännen blir inspirerad av...så TS riskerar att bli bunden och få smaka piskan...{#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym (Puss)

TS: Skönt att det löste sig. Du var inte ett dugg löjlig, du både är kvinna och är tillsammans med en så du vet att konstigare saker har hänt än att en partner är otrogen, eller att en tjej som inte har så mycket erfarenhet av tjejer skulle vara med en kille. Det är inget helt sanslöst scenario. Löjligt hade varit ifall du oroade dig att hon skulle bli kidnappad av aliens...

Och skit i Tom Araya, kan vi alla bara banna honom från hela homo/bi/trans-forumet, han är en ensam, rasande och bitter, sexuellt frustrerad straight kille som försöker inbilla sig själv att han har något vettigt att säga till lesbiska tjejer fast det UPPENBARLIGEN inte är hans omårde alls.

Svar på tråden Min lesbiska flickvän vill läsa "50 shades of Grey"