• Madeleine Louise

Är man en dålig förälder om man väljer avlastningsfamilj?

Jag vill bara veta hur ni resonerar! Låtsas som att en person är ensamstående med minst två barn.

Föräldern beslutar sig för att kontakta soc och få en avlastningsfamilj så att föräldern får vila upp sig drygt 3 dagar varannan vecka. Den andra föräldern finns inte med i bilden, vägrar träffa barnen men betalar underhåll. 

Är föräldern en dålig förälder som väljer avlastningsfamilj i denna situation? 

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Svar på tråden Är man en dålig förälder om man väljer avlastningsfamilj?
  • häxan surtant 6

absolut inte ... jag satt i precis den situationen när jag blev själv med 3 barn ...pappan fanns inte med i bilden o gör inte än idag ... men skillnaden e väl att det var inte jag som tog första steget till kontaktfamilj utan det var bvc sköterskan som tvingade mig att ansöka för annars skulle hon anmäla mig till socialen då hon såg hur slutkörd jag var...

• Yas

Nej absolut inte, min kortidsfamilj räddade min barndom. Är nu 29 och har fortfarande fantastisk kontakt med min helg mamma. Mamma var ensamstående och orkade/kunde inte ha oss full tid. Vi fick åka ut och ha kul med någon som hade ork och när man kom tillbaka var mamma roligare och va med då hon vilat ut.

• Ronjan709

Nej man är en bra förälder. Dels för att man ger sitt barn fler vuxna att ha i sin närhet o känna sig trygga med. Kan behövas för ett barn som inte har kontakt med sin pappa. Sen så blir man ju mer utvilad av avlastning o blir en bättre mamma med mer ork

• AnelaHasic
    Madeleine Louise skrev 2012-10-17 08:35:50 följande:
    Jag vill bara veta hur ni resonerar! Låtsas som att en person är ensamstående med minst två barn.

Föräldern beslutar sig för att kontakta soc och få en avlastningsfamilj så att föräldern får vila upp sig drygt 3 dagar varannan vecka. Den andra föräldern finns inte med i bilden, vägrar träffa barnen men betalar underhåll. 

Är föräldern en dålig förälder som väljer avlastningsfamilj i denna situation? 
    Ja,jag tycker det. Du tar ansvar för ditt liv och låter ingen annan ta över. Jag har två barn,min man jobbar hela tiden, jag har ingen kontakt med mina föräldrar,mina svärföräldrar bor utomlands. Bor i en liten by. Inga vänner som "kan ta över" och hjälpa till. Jag är mamma 24/7! 2 barn och väntar ett tredje. Med både barn har haft kolik. Är hemma med dom,de går ej på dagis, men lär börja snart. Jag tar ansvar för det jag har själv valt att ha i mitt liv,och jag tycker du ska ta det Hur gör kvinnorna i Afrika då? Hur gjorde kvinnorna förr? Allt går!! Peace&Love
  • Bebely

Du är absolut ingen dålig förälder genom att be om hjälp!! I dagens samhälle har man inte samma stöd som man hade förr av släktingar och grannar. Nuförtiden ska man dessutom jobba heltid för att kunna försörja sig till skillnad från förr då oftast endast en förälder jobbade medan barnen var små.

Stå på dig och låt inte någon annan trycka ner dig. Du vet vad som är bäst för dig och dina barn!

• Mother of 4

Anelahasic, det är ju en himla skillnad att ha en man som drar in pengar. Även om han inte träffar er så har du ju backup.

Tänk att vara själv dygnet runt med två barn, du får typ panik varje gång de blir sjuka för du inte har råd att vabba. Du har inte sovit på två dygn för både du och barnen kräks av magsjuka och ingen annan som kan torka.

Hade jag blivit ensam hade jag lätt sökt avlastning för att orka om det hade behövts. Inget fel med det

Är tacksam för att vi är två, slitigt nog ändå utan annan avlastning.

• Madeleine Louise
    AnelaHasic skrev 2012-10-22 21:37:42 följande:
    Ja,jag tycker det. Du tar ansvar för ditt liv och låter ingen annan ta över. Jag har två barn,min man jobbar hela tiden, jag har ingen kontakt med mina föräldrar,mina svärföräldrar bor utomlands. Bor i en liten by. Inga vänner som "kan ta över" och hjälpa till. Jag är mamma 24/7! 2 barn och väntar ett tredje. Med både barn har haft kolik. Är hemma med dom,de går ej på dagis, men lär börja snart. Jag tar ansvar för det jag har själv valt att ha i mitt liv,och jag tycker du ska ta det Hur gör kvinnorna i Afrika då? Hur gjorde kvinnorna förr? Allt går!! Peace&Love
    Utveckla gärna. Tycker du det är bättre att barnen har en trött och oengagerad förälder som knappt orkar med vardagen istället för att hela familjen får ha det bra genom att skaffa hjälp? Är man per automatik en dålig förälder om man väljer det bästa för sina barn och väljer att skaffa hjälp? 

Vill gärna fråga dig, som har en annan åsikt än övriga i tråden, nu när du ändå tar upp detta med att "ta ansvar för det du själv valt att ha i livet". Har du hela ditt liv planerat i en liten bok? Kan du garantera att din familj inte råkar ut för någonting som drabbar er familj och ditt föräldraskap? Kan du, eftersom du ser det som en självklarhet att inte begära hjälp, garantera att du hela livet (än vad som händer) kommer kunna ge dina barn mat på bordet och ha den ork att du orkar ta hand om dina barn?

Och snälla, dra inte in Afrikanska kvinnor eller kvinnor från "förr i tiden" i denna diskussion. Alla afrikanska kvinnor lever inte likadant och förr i tiden svalt barn ihjäl. Du får gärna diskutera men vänligen, håll diskussionen på en svensk nutid nivå. Det underlättar alltihop att hålla diskussionen på den utvecklingsnivå som alla känner till!
    Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • bratz

säger som tidigare redan har skrivit att man är inte en dålig förälder för att man ber om hjälp! Jag har själv kontaktfamiljer till några av mina barn då pappan inte finns med i bilden alls och dessa helger ger mig en chans att andas. I slutändan handlar de ju om att man ibland behöver ett andningshål för att vara en bra och glad mamma!

• avocadoo
    bratz skrev 2012-10-28 10:31:22 följande:
    säger som tidigare redan har skrivit att man är inte en dålig förälder för att man ber om hjälp! Jag har själv kontaktfamiljer till några av mina barn då pappan inte finns med i bilden alls och dessa helger ger mig en chans att andas. I slutändan handlar de ju om att man ibland behöver ett andningshål för att vara en bra och glad mamma!
    Får man vara nyfiken och fråga varför man skaffar 6 stycken om man inte orkar med dem man har har och skickar iväg dem över helgerna?

• Loriyana

Jag funderar på att ansöka om avlastning. Är helt ensamstående med ett mycket krävande barn som har funktionshinder. Hela mitt liv kretsar kring barnet och dess behov och jag har ingen tid alls till att ta hand om mig själv. Mitt sociala liv har gått ner till noll och saker som att gå till tandläkaren eller frisören eller gymmet är i nuläget helt omöjligt.

• bratz
    avocadoo skrev 2012-10-28 11:04:35 följande:
    Får man vara nyfiken och fråga varför man skaffar 6 stycken om man inte orkar med dem man har har och skickar iväg dem över helgerna?

Ja du varför man skaffar sex stycken? Nu har jag ju inte lyckats tillverka dom på egen hand direkt. Man brukar ju vara två som delar på ansvaret. Men i mitt fall tröttnade väl pappan (ja det är samma pappa) och stack när vår sexa vara knappt 1 år. Då får man göra sitt bästa och ta hand om de själv. Men ibland tryter orken kan jag säga. Det är inte alltid lätt att bära ansvaret själv. Då kan det vara skönt att hinna ikapp hemma nån helg, med städ och kläder och allt annat. Jag skickar inte "bara iväg dom". Om det är av intresse så har jag fortfarande tre av barnen hemma. Kontaktfamiljer prövas alltid efter barnets behov, inte mitt! 
  • avocadoo
    bratz skrev 2012-10-28 11:16:03 följande:
    Ja du varför man skaffar sex stycken? Nu har jag ju inte lyckats tillverka dom på egen hand direkt. Man brukar ju vara två som delar på ansvaret. Men i mitt fall tröttnade väl pappan (ja det är samma pappa) och stack när vår sexa vara knappt 1 år. Då får man göra sitt bästa och ta hand om de själv. Men ibland tryter orken kan jag säga. Det är inte alltid lätt att bära ansvaret själv. Då kan det vara skönt att hinna ikapp hemma nån helg, med städ och kläder och allt annat. Jag skickar inte "bara iväg dom". Om det är av intresse så har jag fortfarande tre av barnen hemma. Kontaktfamiljer prövas alltid efter barnets behov, inte mitt! 
    Bara nyfiken, därför jag frågade :) Hur valde du vilka som skulle få stanna hemma och vilka som skulle få stödfamilj?
  • bratz
    avocadoo skrev 2012-10-28 11:59:56 följande:
    Bara nyfiken, därför jag frågade :) Hur valde du vilka som skulle få stanna hemma och vilka som skulle få stödfamilj?
    Som sagt de bedöms efter varje barns behov och inget jag bestämmer utan det gör IFO. 
  • LinneaJosie
    bratz skrev 2012-10-28 15:00:18 följande:
    Som sagt de bedöms efter varje barns behov och inget jag bestämmer utan det gör IFO. 

Exakt. Insatsen är inte till för föräldrar, utan för barn.
  • mammalovis

Ansöka om kontaktfamilj kan man alltid göra, men det känns som att det är ganska svårt att få, eller åtminstone ska barnet vara minst 3 år verkar det som. Jag hade önskemål om avlastning några timmar i veckan bara för att få en paus och orka vardagen, men det blev inte aktuellt då tösen var drygt 1,5 år och det kunde störa anknytningen till mamman. Pappan har under det senaste halvåret kommit och gått, varannan månad närvarande ca 2 gånger 3 timmar (ibland har jag arbetat då) och varannan månad helt frånvarande p g a psykisk sjukdom. Tack och lov har jag nu en underbar pojkvän som stöttar och jag har varit sjukskriven under några veckor för att det blev för mycket med stor trötthet och aptitbrist som följd när väl utredningen var klar utan något som helst positivt resultat.

Svar på tråden Är man en dålig förälder om man väljer avlastningsfamilj?