AnelaHasic skrev 2012-10-22 21:37:42 följande:
Ja,jag tycker det. Du tar ansvar för ditt liv och låter ingen annan ta över. Jag har två barn,min man jobbar hela tiden, jag har ingen kontakt med mina föräldrar,mina svärföräldrar bor utomlands. Bor i en liten by. Inga vänner som "kan ta över" och hjälpa till. Jag är mamma 24/7! 2 barn och väntar ett tredje. Med både barn har haft kolik. Är hemma med dom,de går ej på dagis, men lär börja snart. Jag tar ansvar för det jag har själv valt att ha i mitt liv,och jag tycker du ska ta det

Hur gör kvinnorna i Afrika då? Hur gjorde kvinnorna förr? Allt går!! Peace&Love
Utveckla gärna. Tycker du det är bättre att barnen har en trött och oengagerad förälder som knappt orkar med vardagen istället för att hela familjen får ha det bra genom att skaffa hjälp? Är man per automatik en dålig förälder om man väljer det bästa för sina barn och väljer att skaffa hjälp?
Vill gärna fråga dig, som har en annan åsikt än övriga i tråden, nu när du ändå tar upp detta med att "ta ansvar för det du själv valt att ha i livet". Har du hela ditt liv planerat i en liten bok? Kan du garantera att din familj inte råkar ut för någonting som drabbar er familj och ditt föräldraskap? Kan du, eftersom du ser det som en självklarhet att inte begära hjälp, garantera att du hela livet (än vad som händer) kommer kunna ge dina barn mat på bordet och ha den ork att du orkar ta hand om dina barn?
Och snälla, dra inte in Afrikanska kvinnor eller kvinnor från "förr i tiden" i denna diskussion. Alla afrikanska kvinnor lever inte likadant och förr i tiden svalt barn ihjäl. Du får gärna diskutera men vänligen, håll diskussionen på en svensk nutid nivå. Det underlättar alltihop att hålla diskussionen på den utvecklingsnivå som alla känner till!