Min man har PTSD, hur ska jag vara?
Min man har varit med om hemska saker i sitt liv vilket han går i terapi för. Har fått beskedet om det han har är PTSD, med inslag av både depression och ångest. Han tar Sertralin.
Oftast går det bra, vi kämpar på. Men terapin blir allt mer krävande. Han har oftare möten och stannar hemma från jobbet i perioder. Han gräver ner sig, sover dåligt, måste ta sömnmedicin och är då helt utslagen i ett dygn.
Jag stöttar honom så gott jag kan. Men ibland är det tungt även för mig. Vi har två små barn, båda jobbar heltid. Jag har kämpat mig till ett bra jobb med bra lön vilket såklart innebär en del krav på mig. Detta har han svårt att förstå. Jag avancerar men det känns som han missunnar mig det. Samtidigt känner jag att om jag inte hade detta jobb skulle vi inte ha ett ruttet öre, eftersom han har mycket frånvaro. Därför ger jag järnet på jobbet så att jag ska säkra min plats. Han verkar inte fatta att jag gör det för oss, för vår familj.
Ibland känns det som jag går till jobbet med ett påklistrat leende, bara för att orka med arbetsuppgifter och utmaningar måste jag förtränga hur vi har det hemma.
Missförstå mig rätt. Min man har mycket bearbeta och det är jobbigt för honom. Jag tycker synd om honom och hans historia gör ont i hjärtat. Men jag är heller inte alltid stark. I svaga stunder kan jag känna mig sårad. Han har en fru som jobbar hårt för familjen och aldrig sviker honom. Han har två friska fina barn. Varför kan han inte se nuet, se framtiden? Är vi inte värdefulla? Betyder vår kärlek inget? Jag kan inte tycka synd om honom när jag tänker så.
Detta låter kanske hårt och orättvist. Jag vet inte hur det är att ha PTSD, jag är en lyckligt lottad människa med stark självkänsla. Egentligen vill jag nog veta hur jag ska hantera honom, stötta honom på bästa sätt. Och försöka kontrollera mina känslor av irritation och trötthet, som att jag är den som alltid måste dra hela vagnen på egen hand.
Någon med PTSD eller erfarenhet av detta får gärna dela med sig.