• Nahoj23

Söker de som adopterar eller adopterat från Slovakien

Hej

Vi får eventuellt helt göra om i vårt tänk kring land och kanske ska adoptera från Slovakien.
    Jag vet att ni är några stycken som har papper igång och också de som adopterat däifrån.
    Har kollat upp olika trådar och också sökt på en del bloggar, många är lösenordsskyddade och jag kommer inte in.

Jag skulle bli väldigt tacksam om ni kunde dela med er av er historia.
    Ålder på barn när ni fick barnbesked, ev SN, resan, tiden innan...allt med andra ord.
    Tack på förhand

• Svar på tråden Söker de som adopterar eller adopterat från Slovakien
  • Nahoj23
    strawberryshortcake skrev 2012-10-22 13:21:54 följande:
    Nahoj: tråkigt men det kanske bara rasslar till och sen är det Er tur. Har ni syskonmedgivande?
    Hej

Nej, inget syskonmedgivande, vi har pratat om det men är eniga om att vi ska "få" ett i sänder. Har man tur i livet kommer det två barn till oss någon gång...
  • Nahoj23

Fortfarande ingenting nytt från BFA.
    Det står still, jag är så trött på den här väntan.
    Snart har papprena legat ett år på förmedlingen och vi har så lång kötid som från 2008 men det är ändå en familj före oss som har kötid från 2006.

Är på liphumör idag..Gråter

• HOBBE49

Är Slovakien det enda land ni passar in på? Det borde ju annars finnas flera länder som kötiden räcker till för med råge. Vi påminde bfa om att vi var öppna för alla länder och blev uppringda två veckor senare med förfrågan om att skicka till vårt land. Tur förmodligen men ändå...

• Nahoj23
    HOBBE49 skrev 2012-11-23 16:49:39 följande:
    Är Slovakien det enda land ni passar in på? Det borde ju annars finnas flera länder som kötiden räcker till för med råge. Vi påminde bfa om att vi var öppna för alla länder och blev uppringda två veckor senare med förfrågan om att skicka till vårt land. Tur förmodligen men ändå...
    Har ringt, vi fyller inte äktenskapslängden än tyvärr på många länder.
    Det är den enkla anledningen.
  • Zebrima
    Nahoj23 skrev 2012-11-26 12:03:00 följande:
    Har ringt, vi fyller inte äktenskapslängden än tyvärr på många länder.
    Det är den enkla anledningen.
    Usch, jag blir lite orolig nu! :(
    Hur lång äktenskapstid har ni? Vi har nämligen inte heller så lång tid ännu och ska snart också välja land.

Jag undrar också om det står minst 3 års äktenskap t.ex., är det då 3 år från det man skickar in papper till landet eller är det 3 år från det att man får barnbeskedet? Så om vi t.ex. har 2 års äktenskap nu och kravet är 3 år, men det är 1-2 års väntetid i landet, är vi aktuella för det landet i alla fall? Vi kommer ju ha minst 3 år i så fall när vi väl får barnbeskedet. Eller det funkar inte så?
  • Nahoj23
    Zebrima skrev 2012-11-26 21:11:17 följande:
    Usch, jag blir lite orolig nu! :(
    Hur lång äktenskapstid har ni? Vi har nämligen inte heller så lång tid ännu och ska snart också välja land.

Jag undrar också om det står minst 3 års äktenskap t.ex., är det då 3 år från det man skickar in papper till landet eller är det 3 år från det att man får barnbeskedet? Så om vi t.ex. har 2 års äktenskap nu och kravet är 3 år, men det är 1-2 års väntetid i landet, är vi aktuella för det landet i alla fall? Vi kommer ju ha minst 3 år i så fall när vi väl får barnbeskedet. Eller det funkar inte så?
    Vi har varit gifta i 1, 5 år och det är 2 års äktenskapstid för Slovakien. Innan juli alltså (vi gifte oss den 2 juli) får vi inte samla papper.
    Ni får inte sätta igång med något land (mig veterligen) innan kraven för just det landet är uppfyllda.
    Sorgligt men sant.
  • JRS

Enligt bfa:s hemsida står det inget om krav på äktenskapets längt för länderna Litauen, Bulgarien, Slovakien och Ungern. Ryssland har ett år men då får man tillgodoräkna sin sambotid. Så även med kort äktenskap finns det lite att välja mellan.

Men är det just Slovakien som är mest lockande av dessa så kan jag lugna dig med att jag och min man hade vart gifta i 1 månad när vi började samla papper till Slovakien och vi är godkända och väntar barnbesked.  

• HOBBE49

BFA måste ju veta vad som är bäst men både Litauen, Ryssland, Bulgarien, Tjeckien och Ungern accepterar kortare äktenskap.

• Nahoj23

Ni har rätt.
    Jag har skrivit fel.
    Vi har nämligen haft önskemål från Taiwan, som har 2 års äktenskap och där FÅR man inte samla papper förrän man varit gift i två år.
    Slvoakien har inte äktenskapslängdkrav.

Men det är ändå en familj som ligger före oss som har kötid sedan 2006.
    Just nu finns det redan 10 ansökningar i Slovakien och det är max vad man kan ha i landet. När jag pratade med BFA igår bedömde de att det inte skulle gå att sätta igång innan jul, de trodde inte att det skulle komma några barnbesked förrän efter årsskiftet.
    Hoppas att du JRS och har fått den informationen?

• Nahoj23
    strawberryshortcake skrev 2012-11-28 12:48:55 följande:
    Har inte hört det.. :((
    Nä man vet ju aldrig i adoptionssammanhang tyvärr.
    Hang in there!
    KRAM
Svar på tråden Söker de som adopterar eller adopterat från Slovakien