• almamaria

2:a barnet, inte så himla mysigt

Har precis fått mitt andra barn för 2 veckor sen ungefär. Det är inte så himla mysigt som jag tänkt mig. Bebisen är förhållandevis lätt, men jag har nog aldrig känt mig som en sån usel morsa - nånsin.

Dels har jag konstant dåligt samvete för min son - mitt ljus i vardagen och min stora kärlek. Jag saknar att inte kunna ge honom all min uppmärksamhet. Vi har haft världens bästa relation och nu känner jag mig bara som en stor besvikelse. Ingen struktur och inga rutiner och ett ständigt "du får vänta lite". Han gråter efter mamma och bebisen gråter för att hon behöver bäras eller ammas eller vad sjutton som helst.

Och dåligt samvete mot bebisen. Jag känner inte alls samma överväldigande mammakänslor för henne som jag gjorde för sonen. Och hon är verkligen jordens finaste, så varför kan jag inte känna det jag borde? Jag blir irriterad när hon inte vill sova själv i vagnen eller sängen eftersom jag vill lägga all tid hon sover på att umgås med sonen.

Hormonell som fan och bara gråter när ingen ser. Jag fattar inte hur alla ni andra supermorsor gör detta. Jag klarar inte två, men ni klarar både tre, fyra och fem ungar galant. Och det värsta är att jag saknar livet innan den här graviditeten och bebisen. Det var helt underbart och nu känner jag mig bara otillräcklig på alla plan. När går det över?

• Svar på tråden 2:a barnet, inte så himla mysigt
  • almamaria

#7 och 9
    skönt att höra att jag inte är ensam. "Alla" verkar tycka att 2 barn är så lätt. Skönt också att höra att det blir bättre.

• Hope03

Just därför vill inte jag ha 2 ! Vill kunna ge min son all uppmärksamhet. Men jag är ändå sugen på en till och vi har sagt att det ska bli men inte nu då våran son bara är 14månader. Visst han har ju varit väldigt lättsam men jag vill även kunna ge mitt andra barn lika mycket tid och mys :) !

Kan tänka mig en till när han är 4år och kan tex gå på toa själv, klä sig själv osv.

Hur gammal är din son?

Nej jag tror inte du har nå baby blues! Tror det är väldigt normalt att känna så där, andra erkänner dock inte det.

• Harmagedon

Har kännt så där ibland. Men jag har själv väldigt fina relationer med mina syskon och har haft en fantastisk uppväxt med dem. Så jag tänker att om det kostar att man får vänta på något när syskonet ska få sitt så är det så värt det.

• Farfalla

Be att få prata med bvc psykologen! Inte för att något behöver vara "fel" utan att det kan vara skönt för dig att få prata av dig med en professionell och få stöd hur du kan hantera olika situationer!

Och har du någon annan nära som kan komma och vara ett stöd? Avlösa lite så du får lite tid med storebror?

Jag har själv 2 barn men storebror hämtades av änglarna innan lillasyster föddes.. Men jag kan ändå förstå lite hur du känner.. svårt att förklara.. 

Men önskar att det löser sig för er snabbt! <3 

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Gabuski

Jag känner så ibland med. Jag har fem barn och ett ständigt dåligt mammasamvete.

• JuliusOchJag

Känner precis som du TS men nu efter fyra månader känns det mycket bättre! Pratade med BVC och har låtit känslorna finnas där. Känns mycket bättre nu! Jämför inte känslorna, första barnet har du ju kännt länge så klart det inte är lika med tvåan! Deg är en stor omställning ATG få sitt andra barn och hormoner och sömnbrist gör sitt. Även om amningen tar tid så är det ett bra sätt att ge bebis närhet om du tvivlar på vad du känner!

• september0809

Bara läst ts men jag hade samma problem! Omställningen från ett barn till två var jättejobbig och jag fasade för hur det skulle bli med ett tredje barn men den omställningen var väldigt mycket enklare! Ts det blir lättare med tiden jag lovar!

• Noli

Misströsta inte TS, det kommer snart kännas bättre! Att man utvecklar känslor i olika takt för sina barn är helt naturligt och inget du ska ha dåligt samvete över. Med andra barnet har man ju inte alls samma tid och möjlighet att stanna upp och "bara vara" i bebisbubblan. Hur mycket tid man än spenderar med bebisen så har man rent känslomässigt även en annan liten individ som man ska ta hand om, oroa sig över etc. Första barnet får ju verkligen ens odelade uppmärksamhet!

Tycker du fått många bra svar här i tråden. Tycker verkligen att du ska fokusera på att du faktiskt gett din son något väldigt fint, ett syskon. Han kommer inte ha din odelade uppmärksamhet längre men det är nog bara nyttigt att lära sig att man inte alltid kan stå i centrum, utan att man ibland måste anpassa sig efter andra. Det tycker jag är en fin "livsläxa" att lära sin barn, och definitivt något de kommer att ha nytta av senare i livet.

• almamaria

Tack så hemskt mkt alla! Humöret svänger säkert 1 gång i timmen. Skuldkänslorna gentemot framförallt sonen är massiva, men jag ska försöka tänka att det är bra för honom också. Jag trodde att jag skulle "utskälld" här i tråden, men ni har varit jättegulliga mot mig. Tack igen!

• Anonym (Li)
    almamaria skrev 2012-10-18 13:20:21 följande:

Tack för svaret! Jag vet ju att allt blir lättare efter några månader, men jag är så rädd att jag vid det laget har sumpat bort min relation med sonen totalt. Än har hon inte kolik, dock magknip ibland. Kolik hade sonen, så jag vet precis hur det är att gå med kolikbarn och är livrädd för att få en till med kolik.

Idag bestämde vi att sonen skulle åka iväg med pappa efter att vi varit på förskolan och hälsat på för fotografering. Jag tog bebisen i min bil och sonen störtgrät när han inte "fick" åka med mig. Det känns som att hjärtat ska slitas ur kroppen och helt hopplös som jag är så gråter jag fortfarande en timme senare.

Jag brukar inte vara så här irrationell, men just nu känns det verkligen som domedagen och världens undergång. Försöker tänka logiskt att det "bara" är att ha is i magen, men det går fan inte

Hur blev det sen?
Svar på tråden 2:a barnet, inte så himla mysigt