Marathonnattningar av två-åring...
Nu är jag rätt less på att det ska ta flera timmar att få grabben att somna! Alla tips och råd är välkomna!
Han är väldigt aktiv dagtid, det här med att sitta och och pyssla, läsa böcker eller rita är inte direkt något för vår lilla kille. På förskolan röjer han loss från 9 till 15, han sover i en timme, ungefär. Helst vill han sova upp till 2.5 timmar, men vi har bett att de börjar väcka honom efter en timme. Är han helt omöjlig att väcka så får han sova vidare en stund, men de är där och stör honom lite då och då, och längre än 1.5 timmar sover han inte.
Han börjar gäspa vid femtiden, precis innan middagen, sen får han ny energi igen. Vi påbörjar nattningsrutinerna vid sju-halv åtta, då vi lägger både honom och hans småsyskon, blöjbyte, pyjamas, välling i soffan och sen tandborstning. Så går vi och lägger oss och sen ligger vi där. I timmar. Han vill gärna titta på några avsnitt Fåret Shaun på telefonen, eller något annat. Jag gillar det inte, det känns inte så bra att han avslutar dagen med det, även om det är effektivt, han somnar ju till slut, efter sådär 1.5 timmar. Jag brukar välja att spela musik för honom, vi har en spellista med sex-sju låtar som jag alltid använder mig av, eftersom jag vill ha någon form av rutin.
I och med att han blev storebror har vi försökt minska bråken, så det har blivit lite väl mycket film på telefonen på sistone. Jag fattar inte hur vi ska få till de här nattningsrutinerna. Känns som vi prövat det mesta, att natta honom sittandes bredvid sängen, liggandes i den (så gör vi nu, det fungerar bäst), med tänd lampa, släckt lampa, läsa saga, inte göra nånting, dricka välling i sängen efter tandborstningen, söva i vår säng, i hans säng, med musik, utan musik, lägga tidigt, lägga sent... I skrivande stund har vi försökt i 1.5 timmar, han är fortfarande vaken.
Han vaknar en gång på natten, då går han in i vårt rum och någon av oss går in och lägger oss hos honom och sover där resten av natten, då sover han bra, och han vaknar någon gång mellan sju och åtta normalt.
Men just de här nattningarna som tar flera timmar, det är gråt och skrik och bråk, de måste få ett slut! Vad ska vi göra? Har ni några tips?