• Coyote

Marathonnattningar av två-åring...

Nu är jag rätt less på att det ska ta flera timmar att få grabben att somna! Alla tips och råd är välkomna!

Han är väldigt aktiv dagtid, det här med att sitta och och pyssla, läsa böcker eller rita är inte direkt något för vår lilla kille. På förskolan röjer han loss från 9 till 15, han sover i en timme, ungefär. Helst vill han sova upp till 2.5 timmar, men vi har bett att de börjar väcka honom efter en timme. Är han helt omöjlig att väcka så får han sova vidare en stund, men de är där och stör honom lite då och då, och längre än 1.5 timmar sover han inte.

Han börjar gäspa vid femtiden, precis innan middagen, sen får han ny energi igen. Vi påbörjar nattningsrutinerna vid sju-halv åtta, då vi lägger både honom och hans småsyskon, blöjbyte, pyjamas, välling i soffan och sen tandborstning. Så går vi och lägger oss och sen ligger vi där. I timmar. Han vill gärna titta på några avsnitt Fåret Shaun på telefonen, eller något annat. Jag gillar det inte, det känns inte så bra att han avslutar dagen med det, även om det är effektivt, han somnar ju till slut, efter sådär 1.5 timmar. Jag brukar välja att spela musik för honom, vi har en spellista med sex-sju låtar som jag alltid använder mig av, eftersom jag vill ha någon form av rutin.

I och med att han blev storebror har vi försökt minska bråken, så det har blivit lite väl mycket film på telefonen på sistone. Jag fattar inte hur vi ska få till de här nattningsrutinerna. Känns som vi prövat det mesta, att natta honom sittandes bredvid sängen, liggandes i den (så gör vi nu, det fungerar bäst), med tänd lampa, släckt lampa, läsa saga, inte göra nånting, dricka välling i sängen efter tandborstningen, söva i vår säng, i hans säng, med musik, utan musik, lägga tidigt, lägga sent... I skrivande stund har vi försökt i 1.5 timmar, han är fortfarande vaken.

Han vaknar en gång på natten, då går han in i vårt rum och någon av oss går in och lägger oss hos honom och sover där resten av natten, då sover han bra, och han vaknar någon gång mellan sju och åtta normalt.

Men just de här nattningarna som tar flera timmar, det är gråt och skrik och bråk, de måste få ett slut! Vad ska vi göra? Har ni några tips?

• Svar på tråden Marathonnattningar av två-åring...
  • Echo

Det mesta är värt ett försök! Vi hade nog kvar spjälsängen vid den tidpunkten (vi hade den länge eftersom sonen inte klättrade ur och inte ville ta bort ena sidan när vi frågade) vilket kanske gjorde det hela lättare- jag minns faktiskt inte riktigt. Men sedan dess har det inte hänt mer än en handfull gånger att han går upp ur sängen eller ut ur rummet innan han somnat.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Lillkossan

Nääää, jag tycker inte du ska ta bort vilan på dagen det låter som han verkligen är trött då och behöver den. Jag tycker i allmänhet att folk tar bort vilan för tidigt, tycker faktiskt synd om barnen:( Det är ett högt tempo på dagis ungar hämta krafterna lite. Hemskt att skaka liv i en trött liten som BARA sovit i en halvtimme (just när man sover som skönast). Man är ju fortfarande liiiiten när man är två år.

Jag håller helt med Marre38, försök ändra rutinerna kring själva läggningen och var konsekvent:/ (hehe lättare sagt än gjort) Lycka till:)

• Coyote
    Echo skrev 2012-10-18 22:29:19 följande:
    Det mesta är värt ett försök! Vi hade nog kvar spjälsängen vid den tidpunkten (vi hade den länge eftersom sonen inte klättrade ur och inte ville ta bort ena sidan när vi frågade) vilket kanske gjorde det hela lättare- jag minns faktiskt inte riktigt. Men sedan dess har det inte hänt mer än en handfull gånger att han går upp ur sängen eller ut ur rummet innan han somnat.
    Tror inte han skulle uppskatta om vi tryckte ner honom i spjälsängen igen, han har en vanlig 90-säng med korta ben, och väldigt lätt att gå upp ur (om man inte är en stackars ledbruten mamma som sovit med ryggen böjd i 90 grader halva natten... ). Men jag tror vi ska prova och se vad som händer om vi tar bort dagsvilan och inför mer strikta rutiner på kvällen. Tack, fina du!
    Lillkossan skrev 2012-10-18 22:33:55 följande:
    Nääää, jag tycker inte du ska ta bort vilan på dagen det låter som han verkligen är trött då och behöver den. Jag tycker i allmänhet att folk tar bort vilan för tidigt, tycker faktiskt synd om barnen:( Det är ett högt tempo på dagis ungar hämta krafterna lite. Hemskt att skaka liv i en trött liten som BARA sovit i en halvtimme (just när man sover som skönast). Man är ju fortfarande liiiiten när man är två år.

Jag håller helt med Marre38, försök ändra rutinerna kring själva läggningen och var konsekvent:/ (hehe lättare sagt än gjort) Lycka till:)
    Hm, jag är ju inne på din linje också, egentligen. Det är vidrigt att behöva väcka en liten unge som just somnat, som vinglar av trötthet.

Jag ska i vilket fall som helst försöka vara mer konsekvent och inte falla för det där "fååååååån..?" och visa mer Fåret Shaun.

• Lillkossan

Hhhhahhha ryser av bara tanken;) 4 j*vla avsnitt... Förstår att du inte står ut!! :P

• Coyote
    Lillkossan skrev 2012-10-18 23:20:53 följande:
    Hhhhahhha ryser av bara tanken;) 4 j*vla avsnitt... Förstår att du inte står ut!! :P
    Fyra? Försök med fjorton! "Bondgården" är en annan favorit, de avsnitten är fyra minuter långa (tror jag), och det finns femton. Tror du det räcker? "Kåååååå..?" (Ko.)
  • Gurkan
    Coyote skrev 2012-10-18 23:25:07 följande:
    Fyra? Försök med fjorton! "Bondgården" är en annan favorit, de avsnitten är fyra minuter långa (tror jag), och det finns femton. Tror du det räcker? "Kåååååå..?" (Ko.)
    Stora Maskiner är en favorit här hemma. "Stora miner?". Men det är bra jämför med "Nicke Fiken" urk! Eller ännu värre "Brum". 
  • Jkpg Deluxe

Testa att vila/läsa bok vid 12-13 tiden på dagen (de dagar han ej är på dagis) och så ut å få frisk luft vid 16-tiden då han börjar bli sådär gnällig å trött, sen in, ge kvällsmat å sova vid 19??

• mariechen

Det låter precis som vår son, han blev 2 år för 2 veckor sen. Han hade så svåra insomni gsproblem att vi fick hjälp av spec-BVC till sist. Då var han ca. 18 månader. Vi använde en metod som i stora drag påminner om den som beskrivs i första inlägget. Att ta bort dagvilan funkar inte här! Det gör bara kvällarna och nätterna än värre då hans övertrötthet gör honom hyper.

A och O är konsekvens! Har ni bestämt er för en väg så MÅSTE ni köra den fullt ut i minst 2 veckor! Man kan inte ändra sig från dag till dag för de små liven är inte dumma och lär sig snabbt hur de ska "manipulera" oss till att få som de vill. Vill ni få ordning på kvällarna får ni helt enkelt bestämma er för att striden!

Våra läggningar tog innan ca 2-3 timmar och tar idag 1-30 min. Mycket trevligare!!!

• Coyote

Idag testade vi att inte låta honom sova på dagen, förutom de tio minutrarna i bilen han somnade när vi åkte till mormor. Eftermiddagen var ett kaos av skrik, vrål, bråk och en ledsen unge, ingen var särskilt nöjd. Vi lade honom klockan sju, och visst, han sov halv åtta, men det var efter en kvarts bråk och skrik. Så nej, jag tror verkligen inte att det är rätt väg att gå. I morgon ska vi sätta oss ner och diskutera hur vi vill ha kvällarna, hur vi ska göra (alltså maken och jag, inte jag och grabben! ). Vi måste ju ha en rutin som är hållbar, som vi orkar med och som vi klarar av att hålla.

Än så länge är det middag vid 17-tiden, sen lek och mys en stund framför tv:n, eventuellt ett bad, någon gång i veckan. 19 är det blöjbyte, pyjamas på, välling i soffan och sen tandborstning, säga godnatt till den som inte lägger honom och till småsyskonen. Får se hur vi löser resten...

• Gurkan
    Coyote skrev 2012-10-20 20:45:24 följande:
    Idag testade vi att inte låta honom sova på dagen, förutom de tio minutrarna i bilen han somnade när vi åkte till mormor. Eftermiddagen var ett kaos av skrik, vrål, bråk och en ledsen unge, ingen var särskilt nöjd. Vi lade honom klockan sju, och visst, han sov halv åtta, men det var efter en kvarts bråk och skrik. Så nej, jag tror verkligen inte att det är rätt väg att gå. I morgon ska vi sätta oss ner och diskutera hur vi vill ha kvällarna, hur vi ska göra (alltså maken och jag, inte jag och grabben! ). Vi måste ju ha en rutin som är hållbar, som vi orkar med och som vi klarar av att hålla. Än så länge är det middag vid 17-tiden, sen lek och mys en stund framför tv:n, eventuellt ett bad, någon gång i veckan. 19 är det blöjbyte, pyjamas på, välling i soffan och sen tandborstning, säga godnatt till den som inte lägger honom och till småsyskonen. Får se hur vi löser resten...

Om han inte okar med eftermiddagen när ni är hemma kommer han inte orka med eftermiddagarna efter han gått på förskolan. Det brukar kunna matta ut dem en hel del. Rutiner på kvällarna kan vara en bra ide. Se till att följa dem strikt ett par veckor så han hinner vänja sig. Här hade vi en timmes läggning av en trött kille som dessutom hittat sin egna vilja och var fly förbannad när han var tvungen att gå och lägga sig. Slog på sin pappa pch fräste som en blöt katta haha. Så sött och så eneverande med stark vilja.
  • Coyote
    Gurkan skrev 2012-10-20 20:54:42 följande:

Om han inte okar med eftermiddagen när ni är hemma kommer han inte orka med eftermiddagarna efter han gått på förskolan. Det brukar kunna matta ut dem en hel del. Rutiner på kvällarna kan vara en bra ide. Se till att följa dem strikt ett par veckor så han hinner vänja sig. Här hade vi en timmes läggning av en trött kille som dessutom hittat sin egna vilja och var fly förbannad när han var tvungen att gå och lägga sig. Slog på sin pappa pch fräste som en blöt katta haha. Så sött och så eneverande med stark vilja.
    Nej, precis, om han inte klarar av en "enkel" eftermiddag här hemma så kommer han aldrig fixa en eftermiddag på förskolan, finns inte en chans! Vi ville mest utesluta att det är dagsömnen det handlar om, och det känns som att vi vet det nu.

Vi diskuterade det här med vällingen igår, om vi ska ha den kvar eller inte. Nu får han den ibland, och ibland inte, beroende på hur middagen sett ut. Har han ätit väldigt dåligt till middag så får han välling, har han ätit bra struntar vi i vällingen, den är inte en del i nattningsritualen egentligen, utan fungerar som ett extra mellanmål.

Åh, ja, det är sött och vansinnigt jobbigt med den där egna viljan. Samtidigt, när ungen somnade med armarna hårt kring min hals, så känner jag bara hur mycket den där egna viljan ställer till med trassel i hans lilla kropp, och allt bråk och skrik är förlåtet.
Svar på tråden Marathonnattningar av två-åring...