• Nr3 i september

Att lägga ner ett barn som somnat i famnen

Jag lyckas aldrig att lägga ner barnet när det somnat i famnen. Barnet vaknar varje gång det nuddar kudden. I detta fall gäller det min fyraveckorsbebis men det var lika när mina större barn var bebisar eller mindre barn.

Nu vill jag ha tips på hur jag ska göra för att barnet ska fortsätta sova när jag lägger ner det. 

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Att lägga ner ett barn som somnat i famnen
  • hannis

Jag fick heller aldrig till det med sjal och sele inomhus. Min son bara skrek och vi blev svettiga. Utomhus på promenad var det däremot oslagbart!

• skogsvitter
    Nr3 i september skrev 2012-10-22 18:48:22 följande:
    Har provat med sjal men får inte till det. Jag har troligtvis inte tränat tillräckligt men det blir knöligt, bebisen skriker och jag blir stressad och svettig. 

Har fått låna en ringsjal och alla tips angående den mottages också tacksamt!Skrattande 
    Ringsjal ska man nog enligt mig undvika helt och hållet till en nyfödd, de är ju betydligt mer ostabila och osäkra än en lång trikåsjal tex, och är ju mer gjorda för större bebisar som åtminstone kan sitta själva. Oftast bär man dessutom på höften i en ringsjal. De är visserligen lätta att ta av och på, men snedbelastar ju kroppen något enormt så man får ju jätteont!
  • skogsvitter

Kan säga att jag bar inte min dotter i ringsjal förrän hon var 6-8 månader gammal, och det var bara enstaka gånger när vi tex skulle på affären eller ut en snabbis. Korta stunder alltså. Ändå kände jag av det i ryggen eftersom den uteslutande bara belastar en sida av kroppen (hur man än väljer att bära).

• hannis

Ringsjal använde jag en del när sonen var 6-8 månader. Då kunde man äntligen laga mat och hänga tvätt med barnet på höften så att barnet ej var i vägen. Inga långa stunder dock, där håller jag med dig skogsvitter.

• Takex

Min pojke är också född september och är idag 5 veckor. Han är likadan, han kan sova 3 timmar på mig, precis bredvid mig, i bärselen men så fort jag försöker lägga ner honom så är han klarvaken och då dröjer det tills jag kan prova igen för då är han ju pigg och jag kan inte amma ihjäl honom.
    Det är riktigt frustrerande för hur mycket jag än älskar mitt barn så kan jag inte bara sitta och stirra 24/7 : /

• Lyckligajag78

Jag ser till att ha barnet uppe ca 2,5 timmar och under kanske en timme får ungen så mycket mat den förmår äta. Jag ger min 3-månaders bara ersättning men hon äter kanske 150-200 på en timme och sedan massor med gos och mys. 
    Hon läggs i sin vagn när hon är halvvaken/halvsovandes kanske piper lite men somnar fort. 

Botemedlet är massor av mat+ att ha gosat/pratat med oss föräldrar för bästa sömn.  

• Takex

Men det får dom ju när dom ammas till sömns ;D

• MsMagnolia

Testa hur djupt barnet sover genom att lyfta armen och släppa den. Ramlar den ner tungt går det lättare att lägga ner barnet.

• skogsvitter
    Takex skrev 2012-11-03 10:38:18 följande:
    Men det får dom ju när dom ammas till sömns ;D
  • Höghus

Jag har en unge som är lite som din TS och jag brukar rulla in honom i en (stor) mjuk filt innan jag ammar. Sen sitter jag i sängen och ammar till sömns så att jag inte behöver bära runt på honom utan bara kan lägga med honom mjukt. Jag brukar också lägga kuddar runt kroppen så att han känner sig "omhållen" . Inte vid ansiktet dock.

• Emmyl

Jag har bara läst TS så någon kanske redan har svarat detta, men för oss hjälpte det något om man lindade om en filt medan de låg i famnen, och sen la ner bebisen med den, och dessutom "följde med" ner ganska långsamt, så det itne blir så stor förändring snabbt. Lycka till

• Emmyl

Oh bädda lite runt om med täcke eller filtar så den känner sig inbäddad!

Svar på tråden Att lägga ner ett barn som somnat i famnen