• Nr3 i september

Att lägga ner ett barn som somnat i famnen

Jag lyckas aldrig att lägga ner barnet när det somnat i famnen. Barnet vaknar varje gång det nuddar kudden. I detta fall gäller det min fyraveckorsbebis men det var lika när mina större barn var bebisar eller mindre barn.

Nu vill jag ha tips på hur jag ska göra för att barnet ska fortsätta sova när jag lägger ner det. 

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Att lägga ner ett barn som somnat i famnen
  • mrsIce

Jag värmde sängen med en vetevärmare innan jag la dit lilltjejen. Oftast vaknar de ju av att de går från en varm och mysig famn till en kall och ensam säng. Vetevärmaren fixade värmen iaf

• SaraK86

Lägg ner barnet innan det somnar.

• lövet2

Jag lägger inte ned babyn i sängen utan på lekfilten på golvet. Somnar babyn i TV-rummet, så lägger jag babyn där, men annars kanske det blir i köket. Eventuellt kan jag lägga babyn på mage först, om den har lite svårt att fortsätta sova sedan jag lagt den. Då vänder jag försiktigt till sidläge efter några minuter.

• Regnig måndag

Jag la dit min t-shirt innan så det luktade jag. Funkar kanon i alla möjliga lägen.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Harmagedon

När de var så där små o somnade i famnen gick det inte att lägga ner. Provade med vetekuddar o luktfiltar... Det fick bli liggamning vänta till de släppte bröstet o sedan sakta smyga upp.

• hannis

Jag brukade lägga en filt runt bebisen när han låg i famnen. Sedan la jag ner honom med filten runt sig så att underlaget fortfarande är detsamma. Höll händerna runt kroppen en stund med så att min värme fanns kvar.

• Mathilde

Hej!  Jag har en dotter som är 4 månader. När hon somnar i min famn brukar jag försöka  lägga ner henne så mjukt och försiktigt jag kan. Jag har " vyssanlull.-tassar" på spjälsängen och så gungar jag henne lite lätt direkt efter att jag lagt ner henne. Hon tycker om att ligga på sidan och hon griper gärna tag i mina händer när jag lägger ner henne så jag låter henne hålla i ena handen en stund tills hon somnar. Ibland lägger jag en hand på hennes panna, det verkar också göra henne trygg. Hoppas detta kan vara till någon hjälp! Kram

• Snow Crash

Det enda som kunde funka för oss var att lägga honom i soffan där man suttit, där det fortfarande var varmt. Då kunde det ta 15 minuter innan han vaknade!

Det är väl olika för alla, men att lägga ned honom och få honom att sova vidare började inte funka förrän vid 9 mån ungefär.

• Mrs Firren
    hannis skrev 2012-10-20 21:20:23 följande:
    Jag brukade lägga en filt runt bebisen när han låg i famnen. Sedan la jag ner honom med filten runt sig så att underlaget fortfarande är detsamma. Höll händerna runt kroppen en stund med så att min värme fanns kvar.
    Jag gör samma! Just det där lilla trycket med händerna på bebisens arm och ben verkar funka lugnande.
Svar på tråden Att lägga ner ett barn som somnat i famnen