• Aria

Någon som vill följas åt under sprutbehandling?

Hej skriver denna tråd för er som, precis som mig, nyligen påbörjat eller ska börja med en sprutbehandling.
    Jag vet att det finns åtskilliga trådar om det men det känns inte riktigt som att man får utrymme i en tråd osm funnits en tid och där folk redan "känner" varandra så jag skapar min egen lilla tråd där ALLA får utrymme...

jag påbörjade en gonal-f behandling den 20 augusti som tyvärr höll på ända fram till den 1 oktober eftersom läkarna endast smyghöjde pga riskerna för överstimulering. Den 1 oktober tog jag ovitriella i syfte att få ÄL och den 15 oktober precis fick jag mens, har aldrig och brukar aldrig annars få mens så det var en liten chock att få mens så på klockan dag 15, men samtidigt är det bra för nu vet jag inför nästa gång hur många dagar jag ska vänta innan jag tar grav test innan visste jag ju inte. Min BIM är alltså exakt på 15 dagen efter ÄL sprutan...

jag har nu påbörjat en ny sprutbehandling och fick börja med en högre ingångs dos denna gång på 75 (sist fick jag börja på 37,5 och köra på det i 2 veckor vilket var totalt meningslöst) min reaktionsdos var dock 125mg, dvs den dosen som väckte blåsorna :)

på torsdag den 25 ska jag gå och kolla om blåsorna växt till sig eller ej :)
    kommer uppdatera och vore kul med nya vänner här :)

• Svar på tråden Någon som vill följas åt under sprutbehandling?
  • Aria
    Rosen 76 skrev 2012-10-26 17:38:16 följande:
    Evina: hur gick det på VUL idag?

Aria: jag tror det beror på alla mina hundra ivf försök som misslyckats att jag får välja 2 embryon. Vi fick själva välja så fort vi började på privat klinik! På landstinget var det inget val... Där sattes bara ett in.
    Inte för att det fått bättre med resultatet men lite måste det ju öka
    Får man fråga hur många IVF du gjort? Och vad era svårigheter består i? Själv har jag pco och ingen ägglossning alls, har aldrig haft och kommer förmodligen aldrig få heller.
    Jag fick min första mens när jag var 17 och därefter mens en gång vartannat år men en riklig då så jag har vetat sen dess att jag kommer få behöva ta till hjälp den dagen jag vill ha barn...

hoppas jag inte ställer för privata frågor du svarar på det du vill :)
  • Evina

Tack det gick bra, tror jag. Det här är min första gång så allt är helt nytt. Jag har för många äggblåsor men nu var det två på varje sida med rätt storlek (av 12). ÄP på tisdag, håller tummarna för att mannen kan klämma ur några snabba simmare (det är vårt största problem).
    Jobbigt för dig med så många försök bakom dig, men jag har hört många solskenshistorier, en bekants arbetskamrat lyckades på sitt 11:e försök!

• Rosen 76

Jag svarar gärna på frågor!
    Detta är mitt 8:e försök. 5 insättningar med färska embryo (varav 3 med insättning av 2 embryon) och 2 insättningar med frysta embryon.
    Inget fel på mig utan det är min mans spermier som är få och slöa. Varför tar det sig då inte kan man ju undra... När vi dessutom gör ICSI... Ja ni? Hade man bara fått ett svar på den frågan!
    Men tack, det finns ju faktiskt många solskenshistorier så vi hoppas en dag

• Aria
    Rosen 76 skrev 2012-10-26 20:00:28 följande:
    Jag svarar gärna på frågor!
    Detta är mitt 8:e försök. 5 insättningar med färska embryo (varav 3 med insättning av 2 embryon) och 2 insättningar med frysta embryon.
    Inget fel på mig utan det är min mans spermier som är få och slöa. Varför tar det sig då inte kan man ju undra... När vi dessutom gör ICSI... Ja ni? Hade man bara fått ett svar på den frågan!
    Men tack, det finns ju faktiskt många solskenshistorier så vi hoppas en dag
    vad är icsi, syrran hade samma problem fast i deras fall hade makens hennes inte en enda spermie enligt läkarna i sverige under 8 år, de åkte utomlands till en relativt ny klinik med nya metoder och där fann man massa spermier

du ska nog se att de går när du minst anar det, densamma för oss andra :)
  • Rosen 76

Man kan enkelt beskriva det som att i ivf låter man x antal simmare själva befrukta ägget och i ICSI tar man de bästa simmaren och injicerar i ägget och hjälper till att befrukta för hand... Typ...

Hälsningar svullo!! Så uppblåst idag

• Rosen 76

Hur går det för er?

Nu har jag kommit hem efter ÄP och fick fram 14 ägg. Planerad insättning på fredag eftermiddag...
    Idag blir det vila och sängen med gott, film och mys med vovven

• Aria
    Rosen 76 skrev 2012-10-30 11:58:59 följande:
    Hur går det för er?

Nu har jag kommit hem efter ÄP och fick fram 14 ägg. Planerad insättning på fredag eftermiddag...
    Idag blir det vila och sängen med gott, film och mys med vovven
    jodå här sitter vi också och rullar tummarna men jag mår inte alls så jätte bra, hugg och stickningar i mage och och äggstockarna samt på sidorna, världens halsbränna men samtidigt vet jag inte om det är biverkning av ovitrielle eller vad man ska tro.

Jag är fruktansvärt trött och har fått rikligt med vita tjocka flytningar, mådde inte alls så här dåligt vid förra ovitrielle
    hur reagerar ni på den?
  • Rosen 76

Jag fick också lite flytningar samt magvärk av Ovitrelle. Det är ju ändå ägglossning man framkallar
    Låg hela dagen igår med smärtor, uppsvälld och öm även idag men känns ok.
    Återföring på fredag är det som gäller

• Aria

gör det ont med IVF? Min läkare ville köra det eftersom jag har väldigt mycket äggblåsor men saken är den att jag ville pröva själv först men jag är ändå väldigt nyfiken på hur det funkar? samtidigt som jag är väldigt rädd för det, hur funkar det egentligen?

Vi håller alla tummar och fingrar och tår för dig inför fredagen :)

• Rosen 76

Tack, det kommer nog att gå bra men är sjukt nervös för hur äggen befruktats....

Ivf ja, hur funkar det...
    Man börjar med sprutor/ alt nässpray med hormon som gör att man kommer svagt ner i klimakteriet. För att hålla koll på mensen och när den sen kommer börjar man med sprutor inför själva äggbildningen som tex Gonal. När äggblåsorna är tillräckligt många och stora så åker man in på operation för att plocka ut äggen från äggblåsorna. Inte såå skönt men man får smärtstillande, lugnande och bedövning. Känns dock ändå på mig men lite olika från person till person. Risken för överstimulering varierar!
    Sedan befruktas ägget med mannens sperma som han tömde samtidigt och man väntar på hur befruktningen går. Efter 2-5 dagar kallas man tillbaka och sätter in ett eller två embryon i livmodern igen, känns knappt dock.
    Sen väntar man... Och väntar... Tar ett speciellt hormon i slidan för att hjälpa embryot att fästa... Och väntar lite till...
    Ca 16 dagar efter insättningen testar man om man är gravid och vips så är ivf gjord.
    Skillnaden som jag gör nu är att jag inte tar sprutor/ nässpray för att kontrollera mensen utan startar direkt med hormoner vid mensens start. Helt olika från par till par!

En liten kort flummig beskrivning märke jag

• Barn längtan

Hej Hej!
    Tänkte hoppa in i denna tråden oxå om det är ok!?
    Vi håller för tillfället på med ivf andra syskonförsöket, har en dotter född 09 som oxå kom via ivf.

Nu som sakt har jag börjat med sprutorna puregon 125 iu och på onsdag ska jag även börja med orgalutran har ultraljud på fredag!
    Tyckte det var positivt med en ny öppnad tråd. Alla andra trådar verkar ha hållt i gång ett tag !

• Rosen 76

Barnlängtan, välkommen. Ja det är lite enklare och hänga med i nya mindre trådar
    Jag har ruvardag 2 idag och känner inget alls... Hoppas det fäster snart! Har hört att ca dag 2-5 fäster ägget om det fäster...

Hur går det för dig Aria?
    För tidigt att säga kanske?

Evina då? Är det du som är med i oktober tråden också?

• Evina

Rosen 76: Ja, samma jag som i oktobertråden. Känns som att den tråden passar bättre, vi ligger ju alla på nästan samma dag där!

• Aria

i förrigår kväll fick jag först en rosa seg flytning när jag torkade mig, sedan fick jag lite mer slemmiga blodiga flytningar men inte som mens kom inget på binda eller när jag kissa men när jag torka och det var mycket men slemmigt har BIM den 10 november så det var alldeles för tidigt så vet ej :(

• Barn längtan

Hej tackar så mycket! Ja usch vad ruvar tiden e jobbig men nu håller vi alla tummar o tår att det snart blir en liten bebis till oss alla! När har du testdag!?

Aria: Jag hade en liten blödning på rd 13 men fick ändån en dotter så hoppet är inte ute ännu! Håller tummar o tår för dig! som sakt behöver inte betyda det värsta!  Lycka till ;) 

• Rosen 76

Min testdag är 16 nov... Seg tid dit...

Aria, jag håller tummarna för dig!!!

• Aria
    Barn längtan skrev 2012-11-05 18:44:02 följande:
    Hej tackar så mycket! Ja usch vad ruvar tiden e jobbig men nu håller vi alla tummar o tår att det snart blir en liten bebis till oss alla! När har du testdag!?

Aria: Jag hade en liten blödning på rd 13 men fick ändån en dotter så hoppet är inte ute ännu! Håller tummar o tår för dig! som sakt behöver inte betyda det värsta!  Lycka till ;) 
    Hej vad står rd för?

Igår hände en sak, jag kände som ett tryck där nere och när ja gick på toa så trycktes det en storrrrrr slemmig röd flytning, den var ljusröd men väldigt stor blev helt skakig, första dagen ja hade blödning dvs på äl 8 så tog de ett hcg blodprov och sa att de va negativt är det kört då?
  • Rosen 76

RD står för ruvardag dvs vilken dag man är i efter insättning.

Det behöver inte vara kört Aria, jag hoppas för dig!

Själv känner jag inget speciellt, lite småont i magen men annars inget... Väntar, hoppas!!

• Aria

Tack rosen , känner mig lite nere var på VUL idag och min blödning är absolut ingen mens sa hon utan KANSKE något med hormoner

nu kommer det inte mer men nu är det mer lite bruna flytningarplus att det känns som att något sliter mig isär innifrån

• Rosen 76

Usch fy va jobbigt Aria. Jag håller alla tummar och tår jag kan!!

Här känns det inget speciellt... Rd6 idag! Är liksom i väntans tider!! tiden verkligen segar sig fram!!!

Svar på tråden Någon som vill följas åt under sprutbehandling?