• Anonym (Hur)

Hur orkar man med väntan?

Hej!

Jag är en ung tjej med en relativt ung pojkvän, vi ligger både flera år under 30. Vi har bara försökt två gånger men jag mår redan lite dåligt av väntan.
    Anledningen till det är till stor del att jag inte tror att jag har någon ägglossning. Jag har mens på 35 dagar på pricken men jag känner aldrig av ÄL. Inga ändrade flytningar, inga smärtor, ingenting.
    Den här månaden blir det stickor och visar de ingenting vill vi börja med en utredning.

Hur kopplar man bort tankarna?
    Kan man ha ägglossning utan att känna något på en så lång cykel? :/

Tacksam för svar och erfarenheter! 

• Svar på tråden Hur orkar man med väntan?
  • Anonym (Hur)

Skönt att höra att ni blivit gravida utan att känna av ÄL. Jag gjorde det tidigare, när jag hade en period utan preventivmedel, men sedan träffade jag min sambo och började med ppiller igen. 

Är det 7 mån som snittet? Tycker man får olika bud på det överallt :O 

• Whitetrash86
    La Lola skrev 2012-10-23 18:35:25 följande:
    Och även det kan ta ett år utan att vara onormalt om jag minns rätt. Lite osäker på detta dock.
    Ja absolut. Som du skrev tidigare är snittet på 6-7 månader och upp till 1år är inte ovanligt. Ville bara poängtera att det kan lite extra längre tid om man använt p-medel under längre tid.

vet inte om det stämmer men läste någonstans att med tanke på att som måste pricka vi Äl och sex och hela baletten så ligger chansen på under 10% att bli gravid varje månad.. så det är ju SJUKT lågt och därav finns det ju ingen mening till panik för att min inte plussa första månaden. 
  • Vickan I

Men håller med de andra att ni ska ge det lite tid. Om du oroar dig för att äggledarinflammationen kan ställt till det så ring och diskutera saken.

Vi försökte i sju månader innan vi utreddes. Sjätte sinnet sade att det var ngt som inte stämde, fast inget konstigt märktes. Visade sig att det var manlig faktor i vårt fall, men tack vare IVF så har vi två pojkar idag.

• La Lola
    Anonym (Hur) skrev 2012-10-23 18:38:06 följande:
    Är det 7 mån som snittet? Tycker man får olika bud på det överallt :O 
    Ja.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Hur)
    Vickan I skrev 2012-10-23 18:38:42 följande:
    Men håller med de andra att ni ska ge det lite tid. Om du oroar dig för att äggledarinflammationen kan ställt till det så ring och diskutera saken.

Vi försökte i sju månader innan vi utreddes. Sjätte sinnet sade att det var ngt som inte stämde, fast inget konstigt märktes. Visade sig att det var manlig faktor i vårt fall, men tack vare IVF så har vi två pojkar idag.
    Hur lång tid tog det från att ni sökte hjälp tills du hade bäbis i magen?
  • Pastell

Det du kan göra är att ringa till gyn och säga att du inte tror du har någon ägglossning och vill kolla upp det. Det gjorde jag efter vi försökt i 7 månader (ni kanske iofs ska försöka några månader till) och jag fick komma in på undersökning och då visade det sig att jag hade pco och förmodligen ingen äl, så de skickade oss på utredning direkt istället för vänta till ett år eftersom de hittade ett "fel". Dock nu några månader senare har jag inte kvar nån pco på äggstockarna och fått igång äl naturligt pga viktnedgång på 10 kg. Det räckte

• Vickan I

Från första samtalet till kliniken att vi ville utredas till plus på test tog det knappt fem veckor, men det är extremt snabbt för IVF! Vi hade oerhörd tur att de hade tid att ta emot oss och att jag låg på rätt dag i cykeln för att påbörja allt då. Mer tur än vi förstod så här i efterhand. Lillebror var inte alls lika lätt att få till och tog flera försök.

• Anonym (Hur)

Men om man har ÄL borde det väl synas på såna stickor? Har beställt hem 21 st nu, tänkte börja innan men rekommenderas. Tänker att jag kanske har ÄL på ett lite "oväntat" ställe i cykeln och därför missar det?

• Pimpinellan

Äl-tester funkar inte på alla även om de har äl. Dessutom kan det vara lätt att missa med bara såna där omöjliga stickor man ska tyda omöjliga streck på! Jag skulle bli vansinnig om jag testade med såna och inte visste vara sig in eller ut. De flesta med regelbunden mens har äl även om det inte syns på test. 2 försök är dessutom ingenting,i vårt landsting måste man försöka två år innan man får söka hjälp för då har man eliminerat de allra flesta som kan bli gravida spontant. Ge det tid,finns ingen anledning ö.h.t till oro än på långa vägar! Och skippa äl-testen och ha regelbundet sex istället,det ger samma chans som om man sexar till positiva äl-test.

• Anonym

Jag har skrivit det tidigare och önskar att någon tipsat mig tidigare. Jag gjorde sex behandlingar, fick tre missfall och sedan sa jag stopp och vi ställde oss i adoptionskö. Det kändes först helt konstigt men sedan helt naturligt.

Nu blev det inte adoption, vi separerade, men jag valde att stå kvar själv eftersom väntetiderna är så långa och jag visste ju inte om jag skulle träffa någon ny partner innan jag börjar bli för gammal.

Men det jag villsäga är att stå i adoptionskö kanske inte känns som ett förstahandsval men det kan det kännas som efter et ttag och det kan vara skönt att veta att om ni får testa ett par år så har ni ett annat alternativ lätttilgängligt om ni känner er redo för det eller inte vill göra massa ivf försök för att få ett eventuellt syskon tex. Jag som verkligen satt mig in i tanken och gått kurs och blivit utredd känner verkligen att det är ett precis lika efterlängtat barn som ett biologiskt.

Och står ni i kö såå kankse det tar bort lite stress och press.
    lycka till      

• Anonym

Jag förstår att du tycker det känns jobbig tjust nu, men att ha försökt två månader är ingenting!
    Det är närmast normalt att INTE bli gravid på två försök!

Även om man prickar in ägglossningen exakt är chansen bara 20-30 % att bli gravid per menscykel! I övriga fall går något fel, antingen är det fel på ägget, eller så fäster det inte, fortsätter inte växa etc.

Som många skriver här ovan, har man regelbunden mens har man sannolikt ägglossning. Jag känner heller aldrig nåt i samband med ägglossning, inget ont i magen eller nåt sånt, och tycker inte flytningarna blir annorlunda. Ändå har jag fått träff på ägglossningstest de gångerna jag testat.

Tycker inte ens du skall fundera på IVF/provrörsbefruktning  eller ens utredning än. Det finns en god chans att ni är helt normalfertila och ni är inte särskilt gamla än. Du överreagerar!

´

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-27 08:40:57 följande:
    Jag har skrivit det tidigare och önskar att någon tipsat mig tidigare. Jag gjorde sex behandlingar, fick tre missfall och sedan sa jag stopp och vi ställde oss i adoptionskö. Det kändes först helt konstigt men sedan helt naturligt.

Nu blev det inte adoption, vi separerade, men jag valde att stå kvar själv eftersom väntetiderna är så långa och jag visste ju inte om jag skulle träffa någon ny partner innan jag börjar bli för gammal.

Men det jag villsäga är att stå i adoptionskö kanske inte känns som ett förstahandsval men det kan det kännas som efter et ttag och det kan vara skönt att veta att om ni får testa ett par år så har ni ett annat alternativ lätttilgängligt om ni känner er redo för det eller inte vill göra massa ivf försök för att få ett eventuellt syskon tex. Jag som verkligen satt mig in i tanken och gått kurs och blivit utredd känner verkligen att det är ett precis lika efterlängtat barn som ett biologiskt.

Och står ni i kö såå kankse det tar bort lite stress och press.
    lycka till      
    Ehhh, är det inte ganska märkligt att rekommendera nån som är väl under 30 och har försökt bli med barn i två månader att ställa sig i adoptionskö????
Svar på tråden Hur orkar man med väntan?